۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
ریسک انتشار گواهی ارزی

امروز بانک مرکزی از ابزار جدید خود در حوزه بازار ارز که اخیرا وعده داده بود رونمایی کرد؛ اوراق گواهی ارزی (دلار) با عاملیت بانک ملی ایران

فردای اقتصاد: خرید اوراق گواهی ارزی که امروز توسط بانک مرکزی رونمایی شد، از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۸.۲۸ در شعب ارزی بانک ملی با محدودیت سنی بالای ۱۸ سال آغاز خواهد شد.  

اوراق گواهی ارزی سه ماهه بوده و سررسید آن ۲۵ بهمن سال جاری خواهد بود. افراد مبلغ ریالی حداقل هزار دلار و حداکثر چهار هزار دلار به نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی را پرداخت کرده و این اوراق را که هر ورقه آن معادل ۱۰۰ دلار است دریافت می‌کنند و در هر زمانی تا سررسید میتوانند آن را به همان نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی به فروش برسانند. این اوراق قابل خرید و فروش در بازار ثانویه نیستند. همچنین افراد میتوانند در سررسید با پرداخت حق‌الوکاله اسکناس بانک مرکزی، اسکناس دلار دریافت کنند.

این کار می‌تواند برای بخشی از پول در گردش را از دست مردم به محلی متمرکزتر در بانک مرکزی به عنوان ناشر برگرداند و از گردش آن میان بازارهای مختلف در شرایط انتظارات تورمی بالا منحرف کند. اما ریسکی که در رونمایی این ابزار وجود دارد در سررسید است. اگر ۵۰۰ هزار نفر، هر نفر ۲۰۰۰ دلار اوراق خریداری کنند، بانک مرکزی ناگزیر از عرضه یک میلیارد دلار در سررسید خواهد بود. بدقولی سیاستگذار و افزایش غیرمنطقی حق الوکاله نیز میتواند آسیبهای اعتباری زیادی برای بانک مرکزی در انتشار ابزارهای بعدی ایجاد کند. در صورت بالا ماندن انتظارات تورمی و احتمال افزایش قیمت دلار در نظر سرمایه‌گذاران نیز علاقه به دریافت معادل ریالی آن پایین خواهد بود. بنابراین این مسئله میتواند معضل جدیدی برای بانک مرکزی ایجاد کند.

جزییات اوراق ارزی بانک مرکزی را اینجا بخوانید: سهمیه جدید خرید دلار

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار