۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
حسابرسی ویژه مالیاتی ۲۰۰ شرکت بزرگ

رئیس سازمان مالیاتی گفت: حدود هزار پرونده مربوط به شرکتهای بزرگ در حوزه فرار مالیاتی در اختیار داریم که برای امسال، ۲۰۰ پرونده را در دست گرفته و با گردآوری ممیزان برگزیده از استانهای مختلف، در حال حسابرسی ویژه هستیم.

تسنیم: داود منظور، با اشاره به تأمین ۴۸ درصدی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱ از محل مالیات و مقایسه آن با رقم ۳۰ الی ۳۵ درصدی سالیان قبل، اظهار داشت: در حال حاضر، دوران گذار مهمی از بودجه متکی به نفت به درآمد مالیاتی را طی می کنیم و این دوره اگر چه سخت، اما بخوبی دارد طی می شود.

منظور با بیان اینکه در سالجاری، متوسط درآمد مالیات ماهانه کشور معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، این رقم را برای سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ و سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که از نظر وی تحولی بسیار مهم محسوب می شود.

وی اعلام کرد: در شش ماهه امسال میزان درآمد های مالیاتی کشور معادل ۲۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی ۵۰.۸ درصد کل درآمدهای پیش بینی شده بوده است که با توجه به اینکه عموما، درآمدهای ما در نیمه اول سال، زیر ۴۰ درصد است، اتفاقی بی سابقه محسوب می‌شود.

منظور افزود: بنابراین ما هیچ نگرانی برای نیمه دوم سال نداریم، چون همواره، درآمدهای ما در نیمه دوم سال، بیشتر از نیمه اول است. این در شرایطی است که ما با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، بسیار مراعات حال مؤدیان را به لحاظ تقسیط بدهیها، بخشودگی جرایم و دادن تنفس مالیاتی به بنگاه های آسیب دیده می کنیم.

منظور با بیان اینکه ظرفیتهای مالیاتی کشور، هنوز فراتر از این ارقام است، گفت: در یک سال گذشته، تمرکز اصلی ما عمدتا بر جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز هوشمند سازی بوده است. نتیجه تمرکز بر فرار مالیاتی در این مدت، شناسایی ۲.۲ میلیون نفر، مؤدی جدید مالیاتی و دریافت ۱.۵ میلیون اظهارنامه جدید از اشخاص حقیقی است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: خوشبختانه مالیات ابرازی مشاغل نیز امسال ۲۰۰ درصد نسبت به قبل رشد داشته است، یعنی هم تعداد افراد و هم میزان تمکین مالیاتی زیاد شده است.

منظور افزود: در بخش اشخاص حقوقی هم اتفاق مشابهی افتاده و تعداد این مؤدیان از ۳۲۰ به ۳۳۰ هزار نفر در سالجاری افزایش یافته است. وی همچنین از جهش قابل توجه در رقم مالیات ابرازی از ۶۵ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سالجاری خبر داد و گفت: این یعنی اینکه مؤدیان پذیرفته اند که اشراف سازمان امور مالیاتی در حال افزایش است.

منظور با بیان اینکه در تمام دنیا، تنها کسی که همه مردم، بیشتر از پلیس از آن می ترسند، مأمور اداره مالیات است، گفت: مردم باید بدانند، اگر مالیات ندهند، جرم کیفری متوجه آنها خواهد شد و این همان اتفاقی است که در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم افتاد و برای اولین بار، فرار مالیاتی، کم اظهاری، زیاد نشان دادن هزینه‌ها و ... به عنوان جرم کیفری معرفی شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: در همین راستا، در برخی استانها، برای افراد دارای سابقه فرار مالیاتی، پرونده تشکیل داده و به قوه قضاییه فرستادیم. در بحث فرار مالیاتی، امروز در جایی ایستاده ایم که بخش مهمی از جامعه، وادار به تمکین شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه فرار مالیاتی در شرکتهای بزرگ عمدتا به صورت بیش اظهاری هزینه ها و کم اظهاری درآمد ها خودش را نشان میدهد، اظهار داشت: ما حدود هزار پرونده با این مشخصات داریم که برای امسال، ۲۰۰ پرونده را در دست گرفته و با گردآوری ممیزان برگزیده از استان های مختلف، در حال حسابرسی ویژه هستیم تا متوجه شویم کیفیت رسیدگی ها تا کنون چگونه بوده و با بررسی صحیح، چقدر می توان میزان وصولی از آنها را افزایش داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مدیران استانی وزارت متبوع، بحث توسعه هوشمند سازی و پیاده سازی دولت الکترونیک در مالیات را از جمله محور های کاری این سازمان عنوان کرد و گفت: ما حدود ۵۰ نقطه تماس بین مؤدی با ممیز مالیاتی را شناسایی کرده ایم که بخاطر ارتقای سلامت اداری و تسهیل امور خود مردم، باید به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: ما گفتیم تمام این مراجعات و نقاط تماس مردم با سازمان امور مالیاتی باید در قالب پنجره واحد سازمان امور مالیاتی کشور صورت گیرد؛ در حال حاضر هم هر کس به آن مراجعه کند، تمام اطلاعات مالیاتی خود را مشاهده می کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها