۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
در جوانرود و پیرانشهر چه خبر است؟

از دو سه روز گذشته مهاباد در ملهتب‌ترین وضعیت خود بود و همزمان شهرهایی همچون پیرانشهر در استان آذربایجان غربی و جوانرود در استان کرمانشاه هم به التهاب کشیده شد. در استان آذربایجان غربی، شهرهای مهاباد و بوکان نیز بسیار ملتهب بوده است.

رویداد ۲۴: منابع محلی می‌گویند دلیل آغاز تجمعات وسیع در شهر، کشته شدن دو نفر از شهروندان در جوانرود بوده که شعارهای تند حاضران در مراسم خاکسپاری به درگیری انجامیده در نهایت درگیری گسترده شده است.

خبرگزاری فارس نیز کشته شدن افراد در جوانرود را تایید کرده‌اند اما گفته‌اند کشته شدن این افراد ارتباطی به نیروهای نظامی نداشته است. خبرگزاری فارس نوشته «دو نفر از شهروندان جوانرود با تیر کلاشینکف کشته شده‌اند، در درگیری‌های جوانرود، نیروهای امنیتی از سلاح جنگی استفاده نکرده‌اند.»

فارس نوشته با وجود اینکه مردم به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند اما نیروهای امنیتی صبوری کردند و اقدامی نکردند. در گزارش فارس چنین می‌خوانیم: «پس از پایان مراسم، برخی افراد با هدف تصرف به ناحیه مقاومت سپاه و تیپ نیروی زمینی سپاه در جوانرود که مجاور یکدیگر هستند، حمله می‌کنند. این هجوم ابتدا با سنگ‌پراکنی آغاز می‌شود، اما با افزایش خشونت، تیراندازی و حمله برخی افراد برای تصرف ناحیه تبادل آتش صورت می‌گیرد. نیروهای محافظ این مکان نظامی برای جلوگیری از تصرف انبار مهمات ابتدا چند مرتبه تیر هوایی شلیک می‌کنند و پس از آن مجبور به شلیک به سمت مهاجمین می‌شوند. پس از آن برخی عناصر حاضر، صحنه درگیری را به تعدادی از خیابان‌های شهر کشاندند و با اسلحه جنگی به سوی ماموران انتظامی تیراندازی کردند.»

فارس به نقل از مقام‌های امنیتی گفته تیراندازی توسط افراد دیگر صورت گرفته است که به زعم آنها این افراد ضدانقلاب و توریست‌هایی هستند که برای خشمگین‌تر کردن مردم اقدام به کشتن شهروندان می‌کنند.

در سوی مقابل، برخی منابع دیگر، روایتی متفاوت از روایت رسمی حاکمیت دارند. آنها معتقدند نیروهای امنیتی اساسا با برگزاری مراسم تشییع کشته‌شدگان مخالف بودند و اجازه حضور مردم را نمی‌دادند و وقتی مردم در مراسم شعار دادند، درگیری به اوج رسید.

روایت هر چه باشد، فعلا نتیجه این است که تاکنون تعداد زیادی از شهروندان جوانرود کشته شده‌اند. منابع رسمی تعداد کشته‌شدگان را در این درگیری‌ها ۵ نفر اعلام کرده‌اند، اما اطلاعاتی که از آن منطقه شنیده می‌شود، این است که تعداد مجروحان و جان باختگان بیشتر از ۵ نفر است و برخی منابع از کشته شدن دست‌کم ۱۳ شهروند سخن گفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه، نوشته «عصر روز یکشنبه تعدادی از آشوبگران اقدام به ایجاد اغتشاش و ناامنی در برخی نقاط شهر جوانرود کردند که این ناآرامی‌ها به پس‌از اذان مغرب نیز کشیده شد و درگیری بالا گرفت به‌طوری‌که شاهد حمله آشوبگران به اماکن دولتی و به آتش کشیده شدن ۲ واحد مسکونی در بلوک‌های سازمانی دولتی بودیم. با توسعه ناآرامی‌ها و افزایش درگیری ۳ نفر از اغتشاشگران به‌طرز مشکوکی کشته شدند.»

در پیرانشهر دیگر شهر کردنشین بعد از مراسم خاکسپاری کاروان قادرشکری نوجوان ۱۶ ساله، اعتراضات و درگیری‌هایی شکل گرفته است.

خبرگزاری تسنیم هم درگیری‌ها در مراسم خاکسپاری را مشکوک خوانده و نوشته «برخی اتفاقات و اقدامات مشکوک از سوی عده‌ای با پوشش غیرمعمول موجب شد تا حاضران به منظور همدردی با خانواده متوفی به همراهی با آنها بپردازند. در این جمع، شعارهای ساختارشکنانه و هم‌صدایی با ضدانقلاب در پیاده کردن نقشه‌های آنها انجام شد تا اینکه پس از پایان خاکسپاری حاضران به سوی شهر و معابر اطراف حرکت کردند.»

تسنیم نوشته هم‌اکنون آرامش به پیرانشهر و جوانرود بازگشته است و پلیس جمعیت را متفرق کرده است. در گزارش تسنیم جمعیت حاضر در تجمعات، اغتشاشگر توصیف شده‌اند. این رسانه نوشته «پس از حضور کوتاه اغتشاشگران در سطح شهر و اعتراض مردمی و حضور نیروهای امنیتی به منظور آرام کردن وضعیت، با متفرق شدن افراد، نوبت به حضور در معابر و جاده‌های مواصلاتی پیرانشهر رسید که نقشه‌های خود را در آن مسیرها پیاده کنند.»

بر اساس اطلاعاتی که از منطقه به‌دست رویداد۲۴ رسیده، جمعیت زیادی از مردم در جاده‌های پیرانشهر حضور داشتند و حتی اقدام به بستن جاده‌ها و سنگربندی در آن کرده‌اند. چنانچه این مسئله نیز توسط تسنیم تایید شده و این رسانه چنین نوشته است: «اغتشاشگران نسبت به مسدودسازی مسیر مرز تمرچین و انسداد معابر منتهی به این مرز اقدام کردند.»

هم‌اکنون تصاویری که از مناطق مهاباد، بوکان، پیرانشهر و جوانرود مخابره می‌شود، نشان می‌دهد که در این شهرها یکی از جاهایی که تجمعات وسیعی شکل گرفته و مردم در آن حضور دارند، بیمارستان‌های منطقه است و این نشان می‌دهد تعداد مجروحان و آسیب‌دیدگان در این مناطق بسیار بالاست.

از روزهای گذشته نیز فیلم‌های زیادی از کاروان نیروهای امنیتی که به سمت این مناطق اعزام شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شوند و برخی با استناد به حضور این حجم نیروی ضدشورش، اظهار نگرانی کرده‌اند که وضعیت وخیم است و وخیم‌تر هم خواهد شد. سپاه پاسداران نیز روز گذشته در اطلاعیه‌ای از تقویت نیروها در شمال‌غرب کشور خبر داده است.

در خبر تسنیم چنین آمده است: «عملیات رزمندگان سپاه و نیروهای امنیتی در شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی با اطلاعیه صادر شده از سوی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه انجام می‌شود و قرار است تا پاکسازی کامل عوامل ضدانقلاب از سطح شهرها ادامه داشته باشد.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • ورزشکار IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    ملت بیچاره
  • اشنا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    دولتمردان‌بایدصدای‌مردم‌ومعترضین‌رابشنوند‌وچاره‌اندیشی‌کنند‌وراه‌حل‌اساس‌پیداکنند‌بایدرضایت‌مردم‌هم‌جلب‌شود‌چراکه‌شاکله‌سپاه‌هم‌ازمردم‌وفرزندان‌مردم‌است‌نمیشود‌که‌همه‌مردم‌سرکوب‌شوند‌که‌سپاه‌هم‌راضی‌به‌چنین‌کاری‌نیست‌ومیداندکه‌بایددردمردم‌هم‌چاره‌شود.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها