۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
راهبرد فولاد مبارکه تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر است

تولید محصولات جدید از راهبردهای امروز فولاد مبارکه است تا محصولاتی جدیدی با ارزش افزوده بالاتری را برای رفع نیاز کشور تولید کند.

فردای اقتصاد : محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۱۴۰۱ گفت: صنعت فولاد از صنایع مادر است و دشمن نیز به خوبی این را می‌داند که اگر این صنعت قوت بگیرد، استقلال و خودکفایی آن کشور افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل صنعت فولاد از اولین صنایعی بود که در ابعاد مختلف مورد تحریم قرار گرفت.

تولید محصولات جدید بدون حضور یک کارشناس خارجی

وی افزود امروز کلیه محصولات فولادی مورد نیاز کشور در حال تولید بوده و محصولاتی ازجمله ورق‌های الکتریکی، فولادزنگ‌نزن و... که دانش تولید آن در گذشته وجود نداشت، طی ماه‌های گذشته و در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در قالب تولید تختال در شرکت فولاد مبارکه به تولید رسیده که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در آینده‌ای نزدیک، ورق این محصولات مهم و استراتژیک توسط فولاد مبارکه تولید خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تولید محصولات  فوق و بسیاری از دستاوردهای دیگر، نتایج تلاش متخصصان داخلی است و دستاوردهای بزرگی است که بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی و با استفاده از تجهیزات موجود در کشور حاصل شده است.

‌اعتباربخشی فولاد مبارکه به دانش‌بنیان‌ها

طیب‌نیا تاکید کرد: در چنین نمایشگاه‌هایی، دستاوردهای این مرز و بوم در حوزه‌های مواد مختلف نظیر مواد مصرفی، نسوزها و به‌طور کلی در حوزه‌هایی که ما ۱۰۰ درصد وابسته بوده‌ایم ارایه می‌شود که این امر موجب افتخار ماست و همه مردم را به آینده امیدوارتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد : فولاد مبارکه همان‌طور که در توسعه و تولید پیشتاز بوده، در عرصه‌هایی مانند حمایت از جریان دانش‌بنیان و بوم‌سازی در کشور نیز پیشتاز بوده و هست؛ بسیاری از شرکت‌هایی که محصولی بومی‌سازی شده، کار خود را برای نخستین بار تحت حمایت فولاد مبارکه آغاز کرده‌اند؛ برخی از این شرکت‌ها که در نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۴۰۱ نیز حاضر هستند، به این نکته اذعان دارند که پس از به‌کارگیری تولیدات آن‌ها در فولاد مبارکه، مجموعه‌های دیگر محصولات این شرکت‌ها را مورد قبول قرار داده‌اند.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد:  این شرکت یکی از تولیدکنندگان مطرح فولاد در سطح منطقه بوده و محصولات متنوعی را تولید می‌کند، این در حالی است که تولید محصولات جدید، ریسک و هزینه بالایی دارد اما فولاد مبارکه خطرپذیری آن را قبول می‌کند تا پیشرفت حاصل شود.

وی افزود: شاید در ابتدا کسی فکرش را هم نمی‌کرد که فولاد مبارکه بتواند با تجهیزات و دانش فنی موجود در کشور به تولید تختال فولاد زنگ‌نزن دست پیدا کند اما امروز شاهد تولید موفقیت‌آمیز این محصول مهم هستیم و در ادامه نیز تولید گریدهای مختلف دیگری را در دستور کار داریم؛ تولید محصولات جدید از راهبردهای امروز فولاد مبارکه است و در تلاشیم تا محصولاتی جدیدی با ارزش افزوده بالاتری را برای رفع نیاز کشور تولید کنیم.
به گفته طیب‌نیا، دشمنان نقاط ضعف و قوت ما را رصد می‌کنند و در تلاش هستند تا با تمرکز بر نقاط ضعف به نحوی موفقیت‌های ما را سرکوب کرده و از همان ناحیه به کشور آسیب بزنند؛ هجمه‌هایی که به فولاد مبارکه وارد شده نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر درستی قرار دارد چراکه این مسیر با پاک‌دستی و با استفاده از دانش و تخصص جوانان و نخبگان کشور و زیرساخت‌هایی که سال‌ها بر آن سرمایه‌گذاری شده، در حال تلاش و فعالیت همه‌جانبه و شبانه‌روزی جهت اعتلای صنعت کشور است.

افزایش تولید فولاد مبارکه همزمان با رکود بازار جهانی فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: وظیفه داریم که به عنوان پیشران توسعه خبرهای خوشی را برای مردم داشته و کارهای بزرگی را رقم بزنیم که این اتفاق در حال وقوع است.
وی تصریح کرد: این روزها که شاهد رکود بازار جهانی فولاد هستیم، فولاد مبارکه در حال افزایش تولید و عرضه محصولات جدید به بازار است تا امید را به جامعه تزریق کند؛ در این در حالی است که صنعت کشور در اوج تحریم‌های ظالمانه به سر می‌برد.
طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه وظیفه خود می‌داند که بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و... تولید کند؛ این شرکت با توسعه‌هایی که در زمینه راه‌اندازی خط نورد گرم شماره ۲، ورق سرد، ورق رنگی و... انجام داده و ظرف ۲ تا ۳ سال آینده فولاد مبارکه اتفاقات بسیار بزرگ و ارزشمندی را در زنجیره فولاد در کشور رقم می‌زند تا کشور در این زمینه از واردات بی‌نیاز شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری

وی همچنین در نشست کمیته خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور در نمایشگاه فولاد ۱۴۰۱گفت : فولاد مبارکه به دنبال سرمایه گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری است اما در این مسیر مشکلاتی در فازهای مطالعاتی، دسترسی به دانش، پیاده‌سازی اولیه و ایجاد پایلوت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: قرار است تحولی بنیادین در کشور رخ دهد و فولاد مبارکه مدعی است که سردمدار این حرکت نو و در حقیقت سرآمد باشد و در این حوزه‌ها رو به جلو حرکت کند؛ نگاه ما باید رقابت جهانی باشد و در داخل کشور نیز باید نگاه هم‌افزایی و حل مشکلات کشور داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت رقابت در عین رفاقت افزود: قرار نیست رقابت‌های ما در صنعت منجر به هدررفت وقت و انرژی شود و بدون نتیجه بماند چراکه متأسفانه در سنوات گذشته در زنجیره فولاد و صنایع مختلف این رقابت، سازنده نبوده است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد : در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به رقبای جهانی نداریم و با پیشرفت خود در زنجیره‌های مختلف، رقبا یکدیگر را از زنجیره خارج می‌کنند و متاسفانه شاهد این اتفاق در زنجیره فولاد هم هستیم؛ بنابراین در حین رقابت، رفاقت داریم و امروز به دنبال اتحادهای استراتژیک و هم‌افزایی میان صنایع بزرگ فولادی کشور هستیم؛ فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی و صنعتی در حوزه فولاد کشور، سردمدار این شعار است تا این اتفاق ارزش‌آفرین محقق شود و البته ما کار خود را در این حوزه آغاز کرده‌ایم.

مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید دانش‌بنیان شوند

طیب نیا خاطرنشان کرد: در کشور ما شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و این در حالی است که معتقدیم مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید دانش بنیان شوند. مفهومی که از واژه «دانش‌بنیان» به صورت عمومی در اذهان وجود دارد این است که یک شرکت جدیدی شکل گرفته و چند نخبه، دانشجو و صنعت‌گر در آن شرکت گردهم آمده‌اند تا کاری دانشی انجام دهند اما مفهوم عمیق‌تر آن تبدیل مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ذیل آن‌ها صدها شرکت دانش‌بنیان دیگر قوت بگیرند.

وی با بیان این که هدف اصلی ما این است که مجموعه فولاد مبارکه یک مجموعه دانش بنیان باشد، ادامه داد : چنانچه ادعای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم، باید خودمان هم دانش‌بنیان باشیم.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری است و مشکل دیگر در حوزه‌های مدیریتی و تجاری‌سازی و امثالهم است که در این راستا یکی از اهداف اصلی ما و رویکردی که شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با آن شکل گرفته، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در همین حوزه‌هاست.

وی افزود: نگاه فولاد مبارکه  فراتر از یک حمایت عادی از شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ وجه دیگر نگاه ما حضور در حوزه‌های نوین است و وجه دیگر آن این است که در بحث بومی‌سازی در زنجیره فولاد، سودآوری خود را افزایش دهیم و نگاه دیگر ورود به حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری است. به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری هستیم اما در این مسیر مشکلاتی در فازهای مطالعاتی، دسترسی به دانش، پیاده‌سازی اولیه و ایجاد پایلوت وجود دارد.

حمایت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی محصولاتشان

طیب نیا بیان کرد: ورود به فاز تجاری‌سازی، یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان است؛ نخبگان علمی، تیزهوشان و متخصصان کشور در این تیم‌ها حضور دارند اما در حوزه بازرگانی تخصص لازم را ندارند؛ این بحث مهمی است و یکی از اهداف ما از تشکیل شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه همین بوده است. مباحثی از قبیل ظاهر محصولات، ارتقاء، انبوه‌سازی، بازاریابی و همچنین ورود به بازارهای جهانی جزو مباحث تخصصی است که نیاز به کار تخصصی دارد.

وی گفت: چنانچه می‌بینیم شرکت‌های توسعه یافته در این حوزه‌ها موفق هستند به دلیل تمرکز تخصصی آن‌ها بر بحث تجاری سازی است. شرکت‌هایی که در تخصصشان تجاری سازی در حوزه دانش بنیان باشد مور نیاز است و در مجموعه‌های خودمان معمولا کسانی که در بخش فنی ضعیف بوده‌اند به بخش‌های ستادی و بازرگانی ورود می‌کنند اما در جهان این حوزه، یک حوزه بسیار تخصصی است.

لزوم تجاری‌سازی محصولات با نگاه دانشی و تخصصی

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان این که یکی از حوزه‌های دانشی که باید به آن ورود کنیم، تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان است، ادامه داد: چنانچه خواستار موفقیت دانش‌بنیان‌ها هستیم باید برای تجاری‌سازی محصولاتشان حمایت و سرمایه‌گذاری جدی کنیم چراکه هر شرکت دانش‌بنیانی به تنهایی توان این کار را ندارد؛ بحث بازارسازی و ورود به بازارهای جهانی نیز بحثی مهم است که نیازمند ایجاد یک شرکت تخصصی برای تحقق این امر است.

وی تاکید کرد: امروز دیگر فقط بحث صرفه‌جویی ارزی مطرح نیست چراکه این یک نگاه اولیه است، بلکه امروز بحث ما ارزآوری قابل توجه برای کشور است؛ بنابراین باید هدف‌گذاری‌هایمان را به بحث ارزآوری ببریم و از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی محصولاتشان با نگاه دانشی و تخصصی حمایت کنیم.

مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید به یک اتحاد استراتژیک برسند

طیب نیا یادآور شد: در حوزه دانش بنیان، بحث اتصال به شرکت‌های بزرگ و اتحاد استراتژیک بین مجموعه‌ها باید اتفاق بیفتد؛ نباید از پیوند شرکت‌های کوچک و بزرگ بترسیم، در ایران نگاهی خوبی به مشارکت نمی‌شود و معمولاً تجارب خوبی در این حوزه نداریم اما در جهان با چنین مشارکت‌هایی اتفاقات بزرگی می‌افتد و شرکت‌های کوچک و بزرگ با همدیگر ادغام می‌شوند؛ نباید از این اتحادهای استراتژیک بترسیم و این ظرفیت باید در کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: زمانی که تنها چند صنعت‌گر، مدرس و دانشجو در یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت کنند، باید چندین سال با سود اندک کار کنند و ممکن در طول مسیر نگاهشان تغییر کند و مسیرشان را عوض کنند؛ بنابراین این انتظار می‌رود که مجموعه‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه از این شرکت‌ها حمایت کنند تا به مسیر خود ادامه دهند.

همزمان با برگزاری سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۱۴۰۱، نشست کمیته خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد و ۴ تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha