۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
خداحافظی با مرد وعده‌ها

رستم قاسمی بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی بالاخره از وزارت مسکن رفت. مردی که تخصصش وعده دادن و البته عدم رسیدن به اهداف بود.

فردای اقتصاد: به سرانجام رساندن پروژه مسکن ملی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه عمرانی این دولت است مهم‌ترین ماموریت وزیر مستعفی بود. بر اساس گزارش شورای عالی مسکن در حالی قرار بوده که طی دو سال رستم قاسمی دو میلیون مسکن بسازد که تا حالا که فقط ۸ ماه به پایان این مهلت مانده تقریبا تنها کار انجام شده تامین زمین برای ۱.۴ میلیون واحد است. تقریبا هیچ پروژه‌ای به طور جدی کلنگ نخورده و حتی ۳۰ درصد از دو میلیون مسکن هنوز زمینشان هم تامین نشده است.

سال گذشته در ابتدای تشکیل دولت رستم قاسمی فرمانی ۱۰ بندی به معاونت‌های وزارتخانه اعلام کرد. طبق یکی از این بندها قرار بود ۲۳۵ هزار مسکن مهر که از زمان احمدی‌نژاد ناتمام مانده بود تا پایان ۱۴۰۰ تکمیل شود. اما حالا آمارها نشان می‌دهد که تنها ۱۰۰ هزار واحد تکمیل شده و برای تکمیل بقیه واحدها هم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.

اما این کندی در پیشرفت پروژه‌ها تنها محدود به ساخت‌وسازهای دولتی نبود و کار برای بخش خصوصی هم به سخت‌ترین دوران رسید. طبق آخرین آمار پروانه‌های ساختمانی، در بهار امسال تنها ۷۴۰ پروانه ساخت در تهران صادر شده است. این کمترین سطح ساخت‌وساز تاریخی در تهران از هنگام در دسترس بودن داده‌ها (ابتدای دهه ۸۰) بود. به این ترتیب نه تنها خانه‌های دولتی ساخته نشد بلکه حتی بخش خصوصی هم کم‌توان‌تر شد.

تهییج قیمت‌ها

بجز کاهش شدید ساخت و ساز و عرضه، قیمت‌ها هم ملتهب بودند طی این مدت. از تیر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ یعنی ظرف ۱۵ ماه متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد بیش از ۵۰ درصدی از حدود متری ۳۰ میلیون تومان به  ۴۶.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وضعیت در بازار اجاره اما از این هم بدتر بوده است. آخرین آمارها از اجاره کشوری، نشان می‌دهد که در پایان ۱۴۰۰ نرخ تورم اجاره‌بها به رقم عجیب ۶۰ درصد رسیده است. از طرفی این ۶۰ درصد رکورد تاریخی تورم اجاره بود و از طرفی دیگر هم با توجه به تورم عمومی ۳۵ درصدی، رشد واقعی اجاره‌بها بیش از ۲۰ درصد بوده است که این رقم هم بی‌سابقه بود. جهش عجیب اجاره در سال گذشته و امسال شوکی بزرگ به سبد مصرف خانوارهای مستاجر وارد کرد. بسیاری مجبور به کوچ به خانه‌های کوچک‌تر در مناطق ارزان‌تر شدند و بسیاری هم برای حفظ خانه‌شان مجبور شدند از سفره‌شان بزنند. واکنش دولت اما تمدید دوباره سقف‌های موهومی ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره‌بها بود. چیزی که به گواه اغلب کارشناسان خود بر تلاطم بازار افزود و تورم اجاره را تندتر کرد.

خداحافظی با وزیر پرحاشیه

رستم قاسمی را می‌توان پرحاشیه‌ترین وزیر دولت رئیسی دانست. از چالش کمر درد تا اظهارات عجیب و بعضا هزینه‌تراشی‌های فراوان برای اقتصاد کشور. شروع این حواشی هم در روز معارفه وی در مجلس به عنوان وزیر مسکن، راه و شهرسازی بود. روزی که رستم قاسمی فکر می‌کرد قرار است وزیر نفت شود از برنامه‌هایش برای این وزارتخانه صحبت کرد.

نهایتا هم کارنامه وزیر ساخت خانه‌های پوچ با حواشی خبری بسیار به پایان می‌رسد. از دستگیری مشاور عالی‌اش هنگام دریافت رشوه تا چالش کمر دردی که از هنگام دستگیری مشاور شروع شد و تا زمان انتشار عکس‌های مالزی و نهایتا استعفا ادامه داشت. اگرچه اعلام شد که وزیر زیر تیغ جراحی رفته است؛ اما یک نماینده مجلس فاش کرد که موضوع کمردرد رستم قاسمی از همان روزی اتفاق افتاده که بازداشت قاسم مکارم مشاور عالی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته. اردشیر مطهری نوشته بود ماموران اطلاعاتی قاسم مکارم شیرازی بازرس ویژه رستم قاسمی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند و از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته و بستری شده.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    یعنی ایشون هیچ پاسخگویی برای زیانی که به مملکت وارد کردن ندارن و همینجوری استعفا دادن و رفتن و تمام ???!!!!