۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
سورپرایز اوپک برای بازار نفت

اوپک پلاس که این هفته برای اولین بار در بیش از ۲ سال اخیر نشست حضوری برگزار می‌کند کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه‌ای را بررسی خواهد کرد.

فردای اقتصاد: رویترز به نقل از برخی منابع اطلاعاتی خود در اوپک امروز اعلام کرد که اوپک پلاس کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز را در جلسه این هفته بررسی خواهد کرد. این رقم بالاتر از برآوردهای کارشناسان از تصمیماین گروه است و می‌تواند بازار نفت را با شوک قیمتی همراه کند.

انتظار بازار از نشست اوپک پلاس چیست؟

اوپک پلاس که ترکیبی از کشورهای اوپک و متحدانی خارج از این سازمان مانند روسیه است، برای اولین بار از مارس ۲۰۲۰ این هفته روز چهارشنبه به صورت حضوری در وین ملاقات می‌کند.

در حالی گفته شده که این گروه کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز را بررسی می‌کند که پیش از این برآوردها حول ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز برای کاهش اوپک پلاس وجود داشت.

بانک‌هایی از جمله جی‌پی مورگان اعلام کرده بودند که اوپک پلاس ممکن است برای تثبیت قیمت‌ها نیاز به کاهش تولید حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز داشته باشد. در مقابل هلیما کرافت، استراتژیست اصلی کالا در RBC Capital Markets LLC، گفته بود که این گروه ممکن است کاهش دو برابری یعنی حدود یک میلیون بشکه را انتخاب کند. به گفته کرافت، اوپک پلاس احتمالا قصد ندارد برای یک کاهش جزئی در تولید خود تصمیم‌گیری کند.

کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید به معنای کاهش یک درصدی عرضه جهانی نفت است.

اهداف سعودی‌ها و روس‌ها از کاهش تولید

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک برای اولین بار در ماه آگوست احتمال کاهش تولید نفت برای اصلاح بازار را مطرح کرد. بعد از آن این تصمیم از سوی دیگر اعضا حمایت شد.

به گزارش فایننشال تایمز، دو منبع آگاه آشنا به تفکر عربستان سعودی گفته‌اند: این کشور مایل است تولید خود را کاهش دهد تا قیمت‌ها را افزایش دهد تا علاوه بر اینکه به درآمدهای بالای نفت دست یابد بتواند مقداری از ظرفیت تولید را در ذخیره نگه دارد. پادشاهی نگران است که تولید روسیه در اواخر سال جاری با تشدید تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت این کشور به شدت کاهش یابد و آن زمان داشتن ظرفیت اضافه تولید می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

 همچنین گفته می‌شود پوتین که درگیر یک جنگ با غرب است به کاهش تولید علاقمند است و در این خصوص با مقامات سعودی گفت‌وگو کرده است. کاهش تولید که به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود از دو جهت می‌تواند به نفع روسیه باشد؛ اول اینکه درآمدهای این کشور را تقویت می‌کند و دوم به افزایش فشار اقتصادی به غرب به عنوان رقبای مسکو منجر می‌شود.

پس از کاهش تولید در آوریل ۲۰۲۰ به دلیل کاهش تقاضای نفت در طول همه‌گیری، این گروه بیشتر از دو سال گذشته را صرف افزودن مداوم عرضه کرده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، قیمت نفت برنت به بالای ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید. اما قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی در مسیر کاهشی قرار گرفته و حالا در محدود ۸۵ دلار قرار دارد که بیش از ۳۰ دلار کتر از اوج خود است. این موضوع درآمد شگفت انگیز عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و سایر اعضای ائتلاف را کاهش داده است.  از این رو کشورهای نفتی بار دیگر به فکر کاهش تولید افتادند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار