۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
ترک ابرکانال ۱.۳ بورس در ابتدای آبان

اولین روز آبان‌ برای بورس با از دست رفتن ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد پایان یافت و شاخص کل به کمترین سطح شاخص کل از میانه اسفندماه بازگشت.

فردای اقتصاد: نخستین روز آبان‌ماه برای بورسی‌ها با از دست رفتن ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد پایان یافت و این نماگر پس از پرسه ۱.۵ ماهه در این سطح، امروز با تجربه افت ۰.۹۳ درصدی به محدوده یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی نزول کرد که کمترین سطح شاخص کل از میانه اسفندماه به شمار می‌رود. حالا دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۱۹.۳ درصد از سقف تجربه شده در بیست و هفتمین روز اردیبهشت ماه فاصله گرفته و حالا تنها یک افت ۱۲ هزار واحدی کافی است تا بار دیگر پای خرس‌ها رسما به تالار شیشه‌ای باز کند.

شاخص کل در کف هشت ماهه

شاخص کل بورس تهران که آخرین بار در اواسط اسفندماه سال گذشته، از مرز ۱.۲ میلیون واحدی فاصله گرفته بود و در عرض دو ماه موفق شده بود با رشد بیش از ۲۰ درصد، نوید روزهای بهتری را به سهامداران دهد، پس از لمس موقت ابرکانال ۱.۶ میلیون واحد روندی نزولی را در پیش گرفت و حالا ۱۵۹ روز از آن محدوده می‌گذرد و شاخص کل سهام در این بازه زمانی بیش از ۱۹ درصد افت کرده و سهامداران در صورت در اختیار داشتن میانگینی وزنی از کل سهام موجود در بازار، روزانه زیان مرکب ۰.۲ درصدی را متحمل شده‌اند و کانال‌ها نیز یکی پس از دیگری از دست می‌روند. اهمیت از دست رفتن سطوح رند در بازار از منظر روانی قابل توضیح است و به نظر می‌رسد در شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران وضعیت بورس و شرکت‌ها از منظر بنیادی مناسب ارزیابی شده و گزارش‌های تابستانه شرکت‌ها نیز تا به این حال این گفته‌ها را تا حدودی تائید می‌کند، از دست رفتن این مرزها می‌تواند سبب افزایش نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای و احتمالا افزایش پول‌های خروجی از جریان دادوستد سهام شود.

ترک ابرکانال ۱.۳ بورس در ابتدای آبان
شاخص کل بورس تهران با ترک گفتن ابرکانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی به کمترین سطح از اسفند ۱۴۰۰ نزول کرد

خروج ۱۸۳ میلیارد تومانی حقیقی‌ها

همزمان با تداوم افت قیمت‌ سهام در بورس تهران، امروز حقیقی‌ها خالص فروش ۱۸۳ میلیارد تومانی را نیز رقم زدند تا برای شانزدهمین روز متوالی خروج سرمایه‌ها ادامه داشته باشد. بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها نیز در این روز به زیرمجموعه‌های بانکی به میزان حدود ۴۰ میلیارد تومان اختصاص داشت و پس از آن نیز سه گروه کامودیتی‌محور فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی جمعا به میزان ۷۱ میلیارد تومان اختصاص داشت. در آن سوی بازار دو گروه موسوم به برجامی یعنی خودرو و حمل‌ونقل بودند مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند. خودرویی‌ها امروز ورود بیش از ۷ میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی را تجربه کردند. در این گروه سه نماد «ورنا»، «خگستر» و «خزامیا» بیشترین ورود پول را به خود اختصاص دادند و در عین حال در محدوده سبز تابلو نیز مورد معامله قرار گرفتند. چند روز پیش بود که حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگویی از مهلت یک ماهه رئیس‌جمهور برای خارج شدن سهام خودروسازان از وثیقه خبر داده و گفته بود ایدر و وزارت صمت اگر طی یک ماه این کار را انجام ندهند، وزارت اقتصاد از سایر دارایی‌های در لیست واگذاری می‌توانند این وثیقه را جابه‌جا کنند.

ترک ابرکانال ۱.۳ بورس در ابتدای آبان
خروج پول حقیقی در معاملات روز یکشنبه یک آبان‌ماه ۱۸۳ میلیارد تومان برآورد می‌شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار