۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
شکایت از گوگل به دلیل سرقت اطلاعات شخصی کاربران

دادستان کل تگزاس شکایتی را علیه گوگل تنظیم و ادعا کرده این شرکت به صورت غیرقانونی و از طریق اپلیکیشن‌ها و محصولاتی چون گوگل فوتوز، گوگل اسیستنت و نست‌هاب مکس، اطلاعات بیومتریک میلیون‌ها شهروند را جمع‌آوری ‌می‌کند.

فردای اقتصاد - دادستان کل تگزاس شکایتی را علیه گوگل تنظیم و ادعا کرده این شرکت به صورت غیرقانونی و از طریق اپلیکیشن‌ها و محصولاتی چون گوگل فوتوز، گوگل اسیستنت و نست‌هاب مکس، اطلاعات بیومتریک میلیون‌ها شهروند را جمع‌آوری ‌می‌کند.

در این شکایت آمده که گوگل از سال 2015 که قابلیت گوگل فوتو فیس گروپ (Google Photo Face Group) را معرفی کرد، این قانون را نقض کرده است. این ویژگی قادر به شناسایی چهره افراد در میان مجموعه‌ای از عکس‌ها و یا ویدیوهاست.

بنابر اعلام دادستان تگزاس، گوگل داده‌های بیومتریک را از «بی‌شمار» تگزاسی جمع‌آوری ‌می‌کند و این اطلاعات را در خدمت اهداف تجاری خود به کار ‌می‌بندد. «درواقع، در سراسر این ایالت، مردم تگزاس به طور ناخواسته به گاوهایی بدل شده‌اند که توسط گوگل برای کسب سود دوشیده ‌می‌شوند.»

به گزارش آی تی ایران در این شکایت آمده: بسیاری از مردم تگزاس ن‌می‌دانند که گوگل از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های بیومتریک حساس آنها، گوگل فوتوز را تقویت ‌می‌کند. اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که این شرکت از طریق قابلیت Face Grouping، داده‌های بیومتریک حساس شهروندان تگزاسی و دیگر کاربران را ثبت و ذخیره ‌می‌کند و این اطلاعات برای مدت زمانی غیرمنظقی ذخیره ‌می‌شوند.

نگران‌کننده‌تر این است که وقتی مادری، ویدیویی را از جشن تولد فرزند خود آپلود ‌می‌کند، گوگل ویژگی تشخیص چهره را روی صورت تمامی‌افرادی که در این ویدیو حضور دارند، اجرا ‌می‌کند. این فرآیند روی چهره افراد حاضر در پارک‌ها، رستوران‌ها و حیاط مدارس نیز پیاده ‌می‌شود.

یکی دیگر از نمونه‌های اقدام گوگل در جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات بیومتریک، قابلیت فیس مچ (Face Match) سرویس نسب‌هاب مکس این شرکت است. این قابلیت، از فناوری شتخیص چهره برای شناسایی فردی که از دستگاه استفاده ‌می‌کند و محتوا را با توجه به ترجیحات هر شخص، برای وی به نمایش درمی‌آورد.

در بخش دیگری از متن این شکایت آمده: دوربین نست‌هاب مکس، به طور مداوم آماده ثبت و شناسایی چهره‌هاست و همه جزییات از قبیل تصاویر چهره کودکان بدون اطلاع و رضایت والدین ثبت و ضبط ‌می‌شود.

همچنین دادستان تگزاس به فعالیت گوگل اسیستنت و ضبط صداها توسط این دستیار صوتی اشاره کرد. بنابر این شکایت، دستگاه‌های مجهز به این قابلیت، به هر چیزی را که ‌می‌شنوند، گوش داده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌می‌دهند و توجهی به رضایت و اطلاع کاربران از این موضوع ندارند.

گوگل در واکنش به این شکایت گفت: دادستان تگزاس بار دیگر و در قالب یک شکایت، در صدد بدنام کردن محصولات ماست. به عنوان مثال، گوگل فوتوز به شما کمک ‌می‌کند با گروه‌بندی چهره‌های مشابه، تصاویر افراد را سازماندهی کنید تا بتوانید راحت‌تر به عکس‌های قدی‌می‌دسترسی داشته باشید. البته این ویژگی‌ها فقط برای شما (کاربران) قابل مشاهده است و در صورت تمایل ‌می‌توانید آن را غیرفعال کنید. ما از عکس‌ها یا ویدیوها در گوگل فوتوز برای اهداف تبلیغاتی استفاده ن‌می‌کنیم.

گوگل ادامه داد: همین امر در خصوص Voice Match و Face Match در نسب‌هاب مکس نیز صدق ‌می‌کند که به کاربران این امکان را ‌می‌دهند تا به گوگل اسیستنت اجازه دهند صدا یا چهره‌شان را برای نمایش اطلاعات‌‎شان تشخیص دهند.

این اولین باری نیست که گوگل با شکایتی درباره ادعای جمع‌آوری اطلاعات غیرقانونی داده‌های بیومتریک کاربران روبه رو ‌می‌شود. در اوایل سال جاری میلادی، شکایتی از سوی ایالت ایلینوی علیه قابلیت گوگل فوتوز Face Grouping مطرح شد که در نهایت با پرداخت 100 میلیون دلار از سوی گوگل، پرونده بسته شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار