۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
رفراندومی برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید

حزب دموکرات در تلاش است تا انتخابات را به یک همه‌پرسی درباره بازگشت دونالد ترامپ به قدرت تبدیل کند.

فردای اقتصاد: دقیقاً یک ماه تا روز انتخابات، شانس جمهوری‌خواهان برای پیروزی در مجلس نمایندگان بیشتر است، اما نبرد اصلی برای تصاحب مجلس سناست، جایی که نامزدهای انتخاباتی در ایالت‌های کلیدی، کمپین‌های چند میلیون دلاری به راه انداخته‌اند.
تقریباً برای دو دهه، انتخابات میان دوره‌ای به صورت نوبتی بین دو حزب اصلی دست به‌دست می‌شد: برای دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۶، جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، و دوباره دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۸. انتخابات میان‌دوره‌ای در ۸ نوامبر به‌طور غیرعادی، غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد. این غیرقابل پیش‌بینی بودن، دلیلی برای خوش‌بینی دموکرات‌هاست. زیرا همواره اینگونه بوده‌ که حزبی که کاخ سفید را در اختیار دارد، در انتخابات میان دوره‌ای شدیدا از سوی رای‌دهندگان مجازات شده‌است.
این اتفاق به ویژه در سه ایالت - جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا- محتمل است. زیرا این سه ایالت با حجم فزاینده‌ای از کمپین‌ها و تبلیغات به کانون اصلی مبارزات انتخابات تبدیل شده‌اند و احتمال دست به‌دست شدن کرسی‌های این ایالت‌ها وجود دارد. از بسیاری جهات، دو حزب تقریباً هم در مسیر مبارزات انتخاباتی و هم فرستنده‌های رادیویی مواضع خود را ابراز کردند. نامزدها بیشتر از آنکه بر سر چالش‌های اصلی مردم با یکدیگر مناظره کنند، بر سر سیاست‌ها و مسائل خاص با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.
جمهوری خواهان، رای‌دهندگان را با پیام‌هایی در مورد اقتصاد ضعیف، جنایات ترسناک، تورم فزاینده و ریاست‌جمهوری نامحبوب بایدن مورد انتقاد سنگین قرار داده‌اند. دموکرات‌ها با هشدار در مورد سلب حق سقط جنین و شبح بازگشت متحدان دونالد ترامپ به قدرت پاسخ جمهوری‌خواهان را داده‌اند. هر دو حزب، پیام‌های خود را برای رسیدن به رأی‌دهندگان حاشیه‌نشین، به‌ویژه زنان، که با ارزش‌ترین و مهم‌ترین بلوک در میان رای‌دهندگان دو قطبی هستند، تنظیم می‌کنند.
سال ۲۰۲۲ مانند یک ترن هوایی سیاسی پیش رفت. جمهوری‌خواهان به خود می‌بالیدند که یک موج معمولی در بهار در حال ایجاد است، و دموکرات‌ها پس از تصمیم دادگاه عالی مبنی بر لغو حق قانونی سقط جنین، رای دهندگان مترقی و مستقل را برانگیختند. اکنون اما این آونگ به عقب برگشته‌است.
ناوین نایاک، استراتژیست دموکرات و رئیس مرکز صندوق اقدام پیشرفت آمریکا، اذعان می‌کند: «ای کاش انتخابات یک ماه پیش بود.» با این حال، او امیدوار است که حزب بختی برای مبارزه داشته باشد اما در عین اضافه می‌کند که که دموکرات‌ها «هیچ دلیلی برای حضور در این انتخابات ندارند.»
چالش دموکرات‌ها این است که آنها هیچ فرصتی برای خطا ندارند. آنها با چسبیدن به نصف کرسی‌های سنا و اکثریت اندک در مجلس نمایندگان، به دنبال به چالش کشیدن تاریخ و پایین بودن محبوبیت بایدن هستند. همانطور که پیتر هارت، یک متخصص انتخاباتی در حزب دموکرات، می‌گوید: «حتی کوچکترین لغزشی، دموکرات‌ها را در اقلیت قرار می‌دهد.»
انتظار می‌رود هر حزبی که بتواند مسئله و موضوع مورد نظر خود را ملکه ذهن رای‌دهندگان کند، دست بالا را در انتخابات داشته باشد.
پل شوماکر، استراتژیست جمهوریخواه کهنه‌کار مستقر در ایالت کارولینای شمالی، با اشاره به مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات درباره سقط جنین و ترامپیسم گفت: «پیام دموکرات‌ها این است: «اگر جمهوری خواهان را انتخاب کنید، ممکن است آسمان سقوط کند! » اما او گفت که رای‌دهندگان «می بینند که آسمان در حال سقوط است - همه اینها به دلیل وضعیت بد اقتصادی دولت جو بایدن است. افزایش قیمت‌ها در فروشگاه‌های موادغذایی یک واقعیت روزمره زندگی است.»
جمهوری‌خواهان به تصاحب مجلس نمایندگان، خوش بین هستند. الیز استفانیک، نماینده نیویورک، رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، در مصاحبه‌ای یک «سونامی قرمز» را پیش‌بینی کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم ما می‌توانیم بیش از ۳۵ کرسی (در مجلس نمایندگان) به‌دست آوریم، که بیشترین اکثریت را از زمان رکود بزرگ برای جمهوری‌خواهان به‌دست می‌آورد.»
جمهوری خواهان، در واقع، تنها به یک موج قرمز نیاز دارند تا بتوانند ۲۲۰ کرسی دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی را از اکثریت بیاندازند. به گفته تحلیلگران سیاسی که رقابت‌پذیری میان نژادها را ارزیابی می‌کنند، دموکرات‌ها برای آنکه بتوانند اکثریت را حفظ کنند، باید برنده همه مناطق کلیدی و محل مناقشه باشند و همچنین بتوانند ۸۰ درصد آرای آن نقاط را به سمت خود سرازیر کنند.
دن کانستون، که رئیس صندوق رهبری کنگره است، فرا کمیته اقدام سیاسی همسو با رهبری جمهوری‌خواه مجلس، تاکید کرد که اگر جمهوری‌خواهان همه کرسی‌هایی را که ترامپ تصاحب کرده بود، به علاوه همه کرسی‌هایی را که بایدن کسب کرده بود - با پنج درصد یا کمتر به‌دست بیاورند- می‌توانند ۲۲۴ کرسی به‌دست آورند که شش کرسی بیشتر میزانی است که برای داشتن اکثریت مورد نیاز است.
کانستون افزود: «محیط سیاسی به طرق مختلف در این چرخه حرکت کرده است و مسائل مناقشه‌برانگیز بیشتری وجود دارد که هر دو طرف را درگیر و پرانرژی نگه می‌دارد.»
اما آن چیزی که بیش از همه دموکرات‌ها در هفته‌های اخیر ترسانده‌است هزینه‌های کمیته‌های اقدام سیاسی است.
شان پاتریک مالونی، نماینده نیویورک، رئیس کمیته مبارزات انتخاباتی دموکرات کنگره، در مصاحبه‌ای گفت: «ما می‌دانستیم که انتخابات دشواری پیش روی ماست. او درباره کسری نقدی فوق العاده کمیته اقدام مرکزی دموکرات‌ها گفت: «ما فقط به اندازه کافی نیاز داریم.»
در سنا اما، میدان جنگ توسط جریان‌های متعارض قدرتمند شکل گرفته است. تعداد ایالت‌های درگیر اکنون به ۱۰ ایالت افزایش یافته‌است و اگر جمهوری‌خواهان با تلنگری می‌توانند اکثریت سنا را به‌دست آورند.
جمهوری‌خواهان با سرکوب دموکرات‌ها بر سر مسائل مرتبط با جرم و جنایت، جایگاه خود را در چندین ایالت مهم سنا - از جمله در نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین - بهبود بخشیده‌اند. اما این دستاوردها تا حدی با مبارزات چندین نامزد جمهوری‌خواه، از جمله آنهایی که در آریزونا و جورجیا بودند، خنثی شد. در ایالت جورجیا، مبارزات انتخاباتی «هرشل واکر» با این ادعا که او پول سقط جنین دوست دختر سابق را پرداخت کرده‌است، با ضربه‌ای جدی مواجه شد.
یکی از مهم‌ترین تحولات سنا در نیوهمپشایر اتفاق افتاد، جایی که جمهوری‌خواهان دون بولدوک را در ماه سپتامبر علی‌رغم هشدارهایی که او با بودجه جمهوری‌خواهان در برنامه‌های تلویزیونی «ایده‌های دیوانه‌کننده» مطرح و انتخابات را می‌بازد، نامزد کردند. سناتور ریک اسکات، رئیس کمیته ملی سناتورهای جمهوریخواه، اخیرا در یک مصاحبه رادیویی، نیوهمپشایر را در میان پنج ایالتی که یک فرصت برای حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌روند، قرار نداد.
روز جمعه، تیم سناتور اسکات شروع به لغو هزینه بیش از ۵ میلیون دلاری کرد که برای هزینه در نیوهمپشایر اختصاص داده‌بود و گفت که این وجوه را به ایالت‌های دیگری هدایت می‌کند.
ناکامی در استفاده از نامزدهای مناسب، جمهوری‌خواهان سنا را در طول سال ۲۰۲۲ با مشکل مواجه کرده است. سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه، در تابستان از «کیفیت نامزدها» شکایت کرد.
بیشتر استراتژیست‌های سنا اکنون بر این باورند که کنترل سنا را حزبی به‌دست خواهد آورد که بتواند در انتخابات ایالت‌های نوادا، جورجیا و پنسیلوانیا برنده شود. در ایالت‌های نوادا و جورجیا، دموکرات‌ها به دنبال انتخاب مجدد هستند و در ایالت پنسیلوانیا، رقابت بر سر یک کرسی است که یک جمهوری‌خواه بازنشسته آن را در اختیار دارد. هر حزبی که بتواند دو کرسی از این سه کرسی را به‌دست بیاورد، قدرتمندانه برنده اکثریت سنا خواهد شد.
هر دو طرف همچنان به دنبال گسترش پیروزی‌های خود هستند. یک ابرکمیته اقدام سیاسی حزب دموکرات، به تازگی پول بیشتری به کارولینای شمالی تزریق کرده است و جمهوری خواهان شانس خود را در کلرادو افزایش داده‌اند. میلیون‌ها دلار برای تبلیغات متمرکز بر کرسی‌های جمهوری‌خواهان در اوهایو و فلوریدا نیز تامین مالی می‌شوند.
گای سیسیل، یکی از فعالان کهنه‌کار انتخاباتی حزب دموکرات، که ریاست گروه دموکرات اولویت‌های آمریکا را بر عهده دارد، می‌گوید: «این عجیب‌ترین انتخابات میان دوره‌ای است که من تا به حال شاهد آن بوده‌‎ام، زیرا شما با دو موضوع کاملا متضاد مواجهید. یکی آنچه که تاریخ به ما می‌گوید و دیگری همه داده‌ها و اطلاعاتی که می‌گوید انتخابات بسیار نزدیکی در پیش خواهد بود.»
آنچه که بر فضای سیاسی سایه افکنده‌است، محبوبیت پایین جو بایدن است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محوبیت بایدن پس از امضای قانونی که به تغییرات آب‌وهوایی و قیمت بالای داروها مرتبط بود، با پایین‌ترین محبوبیت خود در تابستان گذشته مواجه شد. با این حال نظرسنجی‌های جدیدتر نشان می‌دهد که وضع او بهتر از گذشته است. کاهش قیمت‌های انرژی نیز به بهبود وضعیت او کمک کرد.
اما محبوبیت او همچنان پایین تر از ۴۰ درصد است و قیمت‌های گاز پیش از تصمیم اخیر عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید نفت، شروع به افزایش کرد. 
دموکرات‌ها بارها انتخابات را به عنوان یک گزینه معرفی کرده‌اند و هشدار داده‌اند که دستاوردهای جمهوری خواهان منجر به بازگشت جنبش ترامپ به قدرت خواهد شد.
حکیم جفریس، نماینده نیویورک، رئیس گروه دموکرات مجلس نمایندگان، در مصاحبه‌ای گفت که اولویت فوری این است که «روشن کنیم که واگذار کردن کلید قدرت به افراط‌گرایان حزب مخالف، غیرقابل دفاع است».
از آن سو اما، خانم استفانیک، سومین جمهوری‌خواه بلندپایه مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها را به تلاش برای منحرف کردن تمرکز رأی‌دهندگان متهم کرد.
او گفت: «حزب دموکرات در تلاش است تا انتخابات را به همه پرسی درباره ترامپ تبدیل کند. این غلط است. انتخابات یک همه پرسی در مورد جو بایدن است.»
اما بیشتر از آقای ترامپ، موضوع سقط جنین، امید اصلی دموکرات‌ها در انتخابات است. توان اقناعی این موضوع، جمهوری‌خواهان را در تابستان نگران کرد، به‌ویژه پس از آن‌که اهالی ایالت کانزاس، به یک همه‌پرسی که حقوق سقط جنین در این ایالت را تهدید می‌کرد، رأی منفی دادند و از سوی دیگر، دموکرات‌ها در برخی از انتخابات خاص، عملکردی بهتر از حد انتظار داشتند.
روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی، رئیس انجمن فرمانداران دموکرات، گفت که اهمیت تصمیم لغو حق سقط جنین علیرغم سال‌ها هشدار از سوی مدافعان آن و پیش‌بینی‌های شخص ترامپ مبنی بر این که منصوبان او در دیوان عالی، حق سقط جنین را لغو خواهند کرد، رای دهندگان را غافلگیر کرده است. کوپر تاکید می‌کند که این شوک هنوز از بین نرفته‌است.
کوپر درباره قضات منصوب شده توسط ترامپ نیز گفت: «فکر نمی‌کنم کسی انتظار داشته باشد که پس از شهادتشان در کمیته سنای ایالات متحده، واقعاً به نقض آن رأی دهند.»
جمهوری‌خواهان به دنبال یک برنامه دو مرحله‌ای ماهرانه در مورد موضوع سقط جنین هستند که هم پایگاهی که خواستار ممنوعیت آن است و هم مرکز سیاسی که عمدتاً از آن حمایت می‌کند را هدف گرفته‌است.
در نوادا، آدام لاکسالت، نامزد جمهوری‌خواه مجلس سنا، در حال پخش آگهی‌های تلویزیونی است که در آن اعلام می‌کند صرف نظر از اتفاقاتی که در واشنگتن رخ می‌دهد، سقط جنین در نوادا قانونی باقی می‌ماند و تلاش می‌کند توجه رای دهندگان را به موضوع جرم و جنایت و اقتصاد معطوف کند.
یکی از آگهی‌ها می‌گوید: «طی دو سال گذشته، سیاستمداران دموکرات آسیب‌های باورنکردنی به آمریکا وارد کرده‌اند. اما یک چیز تغییر نکرده است: سقط جنین در نوادا. چرا دموکرات هایی مانند کاترین کورتز ماستو فقط در مورد چیزی صحبت می‌کنند که تغییر نکرده‌است؟ زیرا آنها نمی‌توانند آنچه که دارند دفاع کنند.»
منابع مالی جمهوری‌خواهان تا حدی با هزینه‌های هنگفت توسط یک ابرکمیته اقدام سیاسی همسو با سناتور میچ مک کانل از ایالت کنتاکی بهبود یافته است. این بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری پخش تلویزیونی گسترده در هفت ایالت را تامین می‌کند که از روز کارگر در آمریکا - ۱۴ شهریور- آغاز شد و قرار است تا انتخابات ادامه یابد.
موضوع جرم و جنایت نیز بر مبارزات جمهوری‌خواهان در سه ایالت نوادا، ویسکانسین و پنسیلوانیا سایه افکنده‌است. در ایالت پنسیلوانیا، برتری تابستانی جان فترمن، نامزد حزب دموکرات، نسبت به دکتر مهمت اوز، نامزد جمهوری‌خواه، تا حد زیادی از بین رفته‌است.
یکی از آگهی‌های ضد فترمن در پنسیلوانیا می‌گوید: «به شدت لیبرال، علیه جرم و جنایت.»
ربکا کاتز، استراتژیست ارشد آقای فترمن، گفت: «این کمپین شش هفته حملات بی‌سابقه را پشت سر گذاشت. ما نه تنها همچنان ایستاده‌ایم، بلکه هنوز هم برنده‌ایم.»
در رویدادی دیگر برای عصر همکاری‌های بزرگ، رای دهندگان می‌توانند در برخی از ایالت‌ها قدرت را بین احزاب سیاسی تقسیم کنند.
در جورجیا و نیوهمپشایر، فرمانداران فعلی جمهوری خواه در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند و از نامزدهای جمهوری خواه برای مجلس سنا جلو افتاده‌اند.
در ویسکانسین، ایالتی که فرماندار دموکرات در نظرسنجی‌ها جلوتر است، و همچنین در پنسیلوانیا، ایالتی که جاش شاپیرو، نامزد فرمانداری از حزب دموکرات، پیشتاز است، این موضوع به طور عکس صادق است.

منبع: نیویورک تایمز

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار