۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
به جز روسیه چه کشوری برای نفت به ایران آمد؟

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به موضوع قراردادهای با روسیه و استفاده از ظرفیت سازندگان داخل اشاره کرد و گفت: با بلاروس، قزاقستان، ازبکستان و اندونزی صحبت‌های مقدماتی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

ایلنا: احسان ثقفی در نشست خبری که با حضور علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه طی سال‌های گذشته وزارت کار کمتر به حوزه تشکل‌ها ورود می‌کرده و بیشتر فعالیت‌شان در حوزه کارگری بوده نه کارفرمایی، اظهار داشت: این نشست به منظور هم اندیشی در حوزه اشتغال، کار و تولید و تسهیل در شرایط کسب و کار و تولید است.

وی در ادامه به موضوع قرارداد ساخت پالایشگاه در ونزوئلا پرداخت و گفت: البته این موضوع فعلا در حد تفاهمنامه و توافقنامه است، پروژه‌هایی رقم خورده و کارهایی انجام شده اما حجم آن زیاد نبوده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تعاملات اخیر را رویه مثبتی و در بازار کار سازندگان داخل موثر دانست و افزود: باتوجه به تحریم‌ها تولید ونزوئلا کاهش یافته است، بنابراین مباحثی برای ساخت پالایشگاه متوسط و بزرگ توسط EPCکارهای ایرانی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در هر پروژه‌ای پی سی ۵۰ تا ۶۰ درصد تجهیزات به ساخت داخل مراجعه می شود. برای ساخت یک پالایشگاه کوچک ۳۰۰ میلیون یورو نیاز است که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن تجهیزات است بنابراین ونزوئلا می‌تواند بازار خوبی برای تجهیزات ایران باشد. برای پالایشگاه بزرگ هم یک بازار ۵ میلیون یورویی برای سازندگان پیش بینی می‌شود.

وی همچنین به موضوع قراردادهای با روسیه و استفاده از ظرفیت سازندگان داخل اشاره کرد و گفت: در این زمینه فعلا اتفاق خاصی نیفتاده و در حد رفت و آمدها است. ثقفی ادامه داد: با بلاروس، قزاقستان، ازبکستان و اندونزی صحبت‌های مقدماتی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد: تحریم در تمام حوزه‌ها اثر داشته در برخی موارد فرصت و از طرفی تحریم هم بوده است. ما باید از این فرصت استفاده کرده و اقبالی را به سمت سازندگان داخلی بیستر شده استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: غیر از فرصت یاد شده در نتیجه تحریم ما مشکلاتی نیز داشته‌ایم از جمله اینکه در بخش توسعه خارج از کشور به خاطر تبادل ارزی مشکل داریم، برخی موارد اولیه باید از خارج از کشور تهیه شود که در برخی موارد تا ۲ برابر قیمت را پرداخته‌ایم. وی یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد تجهیزات نفتی از داخل تهیه می‌شود.

ثقفی به موضوع نیروی کار اشاره و اظهار داشت: ما در حوزه نیروی متخصص با کمبود مواجهیم، نیروهای متخصص کم انگیزه شده‌اند و این رویه منجر به مهاجرت شده است و اگر تدابیری نیندیشیم دچار مشکل می‌شویم. رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: ما در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون یورو قرارداد جاری در زمینه ساخت تجهیزات با وزارت نفت داریم.

در همین زمینه بخوانید:
روس‌ها اطلاعات نفتی ایران را لو نمی‌دهند؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها