۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
افزایش قیمت مرغ نزدیک است؟

تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت مرغ تا کیلویی ۷۵ هزار تومان هستند اما به‌نظر می‌رسد دولت نهایتا نرخ مصوب را زیر ۷۰ هزار تومان تعیین کند.

فرارو: قیمت مصوب مرغ «احتمالا» به‌زودی افزایش پیدا می‌کند. کلمه «احتمالا» در جمله قبل، نقش مهمی دارد، چون اگرچه هنوز به‌شکل رسمی خبر جدیدی اعلام نشده، می‌توان نشانه‌هایی مبنی بر تغییر وضعیت بازار مرغ را احساس کرد. حداقل یک هفته می‌شود که فروشگاه‌ها مرغ را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان می‌فروشند و مقامات اتحادیه‌های صنفی هم در گفتگو با خبرگزاری‌های رسمی به‌طور مداوم از ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ سخن می‌گویند. حسین دماوندی‌نژاد، سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، هم در هفته آخر شهریور امسال طی گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان از برگزاری جلسه‌ای سرنوشت‌ساز خبر داده و گفته قرار است در حضور معاون اول رئیس جمهور، موضوع قیمت مرغ مورد «بررسی و اصلاح» قرار بگیرد.

روایت اول؛ سفید

به گزارش فرارو، قیمت مصوب و رسمی مرغ، هنوز ۶۰ هزار تومان در هر کیلو است. با این حال فروشنده‌هایی که در برنامه عرضه مستقیم مرغ مشارکت می‌کنند، در روزهای اخیر نرخ خود را تا ۶۹ هزار تومان به ازای هر کیلو افزایش داده‌اند. دولت تا الان به افزایش قیمت مرغ گرم واکنش نشان نداده، اما در تصمیمی ناگهانی هر کیلو مرغ منجمد که پیش از این ۴۵ هزار تومان قیمت داشت را از روز شنبه دوم مهرماه با نرخ ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کند. به‌نظر می‌رسد، جهاد کشاورزی استان تهران برای مبارزه با روند افزایش قیمت مرغ، دست به این اقدام زده است. در عرضه گسترده جدید، مرغ منجمد حداقل هشت هزار تومان ارزان‌تر از نرخ هفته آخر شهریور و پنج هزار تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب به‌دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین نیز فرصت داده‌اند از دوم مهرماه با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام همکاری کنند.

بیشتر بدانید | محمدعلی کمالی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته با توجه به افزایش شش برابری قیمت نهاده‌های دامی، تامین نقدینگی برای تولید مرغ زنده ۲.۲ برابر سال گذشته رشد داشته است. به‌گفته، چون ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به نهاده‌های دامی است، نرخ منطقی جدید هر کیلو مرغ زنده ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان خواهد بود

روایت دوم؛ سیاه

قیمت مرغ را از زاویه‌های مختلفی می‌توان دید؛ مثلا خبرگزاری ایلنا با انجام یک سری محاسبات نوشته مزد هر روز یک کارگر با قیمت یک مرغ کامل برابری می‌کند: در حال حاضر مرغ در بهترین حالت با قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان در بازار پیدا شود. برای خرید یک مرغ سه کیلوگرمی، باید ۱۸۰ هزار تومان پرداخت. (قیمت‌های در دسترس با احتساب کیلویی لااقل ۶۵ هزار تومان نزدیک ۲۰۰ هزار تومان است) از سوی دیگر حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۰ هزار تومان است. اگر مزایای مزدی مثل حق مسکن، حق اولاد و سنوات را به این رقم اضافه کنیم با فرض اینکه تمام کارگران مشمول حتماً مشمول دریافت مزایا شوند، دستمزد روزانه حداکثر به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. بنابراین، پول خرید یک مرغ سه کیلویی که در بهترین حالت با احتساب قیمت رسمی، ۱۸۰ هزار تومان و قیمت‌های غیررسمی حدود ۲۰۰ هزار تومان است، برابر با مزد روزانه یک کارگر خواهد بود.

بیشتر بدانید | اخبار مربوط به کاهش مصرف و تولید مرغ توسط منابع رسمی تایید شده است. بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، سرانه مصرف مرغ ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته. حبیب اسدالله‌نژاد، هم به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته تولید گوشت مرغ در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است: «البته به همان نسبت مصرف کم شده است. اما به نظر می‌رسد در شهریورماه نزدیک به ۹۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود و تولید به میزان گذشته بازگردد». سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود

روایت سوم؛ خاکستری

قیمت مرغ در روزهای اخیر با عبور از نرخ مصوب دوباره شاخ و شانه می‌کشد. خبرگزاری تسنیم بر اساس مشاهدات میدانی گزارش داده قیمت مرغ در بازار بین ۶۳ تا ۶۴ هزار تومان است. آن‌ها البته جانب انصاف را رعایت کرده‌اند: «ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها حتی بیشتر از این قیمت‌ها فروخته شود». بررسی بازار عددهایی مثل ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان را پیش‌رویمان می‌گذارد. تسنیم، کاهش موقت جوجه‌ریزی در کشور را عامل اصلی افزایش اخیر دانسته و نوشته با توجه به اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌اند به زودی جوجه‌ریزی و تولید به اندازه قبل خود بازمی‌گردد: کاهش مصرف مرغ بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها باعث شد مرغداران میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند و در نهایت تولید مرغ در کشور کاهش پیدا کند، اما وزارت جهاد کشاورزی با خرید مرغ تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار، گله‌های مرغ مادر را در کشور حفظ کرد تا دوباره به چرخه تولید برگردند. این خبرگزاری پیش‌بینی کرده با تغییر فصل و افزایش مصرف و رشد قیمت‌ها در بازار، انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده و در آینده‌ای نه‌چندان دور بازار دوباره به تعادل در تولید و مصرف خواهد رسید.

بیشتر بدانید | حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته قرار بود دولت در ابتدای مهرماه قیمت برخی کالاها از جمله گوشت مرغ را به قیمت واقعی نزدیک کند تا تولیدکننده متضرر نشود. امیدواریم این مهم بزودی اجرایی شود، زیرا در غیر این صورت با کاهش تولید روبه‌رو خواهیم شد. به‌طور کلی، مرغداران خواهان افزایش قیمت این محصول هستند و به همین منظور قرار است جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری به‌منظور تنظیم بازار برگزار شود

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار