۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
چین در پشت پرده نوسان قیمت نفت

افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا این هفته موجب افت شدید قیمت نفت شد. اما امروز چین کرد قوانین قرنطینه را تسهیل کرده است.

فردای اقتصاد: پس از آنکه مقامات بهداشتی در چین برخی از محدودیت‌های سنگین کووید را کاهش دادند، قیمت نفت بیش از ۳ درصد رشد کرد و امیدها برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای نفت بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۹ دلار یا ۳.۱ درصد افزایش به ۹۶.۵۶ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۳.۲۴ دلار یا ۳.۸ درصد افزایش به ۸۹.۷۱ دلار در هر بشکه رسید.

چرا نفت جهش کرد؟

محدودیت‌های تسهیل شامل کاهش دو روز از مدت قرنطینه برای تماس نزدیک با مبتلایان و مسافران ورودی و همچنین حذف جریمه شرکت‌های هواپیمایی برای ورود مسافران آلوده است.

کامرزبانک گفت: «اولین گام‌های کوچک برای تسهیل مقرراتی که صبح امروز توسط دولت چین اعلام شد، باعث شد قیمت نفت دوباره افزایش یابد، اگرچه به نظر ما این به هیچ وجه انحراف از سیاست سخت‌گیرانه این کشور برای مقابله با کووید صفر نیست.»

عامل دیگر اثرگذار بر قیمت‌ نفت در روز جمعه، آمار تورم کمتر از حد انتظار در ایالات متحده بود. چراکه این موضوع امیدها را تقویت کرد که فدرال رزرو افزایش نرخ‌ بهره را کاهش دهد. ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا نیز از قیمت نفت حمایت کرد زیرا افت شاخص دلار طلای سیاه را برای خریدارانی که ارزهای دیگری دارند ارزان‌تر می‌کند.

بلومبرگ روز جمعه گزارش داد، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت که اوپک پلاس در مورد تولید نفت محتاط خواهد ماند و خاطرنشان کرد که اعضای اوپک پیش از نشست بعدی این اتحادیه در ماه دسامبر شاهد "ابهاماتی" در اقتصاد جهانی بودند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه که مجموعا اوپک پلاس نامیده می‌شوند، ماه گذشته با کاهش شدید تولید موافقت کردند و در ۴ دسامبر مجددا برای تعیین سیاست خود ملاقات خواهند کرد.

پیش به سوی افت هفتگی نفت

باوجود رشد قابل توجه امروز قیمت نفت، طلای سیاه احتمالا در پایان امروز افت هفتگی را به ثبت رساند.   چراکه این هفته از سویی نفت تحت فشار به دلیل افزایش ذخایر نفت در ایالات متحده بود و از سوی دیگر نگرانی‌ها از محدودیت تقاضای سوخت در چین در بحبوحه افزایش موارد روزانه کووید، افزایش یافته است. تعداد موارد COVID-۱۹ در چین به بالاترین حد خود از زمان قرنطینه در شانگهای در اوایل سال جاری افزایش یافت. تحلیلگران در ANZ Research در یادداشتی نوشتند که علاوه بر افزایش سفارشات کار از خانه که تحرک و تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد، سفر در سراسر چین کم شده زیرا مردم نگرانند گرفتار قوانین قرنطینه‌ای شوند.

چین در پشت پرده نوسان نفت
نوسان برنت در یک هفته اخیر

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار