۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
پایان یک هفته نفس‌گیری بورس

شاخص کل بازار سهام که در هفته سوم مهرماه پس از هفت هفته نزول، افزایش ارتفاع داده بود، معاملات این هفته را نیز منفی به پایان رساند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۲۷ مهرماه را با افت ۰.۷ درصد به پایان رساند و مجددا به محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد بازگشت. نماگر هم‌وزن نیز ۰.۴۴ درصد کاهش ارتفاع داد. این روند نزولی در حالی رقم خورد که در هفته ماقبل، پس از هفت هفته این نماگر به محدوده صعودی بازگشته بود و سهامداران انتظار داشتند این روند در هفته چهارم مهر نیز تداوم یابد. سهامداران حقیقی نیز برای بیست و ششمین هفته متوالی به فروش ادامه دادند و این بار خالص فروش ۱۱۱۶ میلیارد تومانی را رقم زدند.

با این حال گفته می‌شود در حال حاضر موقعیت مناسبی از جبهه بنیادی و تکنیکالی برای بورس تهران ایجاد شده است تا پس از ریزش‌های اخیر، مسیر صعودی جدیدی را برای خود ایجاد کند اما به نظر می‌رسد که شرایط مبهم و چشم‌انداز نه چندان مشخص اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده است خریداران تمایل چندانی برای ورود سنگین به بازار نداشته باشند و بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه شود. این موضوع را به خوبی می‌توان در روند ارزش معاملات خرد سهام و متغیر ورود و خروج پول به بازار مشاهده کرد.

 طی هفته چهارم مهرماه اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های فصلی خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آن‌ها به طور مناسبی ادامه یافته است اگرچه برخی نیز با چالش مواجه شده‌اند. ریزش قیمت‌های جهانی از یک سمت و عدم توقف روند تورم طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر تاحدودی باعث شده است که شرکت‌های بزرگ تاحدودی در نرخ فروش محصولات و شرکت‌های کوچک با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شوند اما فعلا شرایط بهتر از فصول ابتدایی سال قبل دنبال می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار