جویندگان کار بخوانند

برای کاریابی با که تماس بگیریم؟
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
جویندگان کار بخوانند

گروهی از اساتید و محققان دانشگاهی این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند که کدام دسته از روابط افراد می‌تواند به آن‌ها در یافتن شغل کمک کند. نتایج بررسی‌های آن‌ها تایید می‌کند که نه روابط نزدیک و قدرتمند بلکه روابط ضعیف است که به افراد در یافتن شغل کمک می‌کند.

فردای اقتصاد: برای شغل بعدی باید با چه کسی ارتباط برقرار کنید؟ برای پاسخ به این پرسش، داده‌های چند آزمایش تصادفی در مقیاس بزرگ را که شامل جامعه آماری 20 میلیون نفری بود، تجزیه و تحلیل کردیم تا چگونگی تأثیر انواع مختلف ارتباطات بر تحرک شغلی را ارزیابی کنیم. نتایج ما که به تازگی در مجله ساینس منتشر شد، نشان می‌دهد که قوی‌ترین پیوندهای شما - یعنی ارتباط شما با همکاران، دوستان نزدیک و خانواده - در واقع کمترین کمک را برای یافتن فرصت‌های جدید و ایجاد شغل داشته است. با پیوندهای ضعیف خود شانس بهتری خواهید داشت: روابط نادرتر با آشنایان.

به بیان دقیق‌تر، پیوندهایی که برای یافتن شغل جدید بسیار مفید هستند، پیوندهایی نسبتاً ضعیف هستند: آنها تعادلی ایجاد می‌کنند بین قرار گرفتن شما در معرض محافل اجتماعی جدید و اطلاعات و داشتن آشنایی کافی و همپوشانی علایق به طوری که اطلاعات مفیدی ایجاد شود. یافته‌های ما رابطه بین قدرت ارتباط (که با تعداد ارتباطات دوجانبه اندازه‌گیری می‌شود) و احتمال انتقال یک کارجو به یک نقش جدید در سازمان یک ارتباط را آشکار کرد.

مشاهده اینکه روابط ضعیف برای یافتن شغل مفیدتر است، موضوع جدیدی نیست. مارک گرانوتر، جامعه‌شناس، نخستین بار این ایده را در مقاله مهمی در سال 1973 مطرح کرد که توضیح می‌داد چگونه شبکه یک فرد بر آینده شغلی او تأثیر می‌گذارد. از آن زمان، این نظریه که به عنوان «قدرت پیوندهای ضعیف» شناخته می‌شود، به یکی از تأثیرگذارترین‌ها در علوم اجتماعی تبدیل شده است – که زیربنای نظریه‌های شبکه‌ای در مورد انتشار اطلاعات، ساختار صنعت و همکاری انسانی است. به‌رغم طول عمر و تأثیر فرضیه گرانووتر، هرگز آزمون علی قطعی با استفاده از داده‌های مقیاس بزرگ وجود نداشته است. این به این دلیل است که شبکه‌های افراد همزمان با شغلشان تکامل می‌یابند و اجرای آزمایش‌های مقیاس بزرگ مورد نیاز برای آزمایش این نظریه را بسیار دشوار می‌کند. همچنین به همین دلیل است که بیشتر مطالعات در این زمینه به تحلیل‌های همبستگی متوسل شده‌اند و تشخیص اینکه آیا واقعاً به دلیل ضعیف بودن رابطه بوده است که کسی شغلی پیدا کرده است یا به دلیل عوامل دخیل دیگر مانند سابقه کار یا این واقعیت است که شرکت به سرعت در حال رشد بوده است.

ما داده‌های آزمایش‌های متعدد از این نوع را روی الگوریتم «افرادی که می‌شناسید» لینکدین، که اتصالات جدید را به اعضای لینکدین توصیه می‌کند، تجزیه و تحلیل کردیم. آزمایش‌های جهانی، که پنج سال طول کشید، به‌طور تصادفی ترکیب توصیه‌های اتصال را در شبکه‌های بیش از 20 میلیون نفر تغییر داد، در این مدت دو میلیارد پیوند جدید و 600 هزار شغل جدید ایجاد شد. به طور تصادفی، این آزمایش‌ها شیوع پیوندهای ضعیف و قوی در توصیه‌ها را تغییر داد و دقیقاً از همین تنوع بود که ما از آن استفاده کردیم.

تحلیل ما تأیید کرد که روابط ضعیف‌تر احتمال انتقال شغل را بیشتر افزایش می‌دهد.این تحلیل نخستین آزمون مقیاس بزرگ را برای فرضیه پیوندهای ضعیف ارائه می‌کند و چندین به‌روزرسانی برای این نظریه با پیامدهای مهم زندگی واقعی پیشنهاد می‌کند:

نخست، وقتی نوبت به یافتن شغل جدید می‌رسد، پیوندهای نسبتاً ضعیف، مفیدترین و قوی‌ترین پیوندها غیرمفیدترین روابط هستند. به عنوان مثال، در مقایسه با روابط بسیار ضعیف با یک دوست مشترک، یک رابطه جدید با 10 دوست مشترک تقریباً احتمال تغییر شغل را دو برابر می‌کند!

دوم، در حالی که پیوندهای ضعیف مهم هستند، به طور متوسط، آنها به ویژه در صنایع با درجات بالای پذیرش فناوری اطلاعات و نرم افزار، ادغام یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) و روبات‌سازی حیاتی هستند. این به احتمال زیاد به این دلیل است که وضعیت هنر در این صنایع به سرعت در حال پیشرفت است و همگامی با همه پیشرفت‌ها برای موفقیت بسیار مهم است. به همین دلیل است که پیوندهای ضعیفی که دسترسی به جوامع متنوع را با مواجهه گسترده با پیشرفت‌های فن‌آوری و روشی جدید فراهم می‌کند بسیار ارزشمند است.

در نهایت، یافته‌های ما نشان می‌دهد که پیوندهای ضعیف در صنایعی که برای دورکاری مناسب هستند حتی مهم‌تر است. همانطور که جهان در حال گذار به سمت آینده کار ترکیبی یا دورکاری است، ایجاد و پرورش پیوندهای ضعیف برای موفقیت شغلی ضروری‌تر خواهد شد.

نکات اولیه برای جویندگان کار واضح است: شما باید به طور فعال شبکه اجتماعی دیجیتالی خود را مدیریت کنید، گسترش دهید و تنوع ببخشید، زیرا پیوندهای ضعیف می‌تواند تأثیر ملموس بر آینده شغلی، تحرک شغلی، ترفیعات و حتی دستمزد شما داشته باشد. برای کارکنان صنایع دیجیتال یا حرفه‌هایی که در آن‌ها فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، روابط ضعیف اطلاعات جدید و پل‌هایی را برای جوامع و فرصت‌های جدید فراهم می‌کند. کسانی که کار از راه دور انجام می‌دهند باید به ویژه توجه داشته باشند، زیرا چنین کارهایی مکالمات دوستانه‌تر و برخوردهای برنامه‌ریزی نشده با افراد جدید را دشوار می‌کند.

اما جویندگان کار تنها کسانی نیستند که تحت تأثیر این نتایج قرار می‌گیرند. این یافته‌ها برای مدیران هم مفید است. یافته‌های ما ارزش یک شبکه گسترده و باز را هنگام تلاش برای منبع‌یابی و استخدام استعدادهای برتر و متنوع تایید می‌کند. حجم عظیمی از استخدام‌ها در حال حاضر از طریق پلتفرم‌های دیجیتال مانند لینکدین بسیار مهم است. درک نحوه کار آنها و کاربرد الگوریتم‌هایی مانند «افرادی که ممکن است بشناسید» دسترسی و توانایی مدیران را برای استخدام استعدادهای با کیفیت به حداکثر می‌رساند. نگاهی فراتر از جستجوی معمولی در حلقه نزدیکان و گسترش جستجوهای شغلی تا مرزهای شبکه‌های روابط، می‌توان یک مدیر را به یک ستاره جدید تبدیل کرد. این، به نوبه خود، ممکن است منجر به نوآوری، موتور کلیدی رشد شرکت‌ها و اقتصاد شود.

فراتر از جویندگان کار و مدیرانی که استخدام می کنند، این تحقیق اهمیت مدیریت فعال الگوریتم‌ها را برجسته می کند. امروزه بسیاری از بخش‌های سازمان‌ها و اقتصاد دیجیتال تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند و تا حدی تحت کنترل هستند. این الگوریتم‌ها قدرت ارتقای دسترسی اقتصادی، بهبود کارایی و حتی طراحی مجدد مدل‌های عملیاتی شرکت را دارند. به همین دلیل است که هوش مصنوعی نیازمند نظارت دقیق مدیریتی و تحلیل بلندمدت تأثیر استقرار این الگوریتم‌ها برای میلیون‌ها نفر است. به عنوان مثال، لینکدین ابزارهای داخلی ساخته است برای ردیابی و رسیدگی به تأثیرات ناخواسته هر ویژگی جدید در پلتفرم خود.

همانطور که کار ما نشان می‌دهد، هنگامی که به طور موثر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین استفاده می‌شود، آن‌ها می‌توانند ارزش اقتصادی را برای کارفرمایان و کارمندان افزایش دهند و این کار را از طریق الگوریتم‌هایی که به ارتباط افراد با مخاطبین مناسب کمک می کند انجام می دهند. بنابراین، چه جوینده کار، چه مدیر یا استخدام‌کننده باشید، در مورد رشد شبکه‌های خود به صورت آنلاین متفکر باشید و باز فکر کنید و قبل از نادیده گرفتن توصیه‌های رابطه از طریق الگوریتم «افرادی که می‌شناسید» نادیده گرفتن خود را مورد بازبینی قرار دهید. شبکه درجه دوم شما – پیوندهای پیوندهای شما - پورتالی است برای یک دنیای کامل از فرصت‌ها.

منبع: HBR

نویسندگان: ایوور بوجینوف (استاد دانشگاه هاروارد)، کارتیک راجکومار، گیلامه سنت جاکوس، اریک برینجولفسون و سینان آرال

مترجم: شادی آذری حمیدیان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    این برای آنسوی دنیا است. در آنجا کارایی مهند است ولی در کشور ما سفارش دیگران و وابستگی ما به بزرگان بسیار کاراتر است.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار