۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
درآمد فروش فیلترشکن و vpn چقدر است؟

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دلیل عدم برخورد با فیلترشکن فروشان گفت: فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است ولی نسبت به آن جرم انگاری نشده است.

به گفته وزیر ارتباطات، اکنون تلاش‌هایی انجام می‌گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.

درآمد فروش فیلترشکن‌ها چقدر است؟

در سال‌های گذشته درآمد فروش فیلترشکن روزانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود اما در روزهای اخیر که شدت فیلترینگ افزایش یافته است، این درآمدها چندبرابر شده است.

به گفته کارشناسان و به استناد آمار غیررسمی، درآمد سالانه حاصل از فروش فیلترشکن در ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است.

بر اساس گزارشی که شرکت آلمانی استاتیستا با استفاده از اطلاعات مجموعه Top۱۰VPN منتشر کرد میزان استفاده از فیلترشکن‌ها و vpn ها در یکماه گذشته در ایران حدود ۳ هزار درصد رشد پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که برخی از آمارها از سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دلالان از فروش فیلترشکن‌ها در ایران حکایت دارند.

چرا فروش فیلترشکن‌ها رونق پیدا کرد؟

طی روزهای گذشته محدودیت شدیدی روی دسترسی به اینترنت اعمال شد و در این میان پلتفرم‌های خارجی متعددی چون اینستاگرام و واتس اپ نیز فیلتر شدند. البته تجربه ثابت کرده فیلترینگ فقط به کسب و کارهای آنلاین آسیب شدیدی وارد می‌کند و مانع دسترسی کاربران به پلتفرم‌های فیلتر شده نخواهد شد؛ برای مثال فیلترینگ تلگرام مانع حضور کاربران در این پیام رسان محبوب نشد و درحال‌حاضر میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند.

بسیاری از vpn‌ها از کار افتادند

هرچند فیلترینگ شدید باعث شده تا بسیاری از وی پی آنها بلااستفاده شوند، اما در این میان برخی از فیلترشکن‌ها که باید اشتراک آنها را خریداری کرد می‌توانند کاربران را به پلتفرم‌های فیلتر شده متصل کنند. در همین راستا فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام که به عنوان پلتفرم‌های خارجی محبوب در ایران محسوب می‌شوند باعث شده تا بازار وی پی ان فروش‌ها بار دیگر رونق بگیرد.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها