۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
آمار عجیب سرقت خودروهای ساخت داخل

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور گفت: نود درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل هستند.

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی انتظامی کل کشور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از خودروهایی که به سرقت رفته ساخت داخل هستند و ۷۸ درصد خودروها مدل آنها برای قبل از سال ۸۸ بوده است و ۲۲ درصد این خودروها مدلشان برای بعد از سال ۸۸ بوده است.

وی افزود: از تاریخ اول فرودین تا امروز حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به سرقت رفته است که پلیس ۹۱ درصد از این سرقت‌های خودرو کشف شده است یعنی حدود ۱۸ هزار خودرو کشف شده است.

سردار حاجیان با بیان اینکه باید به سمت ارتقای بازدارندگی قانون در بحث پیشگیری برویم، گفت: برخی سرقت‌ها به دلیل خلاء‌های قانونی اتفاق می‌افتد به این معنی که افزایش قیمت قطعات خودرو را داشتیم و این باعث سوءاستفاده برخی افراد می‌شود. اگر قانون مجوزهای لازم را برای نظارت سیستمی بدهد، مراکز اسقاط، تعمیرگاه‌های خودرو و پلیس باید سیستم هماهنگ داشته باشند.  

وی افزود: هیچ تعمیرگاهی نباید قطعات دسته دوم یدکی را روی خودرو نصب کند مگر اینکه برای او احراز شود این وسیله از جای صحیح تامین شده است.  

سردار حاجیان تاکید کرد: تعمیرگاهی که لوازم یدکی مسروقه را بر روی خودرو نصب می‌کند اعم از لوازم یدکی بدنه و موتور و همچنین فروشنده لوازم یدکی را به فروش می‌رساند، معاونت در جرم می‌شود و باید هویت مال را مشخص کنند.  

وی  تصریح کرد: پلیس با افرادی که نسبت به فروش لوازم یدکی مسروقه اقدام میکنند و همچنین تعمیرگاه‌هایی که بدون احراز این لوازم را روی خودرو نصب می‌کنند، قاطعانه برخورد می‌کند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: در کشورهای دیگر اگر خودرویی تصادف کند، هیچ تعمیرگاهی نمی‌تواند نسبت به تعمیر این خودرو بدون مجوز پلیس اقدام کند. همچنین قطعه سازان باید قطعه‌های نشان دار بسازند و یک بانک اطلاعاتی قطعات داشته باشند که پلیس هم به این سامانه دسترسی داشته باشد. البته با خودروسازان هماهنگی‌هایی ایجاد شده، اما کامل و به روز نیست، اما با قطعه سازان چنین تعاملی نداریم.  

انهدام باند قاچاق مشتقات نفتی در قالب ۱۴ شرکت صوری

حاجیان بیان کرد: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با اقدامات اطلاعاتی توانستند یک باند سازمان یافته قاچاق مشتقات نفتی و پتروپالایشی را کشف کنند.

سخنگوی فراجا گفت: این باند محصولات پتروپالایشی را با پوشش کربنات از کشور خارج می‌کردند ،۴۵۰ هزار لیتر از مخازن و تانکرهای این شرکت کشف شد و پس از بررسی اسناد مشخص شد ۱۴ شرکت صوری در این خصوص فعالیت می‌کردند که وجود خارجی نداشتند.

وی ادامه داد: پلیس توانست ۱۵ نفر از اعضای اصلی این شبکه را شناسایی کند و بیش از ۴۰ میلیون لیتر محصولات نفت و پتروپالایشی را کشف کند.

حاجیان تاکید کرد: سوژه اصلی این پرونده در گلستان و سرشبکه در استان قم شناسایی و دستگیر شد، این موفقیت به دلیل دسترسی پلیس به سامانه‌های اصلی است.

آمادگی پلیس برای راهپیمایی اربعین 

سخنگوی فراجا گفت: پلیس در ایام محرم آمادگی صد در صد دارد و در هر هیأت تعدادی پلیس یار محرم حضور دارند.

وی با اشاره به در پیش بودن مراسم راهپیمایی اربعین حسینی گفت: پلیس آمادگی کامل برای ارائه خدمات دارد. پیش بینی شده ۳۰ هزار نیرو امسال در این زمینه به زائران خدمت دهند.

سردار حاجیان ادامه داد: سه هزار واحد گشت پلیس در سراسر کشور به ویژه استان های مرزی ارائه خدمات می دهند و همچنین همکاران بانوان پلیس در مرز برای ارائه خدمات به زائران حضور دارند. 

صدور روزانه ۱۰۰ هزار گذرنامه در روز 

سخنگوی فراجا با بیان اینکه بیش از ۱۴۸ گیت در مرز فعال هستند، تاکید کرد: پلیس آمادگی صدور ۱۰۰ هزار گذرنامه در روز را دارد و در صورت نیاز می‌توانیم روزانه ۱۰ هزار برگه گذر موقت صادر کنیم، البته این اقدام بعد از هماهنگی با عراق اتفاق خواهد افتاد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها