۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
نقش رمزارزها در تحولات جهانی

مزارزها به هدف ابزاری برای پرداخت پا به عرصه گذاشتند و امروزه شاهد استفاده از آنها در خیریه‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه و حتی بحرانهای اجتماعی و جهانی مانند جنگ هستیم

فردای اقتصاد: رمزارزها به هدف ابزاری برای پرداخت پا به عرصه گذاشتند و امروزه شاهد استفاده از آنها در خیریه‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه و و برخی تحولات جهانی مانند جنگ هستیم.

در جریان جنگ اوکراین و روسیه میلیون‌ها دلار کمک از طریق بیت کوین و سایر رمزارزها از سرتاسر جهان جمع‌آوری شد. این اولین مرتبه‌ای بود که کریپتوکارنسی در این حجم و به این اندازه در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و خصوصیات برجسته آن را بیش از پیش به نمایش می‌گذاشت. از طریق این سیستم پرداخت هر فردی به راحتی از هرجای دنیا می‌توانست در کمک به اوکراین در دفاع از روسیه نقش داشته باشد. تا قبل از پیدایش این سیستم، همچین حرکتی بسیار دور از ذهن بود. در واقع رمزارزها توانستند در این جریان مرزها را شکسته و به شکل کارایی عمل کنند.

استفاده از ارزهای دیجیتال در حمایت از برخی جریانات، مانند کامیون داران کانادا و یا زندانیان سیاسی و ... در گذشته بارها دیده شده است. جنبش سیاسی مخالف زندانی روسی به نام الکسی ناوالنی از سال ۲۰۱۶ شروع شد. در این اقدام، شروع به جمع‌آوری کمک های مالی از طریق بیت کوین کردند و توانستند بیش از ۶۷۰ بیت کوین جمع‌آوری کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به ابزار جمع‌آوری سرمایه برای جنبش‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند ؟

برخی معتقدند این روند به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و جنبش‌های اجتماعی در نهایت از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی مبتنی بر بلاکچین، پول جمع‌آوری می‌کنند. در چنین شرایطی انگیزه کمی برای استفاده از پلتفرم‌های متمرکز جمع‌آوری کمک مالی وجود دارد، زیرا به راحتی می‌تواند دارایی را مسدود کند و کمپین را از بین ببرد. به نظر می‌رسد قدم‌های اول استفاده از رمزارزها در این موضع رقم خورده است و به سادگی نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

جذب سرمایه مبتنی بر بلاک‌چین اغلب به دلیل دور زدن موسسات مالی رخ می‌دهد. زیرا در برخی موارد، موسسات مالی حساب‌های مربوط به این کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه را می‌بندند. بستن حساب‌ها در کیف پول کریپتوکارنسی امکان‌پذیر نیست. همچنین ارزهای دیجیتال به ویژه برای کمک های بین المللی مناسب هستند و دسترسی آسان تر به اهداکنندگان ثروتمند خارج از کشور را امکان پذیر می‌کنند.

استفاده از سیستم حقوقی برای از بین بردن این نوع کمپین‌ها سخت‌تر شده است، زیرا اکنون آنها با شبکه‌های آنلاین و پول مجازی کار می‌کنند. به طور مثال نمی‌توان از یک سازمان تروریستی شکایت کرد زیرا که اساسا اطلاعاتی در این خصوص وجود ندارد.

زمینه اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند گسترده‌تر شود و اتفاقی که برای کمک به اکراین افتاد کم‌کم در دیگر نقاط جهان و به دلایل مختلف روی دهد. لازم به ذکر است این موضوع می‌تواند سبب نگرانی‌هایی مانند تامین مالی گروه‌های تروریستی را ایجاد کند و یا به آشوب‌ها دامن زند، اما خواه ناخواه، نمی‌توان مانع این جریان شد و فواید آن از مضراتش بیشتر است.

آیا می‌توان از کمک رسانی به وسیله کریپتو جلوگیری کرد؟

به نظر می‌رسد در آینده، استفاده از اشکال غیرمتمرکز تأمین مالی، به یک امر عادی تبدیل خواهد شد زیرا مقصد انتقالات بیت کوین نامشخص است. با این حال، راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان جلوی این نوع حرکت‌ها که به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر کریپتو پول جمع‌آوری می‌کنند را گرفت. در واقع این امکان وجود دارد که بر شرکت‌های میزبانی وب یا موتورهای جستجو فشار وارد شود تا به طور مؤثر دسترسی به پلتفرم‌های جذب سرمایه مبتنی بر رمزارز را قطع کنند. اعمال مقررات سخت بر پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال از دیگر راه‌حل‌های موجود برای جلوگیری از این روند است.

دولت ها ممکن است مقداری بر روی نظارت یا مقررات رمزارزها پافشاری کنند. به طور مثال، دولت کانادا مصمم است قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم از طریق پلتفرم های تأمین مالی جمعی را گسترش دهد. بر اساس این قانون، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مرتبط با آنها، از جمله پلتفرم‌های مبتنی بر رمزارز، باید در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا ثبت نام کنند. این بدان معناست که این پلتفرم‌ها باید تراکنش‌های رمزنگاری به ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار کانادا یا تراکنش‌های رمزارزی مشکوک را گزارش کنند. این قانون برای مشاغل کانادایی و مشاغل بین المللی که در کانادا تجارت می کنند اعمال می شود.

به نظر می‌رسد در آینده نمونه‌هایی از این قوانین را در دیگر نقاط دنیا نیز مشاهده گردد و این روند ادامه دار باشد، اما مشخصا بخشش و کمک به دیگر افراد در گوشه گوشه دنیا از این طریق، هم اکنون ساده‌ترین راه است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار