۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
پیش ‌بینی بورس فردا ۱۶ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز در ادامه مسیر صعودی خود توانست بیش از یک درصد رشد کند اما شاهد خروج پول بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز نیز توانست به مسیر صعودی خود طی روزهای گذشته ادامه دهد و روز سبز دیگری را به سهامداران تقدیم کند. همانطور که در گزارش پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شده بود، بازار امروز قدرت کمتری داشت و در ابتدا معاملات شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم اما این سریعا توسط تقاضا پوشش داده شد و سهام به مدار صعودی خود بازگشتند. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۱.۲۳ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز توانست بازدهی مثبت ۱.۳۶ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات ۳۸۱۱ میلیارد تومانی طی روز جاری نتوانست رکورد بیش از ۴هزار میلیادر تومانی روز گذشته را تکرار کند و ورود پول نیز بار دیگر به خروج ۷۳ میلیارد تومانی تبدیل شد.

روز گذشته بورس تهران در همان شروع معاملات خود دو موتور قدرتمند برای صعود داشت که در نهایت متغیرهای کلیدی بازار را نیز با رکوردهای مهمی مواجه کرد. رکوردشکنی قیمت دلار و روند رو به رشد آن طی معاملات بورس تا بیش از ۲۶۴۰۰ تومان از یک سمت و رشد چشمگیر قیمت کامودیتی‌ها و فلزات اساسی در بازارهای جهانی در روز جمعه از سمت دیگر یکی از قوی‌ترین سوخت‌های ممکن را به موتور بازار سهام تزریق کرد تا شاهد یک افزایش بیش از ۳ درصدی در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای باشیم. این دو محرک مهم همچنان پابرجا هستند اما به نظر می‌رسد که کمی نسبت به روز گذشته تعدیل شده باشند. از سمت دیگر شرایط تکنیکالی نیز برای بازار کمی سخت‌تر از روزهای قبل خواهد بود که برآیند آن‌ها می‌تواند روند معاملات بورس فردا را شکل دهد.

دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

روز گذشته دلار در بازار آزاد با رسیدن به نرخ بیش از ۳۶۴۰۰ تومان، رکورد جدیدی را در تاریخ اقتصادی کشور به ثبت رساند و نزدیک به ۳هزار تومان از سقف قبلی خود فاصله گرفت. از آنجا که بورس تهران نرخ دلار فردوسی را به عنوان سنجه‌ای از انتظارات تورمی دنبال می‌کند، پیش‌بینی می‌شد که حداقل در کوتاه مدت به این افزایش پرشتاب واکنش مثبت نشان دهد. اگرچه بالا ماندن این نرخ در میان‌مدت می‌تواند به افزایش تورم و روند صعودی بازار سهام نیز بیانجامد اما در پیش‌بینی روزانه بورس بهتر است به روند روزانه دلار نیز توجه شود.

از اواسط روز گذشته اما روند صعودی دلار متوقف و معکوس شد به طوری که امروز در شروع معاملات، اسکناس آمریکایی به زیر کانال ۳۶هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، فروش دلار به عموم در ۴ بانک کشور توسط کارت ملی، سخنان بانک مرکزی در راستای دخالت در بازار ارز و... همگی باعث شد که دلار بخشی از رشد روزهای گذشته خود را پس بگیرد. از این رو با وجود اینکه هنوز نرخ دلار فردوسی بسیار بالاتر از هفته‌های قبل است، اما کاهش روزانه آن می‌تواند کمی از قدرت بازار سهام را نیز بگیرد. البته در این بین نرخ نیما از اهیمت بسیار بالاتری برخوردار است و طبق برخی شنیده‌ها، شرکت‌های صادراتی درحال فروش دلارهای خود با نرخ ۲۷۸۰۰ تومان هستند.

اژدهای چینی به بازارهای جهانی بازمی‌گردد؟

صعود شاخص‌ و قیمت‌ها در بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها طی روز جمعه نیز از مهم‌ترین دلایل رشد بورس طی دو روز ابتدایی هفته جاری بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمتی که در فلزات اساسی با قدرت بیشتری نیز صورت گرفت، انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال کاهش محدودیت‌های سیاست کووید-صفر در کشور چین بود که می‌تواند باعث افزایش تقاضای قابل توجهی در بازارهای جهانی شود.

اکنون اما در این رابطه خبرهای ضد و نقیضی منتشر می‌شود. از سمتی مسئولان و سیاستگذاران چینی عنوان می‌کنند که قرار نیست تغییری در سیاست‌های کووید-صفر این کشور صورت بگیرد اما برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که برخی ارقام و آمارها از کاهش محدودیت‌های آن خبر می‌دهند. در همین راستا اما رسانه‌های مختلفی همچون بلومبرگ، سی‌ان‌بی‌سی، اکونومیست و... نیز صحبت کرده‌اند. اکونومیست در گزارش خود عنوان کرده است که کاهش سیاست‌های کووید-صفر شایعه است و مدتی است که حرف سرمایه‌گذاران در رابطه با کشور چین با اعمالشان مطابقت ندارد و ریسک‌های زیادی در این کشور برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. حال باید منتظر ماند و دید که در بازگشایی روز آتی بازارهای جهانی، روند قیمتی به چه سمتی خواهد بود اما برآیند تحلیل‌ها از کاهش قدرت این موضوع خبر می‌دهند.

سرعت‌گیرهای تکنیکالی بر سر راه بورس

شاخص کل بورس روز گذشته توانست با عبور از محدوده مقاومتی ۱.۳۱ میلیون واحدی بار دیگر خود را به میانه این کانال برساند. نگاهی به روند تکنیکالی نمودار شاخص بورس اما نشان می‌دهد که بازار سهام در ادامه مسیر چالش‌های متفاوتی پیش پای خود دارد. همانطور که در تصویر پیداست، در صورت تداوم روند صعودی در بورس فردا، نمودار به خط روند (مشکی رنگ) که اکنون نقش مقاومت داینامیکی را بازی می‌کند، خواهد رسید. از سمت دیگر محدوده ابرکومو نیز همچنان بالای کندل‌ها خودنمایی می‌کنند و عبور از آن می‌تواند کار سختی باشد. در اندیکاتورها نیز همانطور که مشخص است، ‌ RSI نزدیک به مرز ۷۰ واحدی و به خطی مقاومتی رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که از منظر تکنیکالی شرایط سخت‌تر از قبل برای بازار دنبال شود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا با قدرت کمتری به مسیر صعودی خود ادامه دهد و به مرور با نزدیک شدن به مقاومت‌های تکنیکالی ذکر شده، عرضه‌ها بیشتر از قبل خودنمایی کنند و جدالی بین خریداران و فروشندگان شکل بگیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار