۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
ماهاتیر محمد 97 ساله باز هم می‌خواهد نخست‌وزیر شود

در صورت پیروزی، این برای سومین بار خواهد بود که سمت نخست وزیری مالزی را در اختیار می‌شود.

فردای اقتصاد: «مهاتیر محمد» ۹۷ ساله قصد دارد برای سومین بار، کاندیدای پست نخست وزیری مالزی، شود.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی، مدارک خود را برای کاندیداتوری در انتخابات پارلمانی از «جزیره لانکاوی» ارائه کرد. در صورت پیروزی او و رسیدن به کرسی نخست وزیری، این یک رکورد جهانی به ثبت خواهد رسید.
مالزی در روز ۱۹ نوامبر، انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار خواهد کرد.
«اسماعیل صبری یعقوب» نخست وزیر فعلی مالزی از سوی حزب خود (سازمان ملی مالزی متحد - امنو) برای انحلال پارلمان و دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، تحت فشار شدید بود و سرانجام به این حرکت رضایت داد. هدف از این اقدام، تقویت اکثریت شکننده حزب حاکم در پارلمان است.
مهاتیر محمد در سال ۲۰۱۸ با انتخاب برای دومین دوره نخست وزیری در سن ۹۳ سالگی، به عنوان «مسن‌ترین نخست وزیر» جهان وارد رکوردهای گینس شد.
دیروز شنبه وقتی او برای ارائه مدارک کاندیداتوری‌اش به دفتر دولتی در شهر «کواه» بزرگترین شهر جزیره، رفت دهها نفر از طرفدارانش با در دست داشتن پرچم‌های حزبی در همان محل حاضر شدند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه نوشت: «مهاتیر محمد به رغم داشتن نشانه‌هایی از سن بالا اما همچنان در سلامت به سر می‌برد.»
مهاتیر محمد در گفت‌وگو با خبرنگاران با تمسخر پیشنهادات درباره بازنشستگی‌اش، گفت که «فرصتی عالی برای پیروزی» دارد.
وی افزود: «هنوز روی پای خود ایستاده‌ام و با شما صحبت می‌کنم. معتقدم پاسخ‌های معقولی ارائه می‌کنم.»
او تاکید کرد حزبش با هیچ حزبی که تحت رهبری «افراد سوء استفاده‌کننده مالی یا خارج شده از زندان باشند» ائتلاف نمی‌کند. اشاره‌ ماهاتیر محمد به برخی احزاب رقیب است که رهبرانشان با اتهامات مالی روبه رو هستند.
همچنین نخست وزیر فعلی (اسماعیل) از حزب حاکم و انور ابراهیم رهبر مخالفان از ائتلاف «باکاتان هارابان» کاندیداتوری خود برای انتخابات پارلمانی را اعلام کردند.
انور ابراهیم از طرفدارانش خواست به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که این نگرانی وجود دارد که باران‌های سیل آسا، روند رای‌گیری در انتخابات را کُند خواهد کرد.
حزبی که اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند، از طرف پادشاه مسوول تشکیل کابینه می‌شود. رهبر حزب یا ائتلاف پیروز نیز به عنوان نخست وزیر، معرفی خواهد شد.
«مهاتیر محمد» بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست وزیر مالزی بود و با مشت آهنین کشور را اداره کرد. پیشرفت اقتصادی مالزی مرهون این دوره زمامداری اوست.
او در سال ۲۰۱۸ دوباره به سیاست بازگشت و در راس ائتلافی از احزاب مخالف توانست نخست وزیر وقت یعنی «نجیب» را شکست دهد تا در سن ۹۳ سالگی، دومین دوره نخست وزیری‌اش را شروع کند اما کمتر از ۲ سال مجبور به کناره‌گیری شد. «نجیب» در اتهامات فساد مالی مجرم شناخته و محکوم شد. او هم اکنون در حال گذراندن ۱۲ سال زندان است.
حمیده ایوب (۶۶ ساله) یکی از حامیان مهاتیر محمد گفت: «باید شرایط کشورم را ببینید... فساد زیاد و خیلی از قانون‌ها نقض شده‌است، زمان مبارزه رسیده است، مبارزه و مبارزه.»
با اینکه پیروزی مهاتیر محمد در جزیره «لانکاوی» به راحتی ممکن است، اما رسیدن او به پست نخست وزیری، به هیچ وجه آسان نیست.
حداقل چهار ائتلاف از جمله ائتلاف تحت رهبری مهاتیر محمد برای رسیدن به اکثریت پارلمانی تلاش می‌کنند و به همین دلیل، رقابت جدی و سختی میان آنان وجود دارد. پارلمان مالزی ۲۲۲ کرسی دارد.
تعداد رای دهندگان ثبت نام شده در مالزی ۲۱ میلیون نفر است که ۶ میلیون نفر آنها جدید و بیشترشان هم از میان جوانان هستند.
افراد واجد شرایط رای دادن باید قبل از روز انتخابات، با مراجعه به حوزه‌های رای‌گیری، برای رای‌دادن ثبت نام و کارت رای‌دهی دریافت کنند.
خانم «بریدجیت ویلچ» از دانشگاه «نوتنگهام مالزی» به خبرگزاری فرانسه گفت: «عصر مهاتیر، تمام شده... فرصت دومی کسب کرد و شکست خورد. این بار برای پیروزی و رسیدن به نخست وزیری، فرصت بسیار اندکی دارد.»
در خبر دیگری از انتخابات مالزی، از جزیره «بورنیو» مالزی گزارش شده پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. معترضان از حزب کوچک مخالف بودند که تلاش می‌کردند به مرکز کاندیداتوری در شهرک تینوم برسند.
«حزانی غزالی»، فرمانده نیروهای امنیت داخلی گفت از گاز اشک آور برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان استفاده شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار