۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
یک نگرانی مهم در مسیر رشد بورس

در برنامه زنگ پایان روز یکشنبه همراه با حمید پهلوان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه و چشم انداز آتی آن پرداخته شد.

فردای اقتصاد: معاملات بورس تهران در روز یکشنبه صعودی و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد  ۱۶،۳۵۲ واحد (معادل ۱.۲۳ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط مشابهی داشت و با رشد ۱.۳۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد مجددا از کانال ۴هزار میلیاردی فاصله گرفت و به ۳۸۱۴ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها «پالایش»، «خگستر» و «حکشتی» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. حدود ۶۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.
در برنامه زنگ پایان روز یکشنبه همراه با حمید پهلوان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. این کارشناس بازار سرمایه اعتقاد داشت بسیاری از نمادهای بازار در سطح ارزنده‌ای قرار دارند و با توجه به دو محرک بازگشت بازارهای جهانی به مدار صعود و افزایش قیمت دلار چشم‌انداز مثبتی در انتظار بورس تهران است.
این کارشناس عنوان کرد: بازار امروز نشان داد همچنان نگرانی‌هایی نسبت به بازار سرمایه وجود دارد و همین موضوع مانع و ابهام بزرگی در تداوم روند صعودی فعلی بورس تهران است. قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین موضوعی است که چشم‌انداز بازار سهام را تحت تاثیر منفی قرار داده است؛ هرچند که قول‌هایی از سوی سیاست‌گذار اقتصادی برای رفع این موانع مهم داده شده اما تا کنون، مشاهده اقدامات عملی از سوی سرمایه‌گذاران، جسارت کافی در سمت تقاضا ایجاد نخواهد شد. 
وی افزود: از موارد دیگری که بر بازار سرمایه سایه افکنده ابهامات در مباحث سیاسی اجتماعی و برجام از یک سو و سیاست‌های مبهم بانک مرکزی در قبال نرخ بهره از سوی دیگر است؛ البته نباید از افزایش اختلاف دلار نیما و آزاد به عنوان عامل مهم در واکنش بورس به افزایش نرخ دلار چشم‌پوشی کرد.
وی تاکید کرد: کاهش نرخ دلار فردوسی با توجه به شرایط حاکم بر جامعه دور از انتظار است. با افزایش شکاف قیمتی دلار نیما و دلار فردوسی، مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار سهام تکرار خواهد شد چرا که در این صورت هزینه‌ شرکت‌های بورسی با نرخ دلار آزاد افزایشی بوده اما درآمدها براساس دلار نیما خواهد بود که نتیجه جز تحت فشار قرار گرفتن سودآوری صنایع نخواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    کارشناسان و تحلیل گران بورسی معتقدند که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها در دو سال اخیر ، شاخص کل بورس در حال حاضر باید بالای ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشه نه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد!!!!!!!!!!!!!!!! بنابراین بورس برای جبران اون عقب ماندگی باید به مدت حداقل۶ ماه هر روز سبز و مثبت و افزایشی باشه

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار