۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
جزئیات ثبت نام در مزایده دوم خودروهای خارجی

مدیر سامانه تدارکات الکترونیک دولت با تشریح مراحل ثبت نام و دریافت گواهی امضای الکترونیک برای شرکت در مزایده دوم خودروهای خارجی از هزینه حدود ۲۰۰ هزار تومانی دریافت گواهی امضای الکترونیکی خبر داد.

تسنیم: یکی از ابهامات مطرح شده در خصوص مذاکره فوق‌العاده ۵۶۵ سازمان اموال تملیکی که قرار بود هزار و ۴۰ خودرو خارجی با ارزشی بیش از دو هزار میلیارد تومان در آن به فروش برسد، ذکر تعداد سیلندرها در سامانه ستاد بود چرا که در بخش فهرست اولیه که برای عموم مردم در مزایده قبلی در دسترس بود، تعداد سیلندرها ذکر نشده بود. در نتیجه این ابهام پیش آمده که شاید به طور کلی این اطلاعات در اختیار متقاضیان قرار داده نشده است.

آرش عسگری مدیر سامانه تدارکات الکترونیک دولت در این خصوص گفت: ما بردی به عنوان برد اطلاع‌رسانی که آدرس، شرح کالا و قیمت پایه در آن قرار داشت را ایجاد کردیم. اگر قرار بود جزئیات بیشتری را قرار دهیم شلوغ می‌شد اما اگر متقاضی وارد اکانت کاربری خود می‌شد، کلیه اطلاعات خودرو، شامل مدل خودرو، سال ساخت، رنگ، ظرفیتف کشور سازنده، تعدا سیلندر، نوع سوخت، نوع گیربکس، شماره شاسی، نوع کاربری و تمامی جزئیات اطلاع رسانی شده بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز این جزئیات برای عموم مردم قابل مشاهده است، گفت: وقتی در صفحه اصلی سایت بر روی گزینه مزایده کلیک کنید، دو بخش برای شما نمایش داده می‌شود، یک بخش مزایده دستگاه‌های اجرایی و دیگری مزایده سازمان اموال تملیکی است. در بخش اموال تملیکی و مزایده اموال منقول مزایده مربوط به ۷۶ خودرو وجود دارد و جزئیات همه خودروها در این بخش قرار گرفته است.

مدیر سامانه تدارکات الکترونیک دولت ادامه داد: در مزایده قبلی به دلیل اینکه تعداد پارتی‌ها و مراجعه‌کنندگان زیاد بود، برای آنکه مدیریت کنیم تا برای سایت مشکلی به وجود نیاید، جزئیات بیشتر را در کارتابل قرار دادیم. در این مزایده اما به دلیل کاهش تعداد پارتی‌ها اطلاعات مجددا در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

با توجه به این مسئله، اطلاعات مربوط به سیلندر در سایت قرار داشته است و کسی نمی‌تواند بگوید که برای یک خودرو پیشنهاد داده و در جریان این موارد نبوده است.

جزئیات ثبت نام در سایت ستاد و دریافت امضای الکترونیک

وی در پاسخ به سوالی در مورد شیوه ثبت نام در سامانه ستاد و دریافت امضا الکترونیک گفت: فرآیندهای ثبت‌نام به صورت کامل در سایت اطلاع رسانی شده است. از جمله پیش‌نیازهایی که برای شرکت در مزایده خودروها وجود دارد، ثبت نام در سامانه ستاد است. برای ثبت‌نام ما اطلاعات هویتی افراد را دریافت می‌کنیم و پس از تایید متقاضیان خود اطلاعات کاربری خود را تعیین می‌کنند.

عسگری گفت: پس از ورود به سامانه و به منظور اینکه افراد بتوانند مزایده را انتخاب کنند، پرداخت ودیعه را انجام دهند و قیمت پیشنهادی خود را ارسال کنند، باید گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنند. از سوی دیگر پروفایل خود را نیز باید تکمیل کنند. این مراحل تنها برای بار اول باید طی شود.

افرادی که در گذشته ثبت نام کرده بودند، نیازی به طی مجدد این مراحل ندارند و تنها باید ضمانت‌نامه خود را پرداخت کنند و در نهایت قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

وی افزود: افراد حقیقی امضای الکترونیکی خود را تحت عنوان گواهی شخص مستقل دریاف می‌کنند و اشخاص حقوقی نیز گواهی مهر سازمانی دریافت می‌کنند. سایت دریافت گواهی امضای الکترونیکی نیز در سامانه ستاد اطلاع‌رسانی شده است. بخش اول ثبت‌نام امضای الکترونیک برخط است و از متقاضی اطلاعات هویتی دریافت می‌شود.

مدیر سامانه ستاد در مورد ادامه فرآیند دریافت گواهی امضای الکترونیک گفت: فرد با توجه به زمان یک ساله یا دو ساله‌ای که انتخاب می‌کند، مبلغی را برای گواهی امضای خود پرداخت می‌کند. پس از پرداخت مبلغ مورد نظر متقاضی کد رهگیری دریافت می‌کند. سپس با این کد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند.

در صورتی که متقاضی از پیش سخت افزار لازم را تهیه کرده باشد می‌تواند بر روی همان گواهی جدید را ثبت کنند و در صورتی که سخت‌افزار سازمان داشته باشند باید خریداری کنند تا گواهی امضا بر روی آن بارگذاری شود.

وی تاکید کرد: پس از دریافت توکن وارد سامانه میشوند و با بررسی اطلاعات خودروها که در مرحله جدید ۷۶ خودرو در آن قرار گرفته است، پیشنهادات خود را ثبت می‌کنند. مهلت ارائه پیشنهاد در این مزایده نیز از بیست و ششم مهرماه آغاز شده و تا ساعت ۲۳.۵۹ یکم آبان ادامه خواهد داشت.

عسگری با بیان اینکه زمان بازگشایی دوم آبان ماه ساعت ۱۰ صبح و زمان اعلام برندگان نیز روز سوم ساعت ۱۲ آبان خواهد بود، گفت: مدت زمان تکمیل وجه برندگان نیز چهار روز اعلام شده است. مزایده گران لازم است ۱۵ درصد تضمین شرکت در مزایده را پرداخت کنند. روش پرداخت ضمانت نامه نیز یا به صورت مستقیم و پرداخت وجه نقد از طریق درگاه الکترونیکی، یا از طریق مراجعه به بانک و دریافت ضمانت و یا دریافت فیش واریزی با مراجعه به بانک است.

وی اظهار داشت: در صورتی که ضمانت‌نامه و یا فیش از بانک دریافت کنند باید اطلاعات و تصویر آن را در سامانه بارگذاری کنند. همچنین اصل فیزیک فیش و یا ضمانت نامه را نیز باید به نزدیکترین اداره سازمان اموال تملیکی تحویل دهند.

به طور مثال اگر متقاضی تهران است و می خواهد برای خودرو که در بوشهر قرار دارد پیشنهاد به درد می تواند اصل ضمانت نامه را به اداره کل اموال تملیکی تهران تحویل دهد. در صورتی که برای بازدید قصد رفتن به آن استان را دارند، می‌توانند ضمانت نامه را در همان بازه زمانی تحویل دهند.

هزینه حدود ۲۰۰ هزار تومانی دریافت گواهی امضای الکترونیکی

مدیر سامانه ستاد در خصوص هزینه‌های دریافت گواهی امضای الکترونیک گفت: گواهی امضای الکترونیک یک تعرفه دولتی دارد و یکسال حدود ۲۶ هزار تومان و برای دو سال حدود ۵۲ هزار تومان تعیین شده است. این اعداد مربوط به اشخاص حقیقی است و مبلغ پرداختی اشخاص حقوقی کمی بیش از این مبلغ است. مبلغ دقیق پرداختی و مراکز دفتر خدمات دولت که متقاضیان می‌توانند به آن مراجعه کنند، در سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام (جیکا) قرار گرفته است. همچنین لیستی از مراکز فروش سخت افزار گواهی امضای الکترونیکی توکن نیز در این سایت موجود است.

وی افزود: گواهی امضای الکترونیک بر روی یک سخت افزار ثبت می‌شود که مانند یک فلش است. قیمت آن از حدود ۱۵۰ هزار تومان آغاز می شود و بستگی به نوع سخت افزاری که انتخاب میشود دارد. اطلاعات مربوط به توکن‌هایی که امکان کار با سامانه ستاد را دارند در سامانه درج شده است. در بخش امضا الکترونیک و پیش نیازهای سیستمی که در سامانه قرار دارد می‌توانند اطلاعات لازم را ببینند.

ارائه پیشنهاد را به روزهای پایانی موکول نکنید

عسگری در مورد نکات قابل توجه متقاضیان برای شرکت در مزایده دوم خودروهای خارجی گفت: با توجه به تجربه‌ای که از مزایده قبلی داریم، باید گفت که افراد متقاضی، ارسال پیشنهاد خود را به روزهای پایانی موکول نکنند. این افراد معمولا شرکت در مزایده را از دست می‌دهند چرا که تا مراحل دریافت ضمانت‌نامه و تحویل فیزیکی آن را انجام دهند، زمان شرکت در مزایده تمام خواهند شد.

ثبت نام در سایت ستاد و طی مراحل آنلاین دریافت امضای الکترونیک در نهایت حدود یک ساعت زمان خواهد برد و پس از آن باید برای دریافت گواهی الکترونیکی خود با کد رهگیری و توکن به پیشخوان‌های دولت مشخص شده، مراجعه کنند که این کار نیز بیش از دو ساعت زمان نخواهد برد.

این امکان نیز وجود دارد تا ضمانت‌نامه به صورت الکترونیکی پرداخت شود. اگر کسی این روش را انتخاب نکند باید به بانک مراجعه کند و ضمانت‌نامه مکتوب دریافت کند. عکس این ضمانت‌نامه در سایت بارگزاری می‌شود و سپس متقاضی باید اصل آن را نیز به نزدیک‌ترین اداره کل اموال تملیکی تحویل دهد. پس از پرداخت ضمانت‌نامه متقاضی با استفاده از گواهی امضا الکترونیکی خود، پیشنهاد خود را ثبت می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha