۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
تاچر قلابی در لبه پرتگاه
لیز تراس، نحست وزیر و کواسی کوارتنگ، وزیر برکنار شده دارایی بریتانیا/ عکس: Getty Images

وزیر دارایی بریتانیا کمتر از شش هفته به دنبال یک بحران مالی از سوی نخست وزیر برکنار شد.

فردای اقتصاد: کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا، ، روز جمعه در حالی از کار برکنار شد که لیز تراس، نخست وزیر این کشور آماده اعلام عقب‌نشینی گسترده در مورد بسته‌ای از کاهش مالیات‌های بدون پشتوانه در آمدی بود که بازارهای مالی را متزلزل کرد. این بسته مالیاتی تراس، باعث ایجاد یک بحران سیاسی شده که بقای سیاسی او در قدرت را به شدت تهدید می‌کند.
اخراج کوارتنگ پس از بازگشت زودهنگام او به لندن از نشست‌های صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن صورت گرفت و این گمانه‌زنی‌ را تقویت کرد که از دست دادن شدید اعتماد در میان سرمایه‌گذاران که منجر به تضعیف «پوند» شده و افزایش هزینه‌های استقراض، دولت را مجبور به عقب‌نشینی قریب‌الوقوع از سیاست های اقتصادی اصلی خود خواهد کرد.
کوارتنگ صبح امروز پس از بازگشت به بریتانیا، مستقیماً برای ملاقات با تراس به داونینگ استریت رفت و مشخص نبود که آیا خروج وی باعث تثبیت بحران فزاینده می‌شود یا خیر.
دورنمای تغییر مسیر تحقیرآمیز به اطمینان‌بخشی و آرام کردن «جو وست مینستر» جایی که پارلمان بریتانیا در آن قرار دارد، کمک چندانی نکرد. واکنش های منفی علیه طرح مالی دولت در پارلمان به حدی رسیده بود که سیاستمداران آشکارا این پرسش را مطرح می‌کردند که آیا کوارتنگ و تراس خواهند توانست از طوفان سیاسی جان سالم به در ببرند؟
 خانم تراس کمتر از شش هفته است که قدرت را در دست گرفته، اما روز پنجشنبه، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه، به همکاران خود درباره تلاش برای برکناری تراس هشدار داد و گفت که «تغییر رهبری ایده فاجعه بار بدی خواهد بود.»
داونینگ استریت، خیابانی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در آن واقع است، ساعاتی بعد اعلام کرد که تراس روز جمعه کنفرانسی خبری برگزار خواهد کرد.
اعلامیه کاهش مالیات کوارتنگ، که در ۲۳ سپتامبر منتشر شد، باعث آشفتگی در بازارهای مالی و باعث سقوط واحد – پوند- پول بریتانیا شد. این بسته اقتصادی، هزینه‌های استقراض دولت را افزایش داد و وام‌دهندگان را وادار کرد تا برخی از پیشنهادات وام خرید مسکن را پس بگیرند.
کوارتنگ و تراس پیشتر مجبور شده بودند از یکی از عناصر پیشنهادی خود عقب نشینی کنند، یعنی برنامه های کاهش مالیات بر درآمد را برای افرادی که بیشترین درآمد را دارند کنار بگذارند، اما این امر تاکنون نتوانسته آرامش را بازگرداند.
از سوی دیگر، بانک مرکزی بریتانیا، در بازار بدهی مداخله کرده است، زیرا نگران تزلزل در برخی صندوق‌های بازنشستگی آسیب‌پذیر بود. با این حال، این بانک اعلام کرد که این مداخله را در روز جمعه پایان دهد و به وظیفه دولت برای بازگرداندن اعتماد فوریت ببخشد.
پس از آغاز هفته با فروش مجدد، ارزش پوند و اوراق قرضه دولتی در روزهای اخیر افزایش یافته بودند. پوند اما امروز جمعه بار دیگر مقداری از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.
تحلیلگران بر این باورند که ارزیابی مجدد گسترده‌تر از کل بسته اقتصاد دولت می‌تواند در دستور کار باشد، زیرا شکست در تغییر سیاست دوم تنها بحران را عمیق‌تر می‌کند.
مل استراید، یکی از اعضای حزب محافظه‌کار لیز تراس که کمیته منتخب خزانه داری مجلس عوام را رهبری می کند، در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفت که امیدوار است در سیاست‌های مالیاتی که کوارتنگ اواخر ماه گذشته اعلام کرد، تجدید نظر شود.
دولت بریتانیا، شرایط مالی جهانی از جمله جنگ در اوکراین را عامل این آشفتگی‌های می داند. تراس و کوارتنگ چنین استدلال می‌کردند که کاهش مالیات‌ها، به افزایش رشد اقتصادی منجر خواهد شد و به گفته آنها، با تغییرات دیگری همراه خواهد بود که ساخت و ساز را آسان‌تر و قوانین مهاجرت را برای کمک به شرکت‌ها برای استخدام کارگران بیشتر، تسهیل می‌کند.
اما برخی تردید داشتند که پارلمان از این تغییرات حمایت کند و تحلیلگران گفتند که اعلامیه ۲۳ سپتامبر کاتالیزور وحشت در بازارها بود زیرا نرخ‌های بهره را بالاتر از آنچه لازم بود بالا ببرد.
یکی از نگرانی‌های سرمایه گذاران این بود که دولت توصیه های کارشناسی را نادیده بگیرد. پیش از بیانیه ماه گذشته، کوارتنگ بالاترین مقام وزارت خزانه داری را برکنار کرد و دفتر مسئولیت بودجه را کنار گذاشت. این دفتر یک نهاد ناظر مستقل است که معمولاً چنین مواردی را بررسی می‌کند و درباره نحوه مدیریت مالی عمومی حکم می‌دهد.
واکنش منفی بازارهای مالی به دلیل اثرات بالقوه بر بازپرداخت وام مسکن پیامدهای سیاسی حادی برای دولت دارد. ارزش برخی از صندوق‌های بازنشستگی نیز کاهش یافته است.
تراس در مدت کوتاهی که در قدرت بود، رهبری یک فروپاشی کم سابقه حزب محافظه‌کار را برعهده داشت. در سوی مقابل، حزب اپوزیسیون کارگر برتری‌هایی را در نظرسنجی‌ها به دست آورد که آخرین بار در دهه ۱۹۹۰ برای آنها اتفاق افتاده بود.
نمایندگان حزب محافظه‌کار پس از برکناری بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، باید روش‌های خود را برای به چالش کشیدن تراس تغییر دهند. تعدادی کمی از محافظه‌کاران خواهان یک رقابت دیگر برای انتخاب رهبر جدید این حزب هستند و هرگونه فشار برای جایگزینی تراس را مملو از مشکلات می‌دانند. تلاش برای جایگزینی او تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که اجماع برای جایگزینی او وجود داشته باشد، موضوعی که محافظه‌کاران فرسنگ‌ها با آن فاصله دارند.
یک ایده، که در ابتدا در وب سایت ConservativeHome پیشنهاد شد، این بود که دو رقیب دیگر در آخرین رقابت - ریشی سوناک، وزیر سابق خزانه داری، و پنی موردانت، وزیر ارشد کابینه - می توانند یک اتحاد تشکیل دهند. اما هنوز نشانه‌ای از چنین توافقی وجود ندارد و مشخص نیست که همه محافظه‌کاران آن را بپذیرند.
اد میلیبند، سخنگوی تغییرات آب و هوایی حزب کارگر، در صحبت در رادیو تایمز، سیاست اقتصادی دولت را «یک فاجعه مطلق برای کشور» توصیف کرد. او افزود: «ما یک دولت در حال فروپاشی و یک سیاست اقتصادی به هم ریخته داریم و این موضوع مربوط به معیشت مردم است.»

منبع: نیویوک تایمز

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا شد
دردسرهای اقتصادی خانم نخست‌وزیر
تراس؛ مرکل است یا تاچر؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار