۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
جایگزین پلاستیک یکبار مصرف پیدا شد

محققان برای پلاستیک یکبار مصرف، جایگزینی بر پایه چوب تولید کردند، آنها امیدوار هستند این دستاورد را در چند سال آینده به‌عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست ارائه کنند.

به گزارش ایرنا از وبگاه فیز (phys)، پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، یک غشای سلولزی طراحی کردند که به پلاستیک شباهت دارد و دارای ویژگی‌های آن نیز بوده؛ اما زیست‌تجزیه‌پذیر است.

این تیم پژوهشی الیاف چوب را که منشأ آن ضایعات جنگلی است، در محلولی از هیدروکسید سدیم سرد همراه با مخلوط مکانیکی ملایم تجزیه می‌کنند، سپس هیدروکسیدسدیم را بازیافت می‌کنند و یک غشای شفاف، قوی و مقاوم در برابر آب به‌دست می‌آورند.

دیگر پژوهشگران نیز غشاهای سلولزی تولید کردند؛ اما این اولین طرحی است که در آن از مقدار کمی انرژی و مواد شیمیایی برای ساخت غشای سلولوزی استفاده می‌کنند.

از این غشا می‌توان مانند پلاستیک معمولی استفاده کرد، به عنوان نمونه می‌توان از آن برای بسته‌بندی‌ قهوه، چیپس، غلات یا میوه‌های یخ‌زده استفاده کرد، همچنین از این غشا می توان پوشش محافظ حباب‌دار یا پاکت‌ نامه ساخت.

تفاوت این غشای سلولزی با پلاستیک این است که می‌توان آن را در پایان چرخه حیاتش در زمین دفن کرد تا طی سه هفته تجزیه شود.

حدود یک میلیون سال طول می‌کشد تا برخی پلاستیک‌ها تجزیه شوند. پلاستیک یک‌بارمصرف منبع عظیمی از آلودگی است و همچنین برای تولید آن از مقدار چشمگیری از مواد شیمیایی سمی استفاده می‌شود. این تیم پژوهشی امیدوار هستند در چند سال آینده، این غشای سلولزی را به‌عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای پلاستیک یکبار مصرف ارائه کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها