۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
خبر فوری/ جیانگ زمین، رهبر سابق چین درگذشت
عکس : رویترز

جیانگ زِمین، رهبر سابق چین، که پس از اعتراض‌های میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید، در ۹۶ سالگی درگذشت.

فردای اقتصاد: جیانگ زِمین، رهبر سابق چین، که پس از اعتراض‌های میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید، در ۹۶ سالگی درگذشت.
رسانه‌های دولتی خبر درگذشت این چهره مهم تاریخی چین را منتشر کردند.
کشتار میدان تیان‌آن‌من که به طرد چین در سطح بین‌المللی منجرشد، جرقه جنگ قدرت در راس حزب کمونیست چین بین افراد تندرو و معتدل را روشن کرد و در نهایت باعث شد جیانگ زمین به جایگاهی بالا ارتقا یابد.
او به این امید رهبر حزب شد که تندروها و عناصر لیبرال‌تر را با هم متحد کند.
جیانگ زمین در آن زمان، با جلوگیری از انتشار روزنامه آزادی‌خواه «پیک اقتصاد جهان» و دستگیری وان لی، رهبر کنگره مردمی، در خانه‌اش و حمایت از کشتار میدان تیان‌آن‌من، توانست جایگاه خود را در میان اعضای حزب تثبیت کند.
«زِمین» تا سال ۲۰۰۳ ریاست کمیسیون نظامی حزب کمونیست چین را بر عهده داشت و بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هم بود.
رویکرد سیاسی جیانگ زمین بر اساس شعار «تمام عوامل بی‌ثبات‌کننده را در نطفه خفه کنید» دنبال می‌شد.
جیانگ زمین در دوره‌ای در راس قدرت قرار داشت که چین شاهد تغییر، رشد و توسعه در مقیاسی وسیع بود.
او بر تحویل مسالمت‌آمیز هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ نظارت داشت، اما به دلیل سرکوب شدید فرقه مذهبی فالون گونگ در سال ۱۹۹۹ هدف انتقاد قرار گرفت.
فرقه فالون گونگ در چین ده‌ها میلیون رهرو دارد و از اصول حقیقت‌، نیکخواهی و بردباری پیروی می‌کند. جیانگ زمین از تعداد بی‌شمار افرادی  که به این روش معنوی می‌پیوستند و همچنین میزان جذابیت و محبوبیت آموزه‌های اخلاقی سنتی این روش هراس داشت. او «اداره ۶۱۰» را با هدف آزارواذیت رهروان روش معنوی فالون گونگ ایجاد کرد؛ اما به‌تدریج بخش‌های وسیعی از جامعه چین مثل گروه‌های بودایی و مسیحی را هم هدف قرار داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار