۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
بیت کوین چگونه ۲۱ هزار دلاری شد؟

با وجود افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دو نوامبر، بیت‌کوین بار دیگر به بالای کانال ۲۱ هزار دلاری افزایش یافت.

فردای اقتصاد: نشست ماه نوامبر فدرال رزرو چهارشنبه برگزار شد و بانک مرکزی ایالات متحده در ششمین اقدام خود برای مبارزه با اژدهای تورم، نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش داد و این نرخ را به ۴ درصد رساند. این عدد از سال ۲۰۰۷ تاکنون تکرار نشده بود و یک رکورد ۱۵ ساله محسوب می‌شود. پس از برگزاری نشست این سازمان در ماه سپتامبر و صحبت‌های جروم پاول رئیس فدرال رزرو طی مدت اخیر، پیش‌بینی‌ها از افزایش ۰.۷۵ درصدی خبر می‌دادند و همین موضوع باعث شد که بازارهای جهانی و بیت‌کوین نیز خود را برای این اتفاق آماده کنند.

ثبت نرخ تورم ۸.۲ درصدی برای ماه سپتامبر که ۰.۱ درصد بالاتر از انتظارات بود و همچنان کاهش چندانی نسبت به سقف ۴۰ ساله خود که با عدد ۹.۱ درصدی در ماه مارس ثبت شده بود، در کنار وضعیت مناسب بازار کار با برگشت نرخ بیکاری به کف ۳.۵ درصدی که کمترین میزان در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود، ‌ فدرال رزرو را مصمم کرد که بار دیگر با دست پر به جدال با تورم بپردازد و تلاش دیگری در جهت رسیدن به هدف ۲ درصدی تورم انجام دهد. جرومی پاول نیز در سخنرانی خود در حاشیه این نشست، به تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال تاکید کرد و نکات مهمی در سخنان خود داشت.

پرچم بیت‌کوین بر قله ۲۱ هزار دلاری

در زمان انتشار خبر افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در روز چهارشنبه، بازارهای جهانی و بیت‌کوین ابتدا با افزایش قیمت به این موضوع واکنش نشان دادند اما پس از سخنان جرومی پاول با کاهش نسبتا شدیدی مواجه شدند به طوری که قیمت پادشاه رمزارزها را از بالای ۲۰۸۰۰ دلار تا مرز ۲۰ هزار دلاری کاهش داد. امروز اما در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، شاهد یک جهش چشمگیر در قیمت کلاس‌های دارایی مختلف همچون بازارهای سهامی، کالایی و رمزارزها هستیم به طوری که بیت‌کوین با یک افزایش نزدیک به ۵ درصدی خود را به میانه کانال ۲۱ هزار دلاری رسانده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این افزایش، انتشار نرخ بیکاری آمریکا برای ماه اکتبر و افزایش ۰.۲ درصدی آن نسبت به ماه قبل بود که با ثبت یک عدد ۳.۵ درصدی در کف ۵۰ ساله قرار گرفته بود. این موضوع تاحدی می‌تواند به آرام شدن شدت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو بیانجامد.

کارشناسان دو دلیل اصلی را برای ثبات بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند. برخی اعتقاد دارند که تورم اگرچه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد اما اوج خود را رد کرده و روندی کاهشی به خود گرفته است که این موضوع می‌تواند که فدرال رزرو را برای آرام کردن سیاست‌های انقباضی قانع کند. از سمتی نیز تکنیکالیست‌ها عنوان می‌کنند که در بازارهای سهامی و کالایی، بسیاری از شاخص‌ها و کلاس‌های دارایی همچون بیت‌کوین، در حمایت‌های تکنیکالی مهمی قرار گرفته‌اند که می‌تواند از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، کمااینکه طی هفته‌های گذشته نیز این اتفاق رخ داده است. بنابراین این موضوع می‌تواند به تداوم ثبات در بازارها کمک کند.

آخرین قدم‌های انقباضی فدرال رزرو؟

در رابطه با تصمیمات و سیاست‌های فدرال رزرو نیز انتظارات تعدیل شده است. کارشناسان اکنون اعتقاد دارند که افزایش ۰.۷۵ درصدی روز جاری، اوج اقدامات بانک مرکزی ایالات متحده بوده و از این پس از شدت اقدامات آن کاسته خواهد شد. در این بین تحلیلگران گلدمن ساکس عنوان کرده‌اند که در فدرال رزرو در سه نشست آتی خود، یک افزایش ۰.۵ درصدی و دو افزایش ۰.۲۵ درصدی خواهد داشت و این روند رو به رشد با ثبت یک نرخ بهره ۵ درصدی در مارس ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و پس از آن شاهد کاهش در نرخ بهره خواهیم بود. البته این موضوع بسیار به وضعیت تورم در ماه‌های آتی وابسته بوده و ممکن است با تغییراتی جدی همراه شود.

جرومی پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده نیز در سخنان خود به صورت تلویحی به این موضوع اشاره کرده بود. او در بخشی از صحبت خود عنوان کرد که ممکن است نیاز باشد تا فدرال رزرو برای مدتی به کاهش شدت سیاست‌های انقباضی خود روی بیاورد. البته او با بیان اینکه هنوز تورم در سطح بالایی قرار دارد و نباید آن را نادیده گرفت، ‌ تاکید کرد که جدال با تورم همچنان ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها از مقصد نهایی نرخ بهره نسبت به نشست قبلی افزایش یافته است که به نظر می‌رسد پیش‌بینی تحلیلگران گلدمن ساکس را به واقعیت تبدیل کند.

از این رو انتظار می‌رود که بازارهای مالی و بیت‌کوین اکنون این پیش‌بینی‌ها و انتظارات را در قیمت خود منعکس کرده‌اند و کاهش شدیدی را نمی‌توان برای آن‌ها متصور بود. البته به دلیل بالا بودن نرخ بهره و تداوم این موضوع هرچند با شدتی آرام‌تر و همچنین احتمال ایجاد یک دوره رکودی که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان آن را قطعی می‌دانند، نمی‌توان انتظار روند رو به رشد قابل توجهی نیز برای بیت‌کوین داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار