۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
پیش ‌بینی بورس فردا ۲ آذر ۱۴۰۱

نماگرهای بورسی امروز خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند اما اقبال به برخی صنایع داخلی به خالص ورود مثبت حقیقی‌ها منجر شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در حالی که تا یک ساعت پایانی، معاملاتی کم‌نوسان و به دور از هرگونه اتفاق خاصی را دنبال می‌کرد، به یکباره با برگشت تقاضای قدرتمند به گروه خودرویی و مواجه شد و توانست امیدها به تداوم صعود را افزایش دهد. شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز در نهایت با یک بازدهی تنها منفی ۰.۰۷ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز که از حمایت صنایعی همچون غذایی و نیروگاهی برخوردار بود، با ثبت عملکردی بهتر، ۰.۲۵ درصد افزایش یافت. ارزش معاملات اما همچنان سیگنالی از یک روند صعودی قدرتمند را مخابره نمی‌کند و مدتی است که در کانال ۳ هزار میلیارد تومانی جا خوش کرده است. از نکات مثبت دادوستدهای امروز بازار سهام اما خالص خرید مثبت حقیقی‌ها به میزان ۶۵ میلیارد تومان بود. بیشترین خریداری خرد را صنایعی همچون خودرو و محصولات غذایی داشتند. غذایی‌ها به واسطه گزارش‌های جدید ارسالی روی سامانه کدال مورد توجه قرار گرفتند و خودرویی‌ها نیز همچا در جو مثبت ناشی از عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا پرتقاضا هستند. در مجموع بورس تهران در روزهای اخیر بخش عمده توجهات و نوسانات خود را به گروه خودرویی اختصاص داده و دیگر صنایع اتفاق قابل توجهی را تجربه نمی‌کند. در این بین البته برخی از صنایع نیز به دلیل شرایط خاص خود و خبرهایی که برای آن‌ها منتشر می‌شود، تقاضایی مقطعی دارند اما اکثریت در محدوده‌ای خنثی و کم‌نوسان به معاملات روزانه می‌پردازند. با این وجود اما باید دید که در نهایت کدام سمت پیروز خواهد شد، تقاضای خودرویی‌ها به کلیت بازار سرایت می‌کند و یا گروه خودرویی نیز به رکود دیگر صنایع می‌پیوندد؟

روزهای خوش خودرویی

پس از شدت گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا طی چند وقت اخیر و به خصوص عرضه خودرو پژو ۲۰۷ که به نوعی جزو محصولات پرتیراژ شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود، روزهای خوش خودرویی‌ها شروع شد و تقاضای مناسبی را در بازار سهام تجربه کردند. در معاملات امروز نماد «خبهمن» از همان ابتدا در محدوده‌های بالای دامنه نوسان معامله می‌شد و «خودرو» و «خساپا» نیز که تا یک ساعت پایانی در دامنه منفی قیمت می‌خوردند، به یکباره با رنج مثبت همراه شده و تا صف خرید نیز صعود کردند که نشان داد خریداران این نمادها هنوز دست از تقاضا نکشیده‌اند.

این روزها به نظر می‌رسد که رویای سهامداران خودرویی‌ها برای حذف قیمت‌گذاری دستوری درحال تحقق است که می‌تواند به بهبود شرایط سختی که خودروسازان طی چندسال گذشته تحمل کرده بودند، کمک شایانی کند. خودروهایی که قیمت کارخانه آن‌ها بعضا کمتر از نصف قیمتی است که در بازار آزاد معامله می‌شود و تنها باعث افزایش دلالی در بازار خودرو و رشد ضرر و زیان شرکت‌ها می‌شد، اکنون در بورس کالا با قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد معامله می‌شود که تمامی آن نیز به جیب خودروسازان خواهد رفت و می‌تواند آن‌ها را از دره زیان‌دهی به سوددهی برساند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که این روزها شاهد رنگ سبز بر تابلوی معاملات آن‌ها هستیم.

اگر خودرویی‌ها نبودند چه؟

اتفاقی که این روزها در بورس تهران در حال رخ داد است، حرکت اکثر توجهات به سمت گروه خودرویی است به طوری که گویی انگار در دیگر سهام و گروه‌ها معامله خاصی صورت نمی‌گیرد و این سوال مطرح می‌شود که آیا اگر خودرویی‌ها در بازار نبودند، بورس بازهم رشد می‌کرد؟ پاسخ به این سوال شاید کار سختی باشد اما چیزی که به وضوح قابل تشخیص است، حرکت صنایع و گروه‌های مختلف با توجه به شرایط خاص خود است. برای مثال در گروه نیروگاهی به دلیل خبر افزایش نرخ بیش از ۷۷ درصدی، اکنون برای سومین روز متوالی رنگ سبز به خود گرفته‌اند یا گروه غذایی به دلیل چشم‌انداز گزارش‌های آبان ماه با افزایش تقاضا همراه شده‌اند. شرایط اما برای دیگر صنایع به این خوبی دنبال نشده است. در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محوری مانند فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، روند کاهشی در بازارهای جهانی باعث افزایش عرضه‌ها و عدم رشد تقاضا بوده و خریداران با احتیاط بیشتری به این نمادها نگاه می‌کنند. چشم‌انداز احتمال یک رکود همه‌گیر در اقتصاد جهانی با توجه به آمار و ارقامی که از وضعیت تجارت جهانی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که اقتصاد در دنیا با سرعت در حال کند شدن است و می‌تواند تقاضا برای کامودیتی‌ها را به وضوح کاهش دهد.

نوسان شاخص بورس در مرز ابرکانال ۱.۴ میلیونی

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل، احتمال یک دوره استراحت زمانی برای آن دور از انتظار نیست. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش تقاضایی که در ساعت پایانی معاملات امروز برای گروه خودرویی شکل گرفت، بورس فردا نیز روندی مثبت به خود بگیرد که همچنان لیدری آن دست خودرویی‌ها خواهد بود. از سمتی اما انتظار می‌رود که دیگر صنایع به خصوص گروه‌های بزرگ بازار فعلا به روند خنثی خود ادامه دهند.

تحلیل شاخص کل بورس
تحلیل شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار