۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
زمستانی گرم در انتظار بورس تهران؟

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته بازدهی مثبت ۰.۵ درصدی را به ثبت رساند که پس از دو هفته کاهش متوالی اتفاق افتاد. در سمت کوچکتر بازار اما شاخص هم‌وزن توانست با ثبت عملکردی بهتر، بیش از ۱.۴ درصد افزایش داشته باشد.

با وجود رنگ سبز نماگرهای اصلی بازار سهام، متغیرهای ارزش معاملات و ورود و خروج پول اما همچنان سیگنال یک روند صعودی پایدار را مخابره نمی‌کنند. روز چهارشنبه ارزش معاملات بار دیگر به زیر کانال ۳هزار میلیارد تومانی کاهش یافت و شاهد خروج پول ۵۱۷ میلیارد تومانی در بازه هفتگی بودیم.

بازارهای جهانی شب گذشته پرونده هفتگی خود را به پایان رساندند که متاثر از تحولات اخیر در تصمیمات اتحادیه اروپا برای سقف‌گذاری قیمت نفت روسیه، کاهش تحریم‌های ونزوئلا و همچنین کاهش آزمایشی محدودیت‌های کرونایی چین بود. نفت در آخرین معاملات خود در میانه کانال ۸۵ دلاری قرار گرفت، طلا اندکی زیر ۱۸۰۰ دلار قیمت خورد، مس حوالی ۸۵۰۰ دلار نوسان کرد و بیت‌کوین نیز توانست بار دیگر به بالای کانال ۱۷هزار دلاری برسد.

در بخش اول شمارش معکوس امروز همراه با مهدی اصغرزاده، کارشناس بازار سرمایه، به واکاوی بورس تهران در مسیر صعودی اخیر پرداختیم. ایشان در وهله اول اعتقاد داشتند که دلیل کاهش قدرت روند صعودی بازار سهام در روزها و هفته‌های اخیر، کم‌رنگ شدن حمایت‌ها و همچنین کاهش تب و تاب نرخ دلار در بازار آزاد بوده است که این موضوعات در کنار وجود چشم‌انداز نه چندان مناسب از فضای سیاسی و اقتصادی کشور، موجب ارزش معاملات پایین و خروج روزانه پول شده است.

وی اعتقاد داشت که وضعیت حمایت از بورس تهران نباید به صورت انفجاری و صرفا در یک بازه کوتاه مدت صورت بگیرد بلکه این روند باید آرام و طولانی مدت باشد که پس از یک دوره صعود بار دیگر شاهد برگشت به دوران رکودی و ریزشی باشیم. او در بخشی از سخنان خود درباره عملکرد سازمان بورس طی چند وقت اخیر صحبت کرد و برخی از اقدامات این سازمان را مثمر ثمر دانست. او افزود که برخی از تصمیمات سازمان طی چند وقت اخیر همچون افزایش عمق سفارش‌ها، الزام شرکت‌ها به افزایش شفافیت اطلاعاتی و... اتفاقات بسیار خوبی را رقم زد اما برخی از مسائل دیگر وجود دارند که باید به صورت جدی‌تری پیگیری شود. او ادامه داد که موضوع برگزاری مجامع شرکت‌ها و توجه به حقوق سهامداران خرد همچنان یکی از چالش‌های بورس تهران است و سازمان بورس باید به صورت جدی به عنوان سازمان ناظر بر روند برگزاری این مجامع، عملکرد شرکت‌ها و پاسخگویی به سهامداران توجه کافی را داشته باشد. او در نهایت عنوان کرد که بعید است در ادامه سال بورس تهران بتواند جاماندگی خود از بازارهای موازی را جبران کند اما می‌توان گفت که توانایی همراهی و حتی پیشی گرفتن از آنها را در ماه‌های پیش رو داشته باشد.

در بخش دوم برنامه امروز نیز به بررسی رقابت بازارها در هفته گذشته پرداختیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    وعده دولت خدمتگذاردرخصوص بورس تحقق پیداکرد دارای مردم در بورس را به خاک سیاه نشاند هر روز دارای مردم مثل یخ آب میشه هیچ امیدی وضعیت بهتر اقتصادی خصوصا بورس وجود ندارد این وضعیت سرمایه گذاری مردم وداخلی است سرمایه گذار خارجی باچه امید واطمینانی بیاد سرمایه گذاری بکند اینهمه شعار درزمان انتخابات چه شد
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    برگشتن ونزوئلا به بازار نفت افتخار هست؟ یکسال ازشون استفاده می کنن بعد باز سیاستهای آمریکا عوض می شه و تحریماشون بر می گرده. مثل زمان برجام. ضمنا الان که در سایت قدیم فایلها مشکل دارن و باز نمی شن حداقل اینجا نسخه صوتی بگذارین تا اینترنتمون سوخت نشه. ممنون.