۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
نفس بورس در مسیر صعود گرفت

نوید قدوسی مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی روند آتی بورس تهران و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران روز یکشنبه پس از ۱۱ روز صعود متوالی، تغییر جهت داد. شاخص کل با افت  ۶۹۳۸ واحد (معادل ۰.۴۹ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با افت کمتری نسبت به شاخص کل روز را به پایان رساند. با این حال ارزش معاملات خرد مجددا به پایینتر از کانال ۴ هزار میلیاردی سقوط کرد و به ۳۸۱۶ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و غذایی‌ها و در بین نمادها «پالایش»، «شپنا» و «خگستر» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. حدود ۳۴۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد که حاکی از افزایش نسبی خروج سرمایه اشخاص حقیقی نسبت به روزهای گذشته است.

نوید قدوسی، مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی روند آتی بورس تهران و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن پرداخت. وی اعتقاد داشت بازار سهام برای ادامه و پایداری روند صعودی به استراحت نیاز دارد و منفی ملایم بورس یکشنبه نیز حاکی از این است که تعدادی از سهامداران در حال خروج و ذخیره سود هستند اما ۲ نشانه مهم در بازار سرمایه این روزها وجود دارد که رشد پایدار بورس را در صورت تثبیت نرخ دلار تضمین می‌کند، از یک سو افزایش قابل توجه حجم معاملات نسبت به گذشته و از سوی دیگر این موضوع که بازار سهام زیر فشار فروش تسلیم نشده و منفی‌های قابل توجهی را تجربه نمی‌کند.

با توجه به نزدیک شدن به فصل بودجه‌ریزی برای سال آینده، این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریسک بودجه ۱۴۰۲ برای بازار سرمایه اعتقاد داشت: نگرانی‌های بورس در خصوص بودجه و متغیرهای تاثیرگذار آن بر بازار سهام هر ساله وجود دارد به خصوص با توجه به خاطره تلخ بازار سرمایه نسبت به بودجه ۱۴۰۱ امسال نیز همچنان این ریسک پابرجاست.

وی تاکید کرد: اما در بودجه ۱۴۰۲ و کسری آن نقاط روشنی وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از بار هزینه‌ای دولت به واسطه حذف ارز ترجیحی کاهش یافته است و از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت و درآمدهای نفتی و همچنین وصول درآمدهای مالیاتی این امیدواری وجود دارد که کسری بودجه امسال مقدار قابل توجهی نباشد. اما با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌های بورسی در مقادیر بالاتر از میانگین تاریخی قرار دارد که عمده دلیل آن به واسطه کامودیتی‌محور بودن بورس ایران، افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نرخ دلار در بازار آزاد بوده است به نظر می‌رسد دولت برای تامین این کسری بودجه فشارهایی را به شرکت‌های بورسی وارد کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار