پایان سلطه برند تسلا فرا رسیده است؟

نظرسنجی از کارشناسان درباره سرنوشت تسلا
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
پایان سلطه برند تسلا فرا رسیده است؟

تاریخ بشر، شاهد ایجاد برندهای بسیاری بوده است. برخی از آن‌ها عمر بسیار کوتاهی داشته‌اند اما برخی دیگر توانستند برای مدتی کارنامه‌ای درخشان را رقم زنند. برند تسلا یکی از این نمونه‌هاست که بر بازار خودروهای برقی سلطه داشته است. اما حالا این سلطه به چالش کشیده شده است.

فردای اقتصاد: تا ماه اوت سال ۲۰۲۲ خودروهای تسلا ۶۸ درصد از بازار خودروهای برقی آمریکا را به خود اختصاص دادند. اما برندهای تازه‌وارد و خودروسازان سرشناس و قدیمی، همه چالش‌هایی را بر سر راه این سلطه تسلا بر بازار خودروهای برقی ایجاد کرده‌اند. برنامه‌های خودروسازان نشان می‌دهد تا چند سال آینده شاهد میلیون‌ها خودروی تمام‌برقی در بازار خودرو خواهیم بود. شرکت‌هایی همچون فولکس‌واگن و فورد به سرعت بر معرفی انواع جدیدی از خودروهای برقی با قیمت‌های مناسب تمرکز کرده‌اند چون تلاش می‌کنند مشتریانی را که تاکنون به خرید خودروی برقی فکر نکرده‌اند یا در واکنش به مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در استفاده از اینگونه خودروها تردید دارند، جذب کنند.

این موضوع در کنار هدفگذاری اخیر کالیفرنیا مبنی بر لزوم آلایندگی صفر همه خودروها و کامیون‌های سبک صفر تا سال ۲۰۳۵، باعث شد تا دانشگاه ام‌آی‌تی در یک نظرسنجی، نظر کارشناسان مجمع استراتژی نشریه خود درباره این جمله را جویا شود: «دوران سلطه تسلا در بازار خودروهای برقی رو به پایان است.»

دو سوم کارشناسان موافق هستند که دوران سلطه تسلا بر بازار خودروهای برقی رو به پایان است. تیم سیمکو، از دانشگاه بوستون، می‌گوید: «رقابت برای همه ما پیش می‌آید.» و این باعث می‌شود رقبای جدید ما را پس بکشند.

البته برخی کارشناسان هم بر این باورند که به دلیل تقاضای مشتریان و قوانین جدید، سایر تولیدکنندگان به تکاپو می‌افتند اما تسلا با وجود از دست دادن سهم بازار، همچنان بر آن سلطه خواهد داشت. نوآوری و ابداعات عنصری است که به عقیده بسیاری کارشناسان تسلا در آن از مزیت نسبی برخوردار است. ۲۹ درصد از کارشناسان با این موضوع مخالف هستند که دوران سلطه تسلا رو به پایان است. اغلب آن‌ها فاصله زیاد تسلا در سهم بازار را ملاک قرار دادند.

با این وجود قیمت‌های مناسب‌تر خودروهای برقی فورد و فولکس‌واگن چالشی است که باعث شده است ۱۴.۳ درصد از کارشناسان به شدت موافق و ۵۲/۴ درصد از آن‌ها موافق با این موضوع باشند که دوران سلطه تسلا در بازار خودروهای برقی رو به پایان است.

منبع: نشریه دانشگاه MIT

مترجم: شادی آذری حمیدیان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha