۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
چگونه با وجود تغییر، کسب‌وکار خود را پویا نگه‌داریم؟

چشم‌انداز انرژی در چند دهه اخیر با افزایش مطالبات اجتماعی و زیست‌محیطی تحت فشار بوده است. این منجر به مقررات سخت‌گیرانه‌تر، حکمرانی بهتر و انتقال پاک‌تر شده است.

فردای اقتصاد: تنها یک دهه پیش اگر صحبت از کنار گذاشتن انرژی‌های فسیلی به میان می آمد، سرنوشتی جز تعطیلی برای شرکت‌های  حوزه انرژی نمی‌شد تصور کرد. حالا اما برخی از شرکت‌های این حوزه همچون پتروناس ثابت کرده‌اند که در دشوارترین تغییرات شرایط هم می‌توان پویایی شرکت را حفظ کرد اگر و فقط اگر مدیران شرکت بتوانند برنامه درستی برای انطباق با شرایط جدید تدوین کنند. نشریه فوربس از تلاش‌های این شرکت به عنوان نمونه‌ای بارز از انطباق یک شرکت با شرایط جدید مثال آورده است. فوربس نوشت:

پاندمی کووید-۱۹ در آغاز سال ۲۰۲۰ جهان را از تعادل خارج کرد. کاهش رشد اقتصادی و اختلالات زنجیره تامین جهانی - که به نرخ بالای بیکاری منجر شد - بر مشاغل بزرگ و کوچک تأثیر گذاشت. کسب‌وکارها در مواجهه با چنین چالش‌های بی‌سابقه‌ای برای حفظ تعهدات خود در جهت کاهش تغییرات آب‌وهوایی تلاش کردند. آنها مجبور بودند استراتژی خود را دوباره تنظیم کنند یا محصولات و خدمات ارائه شده خود را به‌روز کنند تا بتوانند مسئولانه در فضای کسبوکار باقی بمانند بدون اینکه به محیط زیست آسیبی بزنند . البته که نقش فشار اذهان عمومی و فعالان محیط زیست را در این تغییر شرایط نمی توان نادیده انگاشت.

در مالزی هم همین وضعیت حاکم بود. کسب‌وکارها ضربه سختی خوردند. حتی شرکت‌هایی مانند پتروناس، که گروه انرژی ملی مالزی است با شبکه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌هایی گسترده در سطح محلی و فراتر از آن نیز بی‌تأثیر نماندند. این گروه که از پیش‌تر به عرضه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر خود مشغول شده بود، به وظیفه خود بر اساس مطالبات جامعه ادامه داد، حتی در شرایطی که کووید-۱۹ راحتی‌ها و آشنایی‌هایی را که کسب‌وکارها قبلاً داشتند از بین برد: سفر بدون محدودیت، حمل‌ونقل بدون محدودیت و کار بی‌وقفه در محل کار، همه برای تسهیل انجام کارها. در مواجهه با چنین ناملایماتی، کسب‌وکار انرژی پاک که پیش‌تر هم شکل گرفته بود، به کانون اختراع مجدد تبدیل شد. در چنین شرایطی شرکت پتروناس مرکز جنتاری( Gentari Sdn Bhd)را در ماه سپتامبر راه‌اندازی کرد تا انطباق و تجاری‌سازی انرژی پاک را در این بخش‌ها تقویت کند: انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن و حمل‌ونقل سبز. این نهاد جدید مشتاق است تا با ارائه راه‌حل‌های یکپارچه‌ای که هدف آن دستیابی به آلایندگی کربن صفر است، خود را از دیگران متمایز کند. حرکت بلندپروازانه جنتاری به عنوان یک شرکت مستقل مورد استقبال صنعت و همچنین دولت قرار گرفت زیرا به تحقق هدف این کشور برای دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ کمک کرد. دولت قصد دارد تا پیش از سال ۲۰۳۰ به تعهد خود برای کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید ناخالص داخلی تا ۴۵ درصد ادامه دهد. جنتاری از زمان شکل‌گیری خود گام‌های مشخصی برای کمک به مشتریان محلی و بین‌المللی برای انتقال به منابع انرژی پاک‌تر برداشته است.

تولید انرژی جدید

در اسم "جنتاری" کلمات generation به معنی "نسل" و "لستاری" ترکیب شده است که در زبان مالایی به معنای "پایدار" است. این کلمات جوهره اصلی هدف جنتاری را در بر می‌گیرند: امکان دسترسی جامعه به انرژی‌ای با منبع مسئولانه. از زمان آغاز به کار، این نهاد مشغول برآورده کردن خواسته‌های مختلف برای راه حل‌ها و فرصت‌های مربوط به انرژی‌های پایدار در بخش‌های تجاری، صنعتی و خرده‌فروشی بوده است.

تولید پلاستیک‌های جدید از قدیمی و تکرار دوباره

دولت مالزی که عمیقاً نگران آلودگی ناشی از پلاستیک است، از طریق نقشه راه پایداری پلاستیک مالزی ۲۰۲۱-۲۰۳۰ خواستار دور شدن از آلودگی پلاستیکی و پلاستیک‌های یکبار مصرف شد و گروه شیمیایی "پتروناس برهاد" (PCG) به سرعت با ابتکار خود به این معضل پاسخ داد. در سال ۲۰۱۹، PCG ابتکار اقتصاد پلاستیک جدید (NPE) خود را برای رسیدگی به مشکلات زباله‌های پلاستیکی و آلودگی به اجرا گذاشت. یک رویکرد چهار جانبه از این روش پیروی کرد که شامل آموزش، نوآوری، زیرساخت و پاکسازی می‌شد. اهداف روشنی نیز وجود دارد. Mohd Yusri Mohamed Yusof، معاون ارشد پتروناس و مدیر عامل/مدیرعامل PCG می‌گوید: «PCG قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۰۰ درصد زباله‌های پلاستیکی معادل حجم فروش پلیمرهای داخلی ما را بازیابی کند.

رسیدگی به نگرانی‌های اقلیمی

برای تکمیل بیشتر این تلاش‌ها، پتروناس به طور مداوم به دنبال همکاری با مبتکرانی است که دیدگاه مشابهی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و برآورده کردن نیازهای انرژی در عین حفظ پایداری کسب و کار دارند. به همین دلیل است که پتروناس یکی از اعضای شورای تجارت جهانی برای توسعه پایدار است که با سایر شرکت‌ها برای رسیدگی به انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) و اطمینان از حرکت جوامع به سمت آینده‌ای پایدار همکاری می‌کند. پتروناس با تعهد به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، به تدریج به دنبال راه حل‌هایی است و به انجام کارهای لازم برای دستیابی به اهداف بلندمدت انرژی پایدار ادامه خواهد داد.

کلام آخر

حتی وقتی صحبت از کربن صفر می شود، یک شرکت فعال در زمینه انرژی هم می تواند برای آینده برنامه ریزی کند. تغییر نه تنها همیشه بد نیست بلکه گاهی با خود فرصت هایی را به همراه می آورد که در شرایط پیش از تغییر تصورش هم خیال پردازانه به نظر می رسید. برای یک کسب و کار مهم این است که در چنین شرایطی مطالبات جامعه و راهکارهای جدید را در دستور کار خود قرار دهد و تغییر را با آغوش باز بپذیرد.

منبع: فوربس

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار