۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
جایگاه اوراق اجاره در تامین مالی شرکتی

محسن علیخانی مدیر تامین مالی و بازار سرمایه گروه توسعه اقتصادی تدبیر و محمد زمانی مدیر امور مالی  شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی مزایای اوراق اجاره پرداختند.

فردای اقتصاد: به طور کلی، اوراق بهادار در بازار سرمایه را می‌توان به سه دسته اوراق مبتنی بر بدهی، اوراق صاحبان سهام و ابزار مشتقه تقسیم کرد. یکی از انواع اوراق مبتنی بر بدهی، اوراق اجاره است که برای خریداران این اوراق، سود از پیش تعیین شده و ثابت در نظر می گیرد.
اوراق اجاره در بورس یکی از انواع صکوک محسوب می‌شوند. هدف اصلی انتشار این اوراق، تامین مالی در زمینه‌های خدماتی و تولیدی است. سازوکار اوراق اجاره مبتنی بر سهام به گونه‌ای است که خریدار می‌تواند از منافع یک دارایی استفاده کند و در مقابل اجاره‌بهایی را به مالک بپردازد. در واقع می‌توانیم این‌طور در نظر بگیریم که یک شرکت تجیهزاتی را از شخصی اجاره کرده است.
محسن علیخانی مدیر تامین مالی و بازار سرمایه گروه توسعه اقتصادی تدبیر و محمد زمانی مدیر امور مالی  شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی مزایای اوراق اجاره به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی شرکتی از طریق بازار سرمایه پرداختند.
محمد زمانی مدیر امور مالی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در رابطه با تامین مالی این شرکت از طریق بازار سرمایه عنوان کرد: گل گهر از کانال انتشار اوراق اجاره حدود ۸ همت در بازار سرمایه تامین مالی انجام داده است که در دو مورد اوراق اجاره مبتنی تجهیزات و ماشین‌آلات و آخرین مورد نیز مبنای انتشار سهام بوده است. 
وی در رابطه با دلایل استفاده از این روش تامین مالی خاطرنشان کرد: گل‌گهر سابقه خوبی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشته و پس از افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران،‌ شرکت به این نتیجه رسید که بهترین روش اوراق اجاره است. مهم‌ترین مزایای این روش بلندمدت بودن این اوراق است که همزمان با سررسید اصل آن تسویه خواهد شد.
او گفت: از منابع حاصل از این روش برای ایجاد کارخانجات و تامین موال اولیه استفاده شده و موجب ایجاد ۶۳۰ شغل به صورت مستقیم در خطوط تولید شرکت شده است که به پایداری روند تولید شرکت کمک کرده است.
محسن علیخانی مدیر تامین مالی و بازار سرمایه گروه توسعه اقتصادی تدبیر در ادامه عنوان کرد: این گروه دو مرتبه از اوراق اجاره برای تامین مالی استفاده کرده که مبنای انتشار این اوراق، سهام و ساختمان بوده است. برخلاف تصور عامه مردم که بازار سرمایه تنها محلی برای خرید و فروش سهام است اما ماموریت اصلی این بازار تامین مالی برای شرکت‌ها و صنایع است.
این مدیر تامین مالی در رابطه با مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه تاکید کرد: تامین مالی در این بازار بلند مدت بوده در حالی در بازار پول این مدت زمان نهایتا یک ساله است. در کنار این مورد می‌توان به حجم بالاتر تامین مالی در بازار سرمایه و پرداخت اصل بدهی در سررسید اشاره کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار