۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
نقش سازمان بورس در تصمیمات اقتصادی

امیر جعفری کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی اولویت سازمان در روزهای آرام بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در هفته گذشته روندی متعادل را در پیش گرفت و در نهایت شاخص کل یک بازدهی منفی ۰.۲۴ درصدی را به ثبت رساند. در سمت مقابل اما شاخص هم‌وزن به دلیل روند بهتری که گروه‌های کوچکتر بازار در پیش گرفتند، توانست با یک بازدهی مثبت ۱.۴۵ درصدی همراه شود. میانگین ارزش معاملات اما با کاهش ۶ درصدی نسبت به هفته قبل‌تر خود مواجه شد و شاهد خروج ۹۹۴ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی در هفته منتهی به ۲ آذر بودیم. 
امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی اولویت سازمان در روزهای آرام بورس پرداخت. در وهله اول او اعتقاد داشت که دلیل برگشت بازار سهام از روند ریزشی، تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی بود و پس از آن سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان کاتالیزوری عمل کرد تا شاهد یک رشد سریع و پرقدرت باشیم که بورس تهران را با رشد ۱۰ درصدی همراه کرد. از سمتی اما این موضوع باعث شد که برخی با رسیدن به قیمت سربه‌سر و خروج از زیان، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند و شاهد خروج پول مداوم باشیم. از سمتی نبود اعتماد و چشم‌انداز مطمئن از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور باعث شده است که سرمایه‌های جدیدی به بورس تهران وارد نشود.

او در رابطه با مطالبات صنایع دیگری که همچون صنعت خودرو نیاز به مطالبه‌گری تا دستیابی به نتیجه دلخواه دارند عنوان کرد: صنعت دارو به دلیل عدم پوشش هزینه‌ها توسط افزایش نرخ اندک، صنعت غذایی به دلیل فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد، صنعت لاستیک با پایداری قیمت‌گذاری دستوری و همچنین شرکت‌های کوچک حوزه معدن و فولاد به دلیل عدم افزایش نرخ با وجود رشد هزینه‌های تولید، با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ و لازم است این موضوعات از سمت سهامداران و فعالان این صنعت مطالبه و پیگیری شود. او در ارتباط با استعفای مجیدعشقی، رئیس سازمان بورس در هفته گذشته معتقد بود که در حال حاضر فرد مهم نیست و اهمیت سازمان بورس باید به صورت کلی از سمت سیاستگذاران کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری افزود در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در کشور توانایی دخالت در مسائل کلان اقتصادی را ندارد و هر فرد دیگری در جایگاه سازمان بورس قرار بگیرد نیز اجازه دخالت‌های زیادی را ندارد. وی ادامه داد که رئیس سازمان بورس باید فردی پیگیر، جدی و مطالبه‌گر باشد و همچون رفتار دیگر وزارتخانه‌ها با آن‌ها مکاتبه کند تا بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند. این کارشناس بازار سهام در نهایت وضعیت بورس تهران در ادامه سال را به دلیل عدم چشم‌انداز مشخص از متغیرهای اقتصادی و ابهامات زیاد در سطح کلان سیاسی و اقتصادی نامشخص تلقی کرد و افزود اگر این مشکلات برطرف شود، بازار سهام می‌تواند جاماندگی خود از بازارهای موازی را جبران کند اما با شرایط کنونی، احتمال آن خیلی بالا نیست.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار