۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ مهر ۱۴۰۱

بورس روز چهارشنبه با معاملاتی رکودی و کم‌رمق دنبال شد و شاهد واگرایی شاخص‌ها بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در روز چهارشنبه بازاری بسیار کم‌رمق و کم‌نوسانی را دنبال کرد و به جز برخی صنایع، شاهد اتفاق و روند خاصی در معاملات اکثر گروه‌ها نبودیم و باز هم عرضه‌ها در مقابل تقاضا برتری نسبی داشتند. در آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد واگرایی بین نماگرهای اصلی بازار بودیم به طوری که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۱۸ درصدی همراه شد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن که حمایت برخی از صنایع و سهام گروه‌های کوچکتر بازار برخوردار بود، توانست بازدهی مثبت ۰.۱۷ درصدی را تجربه کند.

همانطور که در روزهای اخیر در گزارشی با عنوان «اتحاد همه‌جانبه حمایت‌ها برای صعود بورس» اشاره کرده بودیم، درحال حاضر موقعیت مناسبی از جبهه بنیادی و تکنیکالی برای بورس تهران ایجاد شده است تا پس از ریزش‌های اخیر، مسیر صعودی جدیدی را برای خود ایجاد کند اما به نظر می‌رسد که شرایط مبهم و چشم‌انداز نه چندان مشخص اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده است خریداران تمایل چندانی برای ورود سنگین به بازار نداشته باشند و بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه شود. این موضوع را به خوبی می‌توان در روند ارزش معاملات خرد سهام و متغیر ورود و خروج پول به بازار مشاهده کرد.

رکوردشکنی بورس در جهت رکود

طی دو روز معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه علی‌رغم اینکه بازار توانست از لحاظ بازدهی شرایط بهتری را نسبت به قبل تجربه کند، متغیرهای ارزش معاملات و ورود و خروج نه تنها با روندهای صعودی همراهی نکردند بلکه وضعیت نامناسب‌تری را نیز رقم زدند. ارزش معاملات خرد سهام در روز چهارشنبه عدد ناچیز ۱۵۴۷ میلیارد تومان را به ثبت رساند که کمترین مقدار طی ۱۸ ماه اخیر محسوب می‌شود و از یک رکود تمام‌عیار در بورس تهران خبر می‌دهد. در سمت دیگر خروج ۱۴۴ میلیارد تومانی پول از چرخه بازار نیز این موضوع را تشدید می‌کند و همچنان سیگنالی در جهت صعود از این دو پارامتر مهم دریافت نمی‌شود.

این رکود حاصل دلایل بسیار مختلفی است که طی دو سال گذشته هرکدام به نوعی در جهت از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس تهران تاثیرگذار بوده‌اند و همچنان نیز بر طبل این موضوع می‌کوبند. یکی از مهم‌ترین این موضوعات که بازار سرمایه به آن توجه ویژه‌ای داشت، موضوع مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام بود که اکنون باتوجه به شرایط موجود و خبرها و سخنانی که از طرفین به گوش می‌رسد، به تکیه‌گاهی متزلزل تبدیل شده و چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است تا بورس تهران نیز به عنوان نمایی از این دو موضوع، در ناامیدی و رکود به سر ببرد. مباحث دیگر را نیز باید به مسائلی همچون بازارهای جهانی و شرایطی که در آنجا حاکم است، وضعیت مبهم بودجه سال ۱۴۰۲، تعدیل چشم‌انداز سودآوری بسیاری از شرکت‌های بزرگ، مشکلات داخلی بازار سرمایه همچون کمبود نقدینگی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ، مسائل و چالش‌های بازارگردانی و معاملات الگوریتمی و... اشاره کرد.

از این رو احتمالا بورس فردا و روزهای آینده نیز تا مشخص‌تر شدن وضعیت، به روند کم‌رمق و خنثی خود ادامه دهد.

تکیه‌گاه بنیادی بورس تهران

شرایط از منظر بنیادی اما همچنان به سختی دیگر متغیرها نرسیده است. طی هفته جاری اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های فصلی خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آن‌ها به طور مناسبی ادامه یافته است اگرچه برخی نیز با چالش مواجه شده‌اند. ریزش بازارهای جهانی از یک سمت و عدم توقف روند تورم طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر تاحدودی باعث شده است که شرکت‌های بزرگ تاحدودی در نرخ فروش محصولات و شرکت‌های کوچک با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شوند اما فعلا شرایط بهتر از فصول ابتدایی سال قبل دنبال می‌شود.

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شده بود، انتشار صورت‌های مالی فصل تابستان باعث می‌شود نسبت قیمت به سود (P/E ttm) بورس تهران که اکنون حوالی عدد ۶ قرار دارد، تعدیل شود و به اعداد کمتری برسد که می‌تواند بر ارزندگی کلی بازار بیافزاید. همانطور که در معاملات کم‌رمق روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز مشاهده شد، برخی صنایع و تک‌سهم‌ها معاملات بهتری را نسبت به کلیت بازار تجربه کردند که یکی از ارکان اصلی آن گزارش‌های فصل تابستان بوده است. از طرفی طی روزهای اخیر برخی از پالایشی‌ها نیز که همواره یکی از مهره‌های اصلی بازار محسوب می‌شوند، گزارش‌های تابستان خود را منتشر کرده‌اند که می‌تواند بر روند معاملاتی بازار تاثیرگذار باشد. برای مثال شاوان در فصل تابستان موفق شده است که به ازای هر سهم سود ۱۶۷ تومانی را شناسایی کند که با وجود کاهش ۱۸ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۱، همچنان در محدوده خوبی قرار دارد. شتران اما به خوبی شاوان عمل نکرده با ثبت سود ۳۳ تومانی به ازای هر سهم نسبت به بهار ۴۵ درصد کاهش داشته است و شبریز نیز با یک سود ۵۶ تومانی و کاهش ۵۷ درصدی نسبت به فصل قبل، سودآوری مناسبی را رقم نزده‌اند و حالا مشخص نیست آیا همچون گذشته باید منتظر تعدیل سود این شرکت‌ها باشیم یا خیر. اما در سمت مقابل همه این‌ها، شبندر عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است به طوری که نه تنها کاهش سود نداشته بلکه توانسته سود خود را نسبت به بهار، ۵ تومان نیز به ازای هر سهم افزایش دهد و به مرز ۹۰ تومان برساند که این موضوع قطعا می‌تواند این سهم را در بورس فردا با افزایش تقاضا مواجه کند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز شرایط متفاوتی را برای سهام و گروه‌های مختلف رقم بزند و هرکدام نسبت به عملکردشان در فصل تابستان با تقاضا یا عرضه مواجه شوند اما به طور کلی به دلیل ابهاماتی که از آن‌ها نام برده شد، همچنان روندی رکودی را طی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار