۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
پیش بینی ترسناک از آینده استارتاپ‌ها
داگ لئون، شریک شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Sequoia Capital

داگ لئون، سرمایه‌گذار استارتاپی آمریکایی فکر نمی‌کند ضرر و کاهش ارزش شرکت‌های فناوری به زودی جبران شود. وی شریک شرکت مشهور سکویا هم هست و چشم‌انداز تیره‌ای برای اقتصاد جهانی متصور است و هشدار داده است که رکودی در حال حاضر با آن مواجهیم به مراتب بدتر از رکود سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ است.

فردای اقتصاد - داگ لئون، سرمایه‌گذار استارتاپی آمریکایی فکر نمی‌کند ضرر و کاهش ارزش شرکت‌های فناوری به زودی از بین برود. وی شریک شرکت مشهور سکویا هم هست و چشم‌انداز تیره‌ای برای اقتصاد جهانی متصور است و هشدار داده است که رکودی در حال حاضر با آن مواجهیم به مراتب بدتر از رکود سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ است.

لئون در کنفرانس استارت‌آپی Slush در هلسینکی گفت: "من فکر می‌کنم وضعیت امروز سخت‌تر و چالش برانگیزتر از سال ۲۰۰۸ است که در حقیقت یک بحران مالی حوزه خدمات محافظت شده بود یا حتی ۲۰۰۰ که یک بحران فناوری محافظت شده بود. "

الان ما با یک بحران جهانی مواجه هستیم. نرخ بهره در سرتاسر جهان در حال افزایش است، مصرف‌کنندگان در سطح جهان با کمبود پول و نقدینگی مواجه هستند، از سوی دیگر ما با یک بحران انرژی هم روبرو شده‌ایم و در آخر مسائل مربوط به چالش‌های ژئوپلیتیکی را هم در کنار خود می‌بینیم.

رهبران شرکت‌های فناوری و سرمایه‌گذاران مجبور شده‌اند با نرخ بهره بالاتر و شرایط بدتر اقتصاد کلان برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند. چرا که با افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و معکوس کردن تسهیلات پولی پس از دوران همه‌گیری، سهام فناوری سرعت بسیار بالایی رو به کاهش پیش رفتند.

پیش بینی ترسناک از آینده استارتاپ‌ها
لئون انتظار ندارد که ارزش‌گذاری شرکت‌های فناوری حداقل تا سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.

نزدک کامپوزیت یا به عبارتی نماگر سهام تکنولوژی در بورس نزدک، تقریباً ۳۰ درصد از سال گذشته کاهش یافته است و با کاهشی شدیدتر نسبت به میانگین صنعتی داوجونز یا S&P ۵۰۰ مواجه شده است. این موضوع تأثیر منفی بر شرکت‌های خصوصی داشته است. به طوری که شرکت‌هایی مانند Stripe و Klarna شاهد کاهش ارزش‌گذاری جدی خود بوده‌اند.

در نتیجه، بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها به همتایان خود هشدار میدهند که زمان آن رسیده است که هزینه‌ها را مهار و کاهش دهند و روی اصول تمرکز کنند.

لئون درادامه گفت: «به اتفاقاتی که در دو یا سه سال گذشته افتاد فکر کنید: هر کاری که انجام دادید توسط سرمایه‌گذاران به دلیل انبوه سرمایه پاداش داده شد.

لئون گفت: «پیش‌بینی من این است که ما نمی‌خواهیم خیلی سریع از این موضوع خلاص شویم. اگر به دهه ۷۰ برگردید، ۱۶ سال ناخوشی در بازارها وجود داشت. حتی اگر به سال ۲۰۰۰ برگردید، تعدادی از شرکت های دولتی به مدت ۱۰ سال بهبود نیافتند.

وی افزود: "من فکر می‌کنم ما باید برای مدت طولانی آماده باشیم که در وضع فعلی باشیم و منابع نقدی مصرف‌کنندگان تمام شود، تقاضا کاهش خواهد یافت و بودجه شرکت‌های فناوری کاهش محسوسی خواهد یافت.

منبع:‌ سی.ان.بی.سی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار