۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
زنگ خطر برای استخراج کنندگان بیت کوین

بسیاری از شرکت‌های استخراج کننده ارزهای دیجیتال در شرایط نامطلوبی قرار دارند و احتمال ورشکستگی آنها وجود دارد.

فردای اقتصاد: بیت کوین به پایین‌ترین قیمت خود در طی ۲ سال گذشته رسید. این به معنی کاهش سودآوری صنعت استخراج رمزارزها است. این صنعت بیش از ۷۰ درصد از سودآوری خود را از دست داده است. با این وجود هش‌ریت بیتکوین همچنان در حال افزایش است. این موضوع باعث کم شدن بیشتر حاشیه سود ماینرها و افت  سهام شرکت‌های عمومی ماینینگ شده است. 

به طور مثال زمانی که شرکت Core Scientific از احتمال ورشکستگی صحبت به میان آورد، ۷۰ درصد ارزش سهام این شرکت ریزش داشت. حتی سهام برخی از این شرکت‌ها به دلیل ریزش قیمت به زیر یک دلار، احتمال دارد که که به زودی از شاخص نزدک نیز حذف شوند.

بسیاری از شرکت‌های استخراج کننده ارزهای دیجیتال در شرایط نامطلوبی قرار دارند و احتمال ورشکستگی آنها وجود دارد. در حال حاضر همه چیز برای ماینرهای بیتکوین دشوار است. این دارایی با سرعت زیادی فروخته می‌شود و قیمت سهام شرکت‌های مربوطه در حال کاهش است. فشار بر ماینرهای بیتکوین در سال‌های گذشته هرگز بیشتر از ۲۲ نوامبر نبوده است، زمانی که قیمت بیتکوین به پایین‌ترین حد چرخه خرسی فعلی رسید.

با ریزش بیت کوین به محدوده ۱۵ هزار دلار، علی‌رغم اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و همچنین بزرگ اقدام به خرید بیت کوین کردند اما ماینرها در جایگاه فروشنده ظاهر شدند. چارلز ادواردز، بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری کاپریول معتقد است که ماینرهای بیتکوین در ۲۱ نوامبر فروش زیادی داشتند و فروش آنها تا این ماه ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. این تهاجمی‌ترین فروش مشاهده شده در تقریباً هفت سال گذشته است. اگر قیمت به‌زودی ریکاوری نکند، ما شاهد خارج‌شدن بسیاری از ماینرهای بیتکوین از شبکه خواهیم بود.»

زنگ خطر برای استخراج کنندگان بیت کوین
منبع: kaiko

ورشکستگی شرکت‌های ماینینگ

چند هفته قبل، زمانی که قیمت بیت کوین در حدود ۲۰ هزار دلار بود، شرکت عمومی ماینینگ بیتکوین (Core Scientific) با هش ریت ۱۷ هگزاهش اعلام کرده است که منابع مالی کافی را برای پرداخت بدهی خود تا انتهای سال ندارد و در صورت عدم موفقیت در جذب سرمایه اقدام به اعلام ورشکستگی خواهد کرد. با انتشار صورت‌های مالی این شرکت مشخص شده است که این شرکت ماینینگ مبلغ یک میلیارد دلار بدهی دارد که در میان طلبکاران آن شرکت‌های مهمی همچون BlockFi و NYDIG دیده می‌شود. انتشار این اطلاعات در میان فعالان بازار ترس تکرار دومینوی ورشکستگی شرکت‌هایی همچون  ۳AC و Celsius را به وجود آورده است.

شرکت مطرح استخراج بیتکوین به نام Argo نیز خبر از شکست طرح خود برای جذب سرمایه ۲۷ میلیون دلاری داده است. این شرکت در اسناد خود گزارش داده است که با وجود فروش نزدیک به ۴ هزار دستگاه ماینر S19J تنها موفق به جذب ۵.۶ میلیون دلار شده است. این شرکت اعلام کرده است که در صورتی که نتواند منابع مالی مورد نیاز خود را جذب کند ممکن است فعالیت‌های خود را متوقف کند.

همانطور که پیش‌تر از این مطرح شده بود به دلایلی همچون گران‌تر شدن انرژی، بالا رفتن سختی شبکه‌ی بیتکوین و همچنین حاشیه سود کم با توجه به قیمت بیتکوین، شرکت‌های استخراج کننده بیتکوین تحت فشار قرار دارند.

نرخ هش در حال افزایش است

در حال حاضر، ماینرهای بیتکوین به طور هم‌زمان با سه مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. زمانی که هش ریت به اوج خود نزدیک است استخراج بلوک بعدی دشوارتر می‌شود. اگرچه این برای ماینرها منفی است، اما برای امنیت شبکه مفید است.

طبق گزارش blockchain.com، نرخ هش شبکه در حال حاضر ۲۶۱ EH/s است. این نرخ در ۲ نوامبر با ۲۷۳ EH/s به اوج خود رسید.

علاوه بر این، هزینه‌های انرژی هنوز هم در اکثر اوقات بسیار بالاست. زمانی که هزینه‌های برق بیش از حد باشد، حاشیه سود به‌شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، بسیاری از ماینرهای بیتکوین تجهیزات خود را خاموش یا به طور کامل فعالیت خود را متوقف می‌کنند. جدیدترین شرکتی که این کار را انجام داده است، شرکت استرالیایی Iris Energy است که پس از عدم پرداخت بدهی ۱۰۸ میلیون دلاری، مجبور به خاموش‌کردن سخت‌افزار خود شده است.

باتوجه‌به کاهش قیمت سهام، مشاغل مرتبط با استخراج که به‌صورت عام معامله می‌شوند نیز در حال حاضر در وضعیت وحشتناکی قرار دارند.

بر اساس گزارش دیده‌بان بازار، سهام شرکت Canaan به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته یعنی ۲.۵۲ دلار سقوط کرد. با طولانی‌شدن زمستان کریپتو، حجم معاملات سهام استخراج‌کنندگان بیتکوین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

شرایط سخت استخراج بیت کوین در ایران نیز صدق می‌کند و قیمت بالای هزینه انرژی برای این صنعت سودآوری آن را تحت تاثیر قرار داده است. 

تاثیر قیمت بیت کوین بر ماینرها

سومین عنصری که به ماینرها آسیب می‌زند، قیمت بیتکوین است. به گفته CoinGecko، این دارایی در ۲۲ نوامبر به ۱۵۶۵۰ دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۲۰ است.

ازآنجایی‌که فروش گسترده سرمایه‌گذاران باعث کاهش قیمت اکثر ارزهای دیجیتال در ۲۲ شد، بیتکوین به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سقوط FTX ممکن است باعث ورشکستگی سایر مشاغل در این پلتفرم شود، به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار