۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
شرکت زیرساخت و انحصار اینترنت حریف تورم نشدند
شرکت ارتباطات زیرساخت

شرکت ارتباطات زیرساخت گزارش صورت‌های مالی سالیانه خود در سال ۱۴۰۰ را در سامانه کدال منتشر کرد. براساس این گزارش این شرکت که انحصار ارائه خدمات پهنای باند و زیرساخت‌های برقراری مکالمه را در دست دارد، نسبت به تورم سال ۱۴۰۰، ۲ درصد کمتر افزایش سودآوری را تجربه کرده است.

فردای اقتصاد - شرکت ارتباطات زیرساخت گزارش صورت‌های مالی سالیانه خود در سال ۱۴۰۰ را در سامانه کدال منتشر کرد. براساس این گزارش این شرکت که انحصار ارائه خدمات پهنای باند و زیرساخت‌های برقراری مکالمه را در دست دارد، نسبت به تورم سال ۱۴۰۰، ۲ درصد کمتر افزایش سودآوری را تجربه کرده است.

نکته اینجاست که خود این گزارش به افزایش تقاضا برای پهنای باند مصرفی به موجب همه‌گیری ویروس کرونا و گسترش فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی اشاره کرده است. اما با تمام این تفاسیر و انحصار این شرکت در واردات اینترنت به کشور نتوانسته است خلق ارزش بیشتری نسبت به تورم ایجاد کند.

شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ توانسته است سود خالص حدودا ۱۰۴۰ میلیارد تومانی را محقق کند و این در حالیست که این شرکت سال گذشته ۷۵۴۸ میلیارد سود خالص شناسایی کرده بود. این بدان معناست که این شرکت نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش سودآوری داشته اما نرخ تورم سال ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی ۴۰ درصد اعلام شده است که با این عدد اختلاف ۲ درصدی دارد.

شرکت زیرساخت و انحصار اینترنت حریف تورم نشدند

صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت به همراه ۱۳۱ شرکت دولتی دیگر در راستای  گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده است، در سامانه کدال در اواخر هفته گذشته منتشر شد.

براساس یادداشت‌های توضیحی این گزارش، شرکت ارتباطات زیر ساخت در سال ۱۴۰۰ به درآمد عملیاتی ۴۴۹۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرده است. این عدد از دو محل ارائه خدمات پهنای باند و ارائه زیرساخت برقراری مکالمه بدست آمده است که ارائه خدمات پهنای باند سهم ۹۳ درصدی از کل درآمدها را دارد.

بررسی خالص درآمدهای عملیاتی این شرکت به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوق نشانگر آن است که شرکت ارتباطات سیار ایران ۴۸ درصد، ایرانسل ۳۰ درصد، آسیاتک ۵ درصد و شاتل ۴ درصد کل درآمدهای عملیاتی شرکت ارتباطات زیر ساخت را محقق کرده‌اند و سهم همراه اول و ایرانسل از درآمدهای زیرساخت نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است که نشان دهنده افزایش اقبال مردم به اینترنت همراه در مقابل اینترنت ثابت است. شرکت‌های داده گستر نوین، مخابرات ایران و رایتل در رتبه‌های بعدی این لیست قرار می‌گیرند.

شرکت زیرساخت و انحصار اینترنت حریف تورم نشدند

رد پای امارت در اینترنت ایران

پس از هزینه‌های مربوط به خرید خدمت، خرید ظرفیت خارجی اینترنت بیشترین سهم را در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت زیر ساخت دارد. براساس یادداشت‌های توضیحی این گزارش، افزایش خرید خارجی ظرفیت نسبت به سال قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا به اینترنت و خدمات‌رسانی و رونق کسب و کارها از طریق فضای مجازی بوده است که منجر به افزایش میزان خرید و اجاره پهنای باند اینترنت از خدمات دهندگان خارجی شده است.

در فهرست کشورهایی که شرکت ارتباطات زیرساخت از آنها پهنای باند خریده میتوان به کشورهای امارات (باسهم حدودا 9.3 میلیون یورو)، ایتالیا (باسهم 543 هزار یورو)، ترکیه‌ (باسهم 558 هزار یورو)، آذربایجان (باسهم 239هزار یورو)،‌ عمان (با سهم 210هزار یورو)، روسیه (با سهم 160 هزار یورو) و سایر کشورهایی که هر کدام کمتر از ۱۰۰ هزار یورو سهم دارند، اشاره کرد. همانطور از این لیست مشخص است، شرکت ارتباطات زیرساخت عمده اینترنت کشور را از کشور امارات خریداری می‌کند.

بنابراین می‌توان این پیش‌بینی را داشت که به واسطه اختلالات گسترده اینترنت در سال ۱۴۰۱ و قطعی اینترنت در ماه اخیر درآمد شرکت زیرساخت هم به میزان قابل توجهی افت کند.

میانگین حقوق کارمندان شرکت زیرساخت چقدر است؟

شرکت ارتباطات زیر ساخت در پایان سال 1400، هفت هزار و نود و چهار کارمند داشته است که به صورت تفکیکی در لیست پایین قابل مشاهده است.

شرکت زیرساخت و انحصار اینترنت حریف تورم نشدند

در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت سه بند مربوط به حقوق کارمندان آمده است که جمع آنها عدد ۱۰۵ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. بنابراین میانگین حقوق افراد در شرکت زیرساخت حدودا ۱۵ میلیون تومان است.

شرکت زیرساخت و انحصار اینترنت حریف تورم نشدند

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار