۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

پتروشیمی پروپیلن جم در فصل تابستان با افزایش ۲ درصدی در تولید و کاهش ۹درصدی درآمدهای فروش نسبت به فصل گذشته مواجه شد.

پتروشیمی پلی پروپیلن جم با نماد جم پیلن در سال ۱۳۸۱ در منطقه اقتصادی پارس در عسلویه تاسیس گردید؛ این شرکت تولیدکننده انواع گریدهای پلی پروپیلن با ظرفیت اسمی ۳۰۰هزار تن در سال است. خوراک مصرفی این شرکت برای تولید پلی پروپیلن از پتروشیمی جم و شازند تامین می‌شود. پتروشیمی پلی پروپیلین جم در کنار پتروشیمی مارون بیشترین ظرفیت تولید اسمی پلی پروپیلن در ایران را به خود اختصاص داده‌است.

پتروشیمی پلی پروپیلن جم(جم پیلن) هم اکنون با ارزش بازار ۲۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و p/e ۴.۵۳ در بازار دوم بورس به فعالیت می‌پردازد. نسبت قیمت به سود این شرکت از میانگین تاریخی خود شرکت بیش از ۴واحد فاصله دارد؛ همچنین از p/e میانگین بازار سرمایه نیز کمتر از ۲ واحد فاصله دارد.

کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

فرآیند تولید پلی پروپیلن

پلی پروپیلن از پروپیلن ساخته می‌شود، پلی پروپیلن دومین پلیمر پرکاربرد دنیا پس از پلی اتیلن است. ۹۵ درصد پروپلین تولیدی کشور به پلی پروپیلن تبدیل می‌شود که در ایران سالانه ۱میلیون و۹۵هزار تن پلی پروپیلن تولید می‌شود که بزرگترین شرکت تولید کننده پلی پروپیلن در ایران پتروشیمی پلی پروپیلن جم است که ۱۲۵ نوع گرید pp با ظرفیت واقعی ۲۵۰ هزار تن  تولید می‌کند. پروپیلن به عنوان خوراک اصلی این شرکت طبق قرارداد ۱۰ ساله‌ای که در سال۱۳۹۵با پتروشیمی جم(مالک۴۴درصد سهام جم پیلن) منعقد شده‌است تامین می‌شود.

کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

 تولید و فروش جم پیلن

پتروشیمی پلی پروپیلن در مرداد ماه سال جاری با فروش ۲۶هزار تن محصول توانست درآمد ۹۰۹ میلیارد تومانی را برای شرکت به ارمغان بیاورد؛ این میزان فروش رشد ۳۶ درصدی دشرکت را نشان می‌دهد. این شرکت در دوماهه فصل تابستان توانست  ۱هزار و۶۳۷ میلیارد تومان توانسته است ۶۶درصد درآمد فصل بهر خود را محقق کند؛ قابل توجه است که این شرکت در فصل بهار به ازای هر سهم توانست۵۰۹تومان سود بسازد. همچنین نرخ فروش پلی پروپیلن با بسته بندی پالت جم در مرداد ماه ۳۴میلیون و۹۰۰هزار تومان گزارش شده که نسبت به تیر ماه ۷.۵درصد افت داشته است؛ همچنین آخرین معامله این محصول در تاریخ ۱۹و ۲۰ شهریور  که در بورس کالا ثبت شده است ۳۵میلیون و۳۰۰هزا رتومان به گزارش شده است. (قیمتگذاری محصولات این شرکت ۹۵درصد فوب CFR صورت می‌پذیرد)

کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

سهم مواد مستقیم مصرفی در بهای تمام شده شرکت ۸۵ درصد، هزینه‌های سربار ۱۴ درصد و دستمزد مستقیم تولید ۱درصد است.  بهای تمام شده شرکت در سال مالی  ۱۴۰۰  ۵هزار و۵۷۷ میلیارد تومان و  در فصل بهار ۱هزار و۵۴۶ میلیارد تومان  گزارش شده است.

کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

روند سودآوری فصلی جم پیلن

جم پیلن با سود خالص ۱هزار و۶۲میلیارد تومانی در بهار سال جاری رشد ۶۹ درصدی را نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۰تجربه کرده است. همچنین نکته قابل توجه در روند سهم بیشتر سود خالص از سود ناخالص شرکت  است که از تابستان سال گذشته این روند ادامه دارد؛ دلیل این موضوع سهم قابل توجه درآمدهای غیر عملیاتی جم پیلن است که در فصل بهار ۲۵۹ میلیارد تومان یا ۲۴ درصد کل سود خالص شرکت را شامل می‌شود.

کارنامه پتروشیمی پلی پروپیلن جم در شهریورماه

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار