۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
آمار عجیب از ماشین‌آلات فرسوده معدنی

ضرورت نوسازی ماشین‌آلات معدنی به‌واسطه تداوم تحریم‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود؛ چه میزان از ماشین‌آلات معدنی فرسوده است و نیاز سالیانه برای نوسازی آن چقدر است؟

فردای اقتصاد: «۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور داریم.» این را معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می‌گوید. 

رضا محتشمی‌پور در نشست خبری امروز گفت: اکنون بیش از ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده معدنی با عمر بیش از ۲۰ سال در کشور وجود دارد که باید نوسازی شوند. با توجه به اینکه به دلیل تداوم تحریم‌ها نوسازی این ناوگان و این تعداد ماشین‌آلات در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، برنامه‌ریزی شده که سالیانه بین ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰دستگاه از آنها نوسازی شوند.

محتشمی‌پور اظهار ‌کرد: مطابق مصوبه سال ۹۹ که واردات ماشین‌آلات در آن سال تقریبا ممنوع بود، فقط ۱۲۴فقره مجوز در این سال صادر شد و این موضوع به افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی و همچنین گرانی نرخ خدمات آنها در کشور منجر شد، به طوریکه اوایل امسال به طور متوسط ماشین‌آلات موجود با قیمتی ۷۰درصد بالاتر از نرخ دبی رسیده بودند.

وی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۷۰مجوز برای واردات داده شد که بخش زیادی از آنها وارد کشور شده است. محتشمی‌پور افزود: در سال جاری ۲هزار فقره مجوز صادر شد و در کنار آن حمایت از تولید داخل ماشین‌آلات نیز مورد حمایت قرار گرفت و علاوه بر آن، تولید مشترک با تولیدکنندگان توانمند خارجی نیز پیگیری شد.

به گفته معاون وزیر صمت، اکنون قیمت، اجاره‌بها و هزینه تعمیرات ماشین‌آلات معدنی کنترل شده و بحران مربوطه تا حدود زیادی فروکش کرده است؛ به‌طوری که مطابق بررسی‌ها خانه معدن ایران قیمت ماشین‌آلات از بهار امسال تاکنون با ۲۰درصد افت همراه شده است.

فاصله‌گیری از قیمت‌گذاری دستوری

وی در مورد قیمت گذاری دستوری در معادن، گفت: رویکرد وزارت صمت این است که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد. معتقدیم بورس کالا شفافیت لازم را در بحث قیمت‌گذاری محصولات این زنجیره به دست خواهد داد. وی گفت: مهم‌ترین آسیب قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته این بود که سود اصلی به انتهای زنجیره منتقل شد و شاهد سرمایه‌گذاری‌های متعدد و زیادی در انتهای زنجیره بودیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار