۴ کلید ارتباط‌سازی درست

مدیران تحول‌آفرین چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟
۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
۴ کلید ارتباط‌سازی درست

رهبران تحول آفرین، ارتباط‌سازانی استثنایی هستند. در عصر دانش، ایده‌ها اساس موفقیت در هر زمینه‌ای هستند.

فردای اقتصاد: شما می‌توانید بهترین ایده در جهان را داشته باشید، اما اگر نتوانید شخص دیگری را متقاعد کنید که دیدگاه شما را دنبال کند، اثرگذاری شما به شدت کاهش می‌یابد. رهبرانی که به اوج می‌رسند خیلی ساده فقط به اهمیت ارتباط موثر نمی‌پردازند. در عوض، آنها این هنر را در تمام اشکال آن مطالعه می‌کنند - نوشتن، صحبت کردن، ارائه - و دائما در تلاش برای بهبود این مهارت‌ها هستند. به عنوان مثال، هنگامی که جف بزوس در حال ساخت آمازون بود، به مهارت های نوشتن اهمیت زیادی داد. در تابستان ۲۰۰۴، او تیم رهبری خود را غافلگیر کرد و پاورپوینت را ممنوع کرد. او اسلایدها را با «یادداشت‌های ساختارمند روایی» که حاوی عناوین و جملات کامل با افعال و اسم بودند، جایگزین کرد. بزوس در میان رهبران بزرگ تنها نیست. ایندرا نویی، مدیرعامل سابق پپسی، که اکنون در هیات مدیره آمازون خدمت می‌کند، می‌گوید: «شما نمی‌توانید در مهارت‌های ارتباطی بیش از حد سرمایه‌گذاری کنید – مهارت‌های نوشتاری و شفاهی. «اگر نمی‌توانید پیامی را ساده کنید و آن را به طور قانع‌کننده منتقل کنید، باور کنید، نمی‌توانید مردم را وادار کنید که شما را دنبال کنند.»

کارماین گالو، استاد دانشگاه هاروارد، در مقاله‌ای که برای نشریه هاروارد بیرنس ری‌ویو نوشته، چهار راهبرد ارتباطی را برای کمک به ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به تیم تحت مدیریت‌تان بیان می‌کند:

۱) از کلمات کوتاه برای صحبت در مورد چیزهای سخت استفاده کنید.

جملات طولانی و پیچیده درک ایده های نوشته شده را سخت می‌کند - آنها از نظر ذهنی خسته کننده هستند و تمرکز بیشتری را می‌طلبند. اگر کلمات و جملات طولانی را با جملات کوتاه جایگزین کنید، طرفداران بیشتری کسب خواهید کرد.

 ۲) از استعاره‌های جذاب  برای تقویت مفاهیم کلیدی انتخاب کنید.

استعاره ابزار قدرتمندی است که ایده های انتزاعی را با مفاهیم آشنا مقایسه می‌کند. استعاره‌ها افراد را به سفری می‌کشانند بدون اینکه آن‌ها مجبور شوند صندلی خود را ترک کنند. در کسب‌وکار، استعاره‌ها میانبرهایی برای انتقال اطلاعات پیچیده در عبارات کوتاه و جذاب هستند. وارن بافت قدرت استعاره را درک می‌کند. اگر اخبار کسب و کار را تماشا می‌کنید یا بازار سهام را دنبال می‌کنید، بدون شک عبارت "خندق و قلعه" را شنیده‌اید که به شرکت‌هایی نسبت داده می‌شود که بر صنعتی تسلط دارند که ورود رقبا به آن دشوار است.

 ۳) داده‌ها را انسانی کنید تا ارزش ایجاد کنید.

انسانی‌کردن داده‌ها با قرار دادن عددها در جلوی دید، یک  ترفند برای کاهش بار شناختی و جالب کردن هر نوع داده است. نمایش اسلایدهای پاورپوینت با آمار و نمودارها فقط بر وزن درک‌پذیری آنها می‌افزاید و انرژی‌ای که ذهن برای درک آنها می‌طلبد را کاهش می‌دهد. هر زمان که اعدادی را معرفی می‌کنید، قدم بیشتری بردارید تا آنها را جذاب، به یاد ماندنی و در نهایت متقاعدکننده کنید.

۴) ماموریت را به عنوان شعار خود برای همسو کردن تیم‌ها تبدیل کنید.

بیانیه ماموریتی که در یک کشو گذاشته شده و تا حد زیادی فراموش شده است، کمک چندانی به همسو کردن تیم ها حول یک هدف مشترک نمی کند. جان کوتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، دریافت که بیشتر رهبران بینش خود را تا ۱۰ برابر کمتر از دیگران در میان می‌گذارند.  کوتر می نویسد: "تحول غیرممکن است مگر اینکه صدها یا هزاران نفر مایل به کمک باشند، اغلب تا حد فداکاری‌های کوتاه‌مدت."

رهبران تحول‌آفرین بارها و بارها ارتباط برقرار می‌کنند. آنها آن‌ها مأموریت را آنقدر تکرار می‌کنند که تبدیل به یک مانترا می‌شود. مانترا بیانیه یا شعاری است که با تکرار آن قدرت ایجاد می‌شود. برقراری ارتباط زیاد، به تأثیر آن دامن می‌زند. ماموریت شما باید در مرکز قرار گیرد. هدف شرکت خود را در کانال‌های ارتباطی متمرکز کنید: یادداشت‌ها، ایمیل‌ها، ارائه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و مطالب بازاریابی. اگر ماموریت شما دارای هدف است، پس برای آن با قدرت بایستید.

منبع: HBR

نویسنده: کارماین گالو

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار