۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
برندگان بازار سفارش آنلاین غذا

سهم دوبازیگر اول سفاش آنلاین غذای آمریکا با رشد قابل توجه همراه بوده است.

بازیگران سفارش آنلاین غذا در همه نقاط دنیا از بروز پاندمی خشنودند چراکه باعث جهش بزرگی در این صنعت شد. در آمریکا به خصوص پاندمی دو برنده در این حوزه داشت یکی دورداش ( DoorDash ) و دیگری اوبر. این دو استارتاپ به همراه هم ۹۶ درصد بازار سفارش آنلاین را در اختیار دارند که طی دو سال اخیر این سهم دوبرابر شده است.

بازیگران استارتاپی معمولا از سرمایه‌گذاری جسورانه انجام گرفته برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها و حذف رقبای کوچک‌تر استفاده می‌کنند اما اوضاع برای دورداش و اوبر آنقدر خوب بوده که آنها به سوددهی رسیده‌اند و همین دست آنها را برای دادن تخفیف باز گذاشته است.

هر دو شرکت از نظر مالی اوضاع خوبی دارند. اوبر تحت هدایت داراخسروشاهی فصل مالی گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته دارای گردش مالی مثبت بوده است. خسروشاهی هفته گذشته در جمع سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران گفت که این شرکت در ابعاد جهانی از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار گرفته است.

برندگان بازار سفارش آنلاین غذا
سهم شرکتها از بازار سفارش آنلاین غذا آمریکا 

این خبرهای خوب برای سرمایه‌گذاران و سهامداران مثبت بود و باعث رشد ۱۹ درصدی قیمت سهام اوبر شد. اوبر در سه ماهه اخیر مالی در حوزه سفارش آنلاین کالا و غذا بالغ بر ۹۹ میلیون دلار سود کسب کرده است.

دورداش ( DoorDash  ) نیز اعلام کرده که شرایط مشابهی دارد و در فصل مالی گذشته رکوردهای تاریخی خود از نظر سوددهی شکسته است. رشد قابل توجه تعداد سفارش‌های آنلاین روی این پلتفرم باعث رشد ۱۸ درصدی قیمت سهام این شرکت در بازار سرمایه شد.

با این حال تصور اینکه دو شرکت از نظر عملکردهای مالی به سوددهی رسیده‌اند اشتباه است. در سه ماهه متنهی به ماه ژوئن میزان ضررهای دورداش به ۲۶۳ میلیون دلار رسید. سال قبل از آن میزان ضرر این بازیگر سفارش آنلاین غذا و محصولات سوپرمارکتی ۱۰۲ میلیون‌دلار بود.

میزان ضرر اوبر هم در فصل دوم مالی سال ۲۰۲۲  به ۲.۶ میلیارد دلار رسید که ناشی از ارزیابی مجدد قیمت سهام اوبر در شرکتهایی چون Didi، Grab و Zomato بود.

چگونگی تصاحب بازار سفارش غذا

شرکتهای سفارش آنلاین غذا مانند دورداش و اوبر بخش عمده سرمایه‌گذاری جسورانه خود را به سرعت جذب توسعه و نفوذ در بازارهای مختلف می‌کنند. حاشیه سود در صنعت سفارش آنلاین غذا بسیار پایین است به همین دلیل آنچه کسب و کار را در نهایت سودآور می‌کند به دست آوردن سهم بازار انبوه است.

در حال حاضر دورداش بازیگر اول سفارش آنلاین غذا در آمریکاست یکی از مهمترین دلایل پیشگامی این شرکت تمرکز سریع روی بازارهای حاشیه شهرهاست جایی که متوسط سایز سفارش‌ها در حال افزایش است. بر اساس آمارها سهم دورداش از بازار حاشیه شهرها بالغ بر ۵۸ درصد است.

اوبر نیز در دوران کرونا از شبکه فعلی رانندگانش برای تحویل سفارش بهره گرفت که همین استراتژی به سوددهی این شرکت کمک کرد.

به گفت اوبر و دورداش بحث لجستیک در حوزه تحویل غذا در این دو شرکت در حال تحول و بهبود است و  همین باعث بهبود کارآیی اقتصادی این دو شرکت شده است.

شرکتهای دیگر در این عرصه کمتر به موفقیت این دو رسیده‌اند. از جمله شرکت دلیورو ( Deliveroo ) که یک شرکت بریتانیایی سفارش آنلاین غذاست.

با این حال اوضاع در این بازار چندان ساده نیست. در اوایل ماه جولای پس از آنکه آمازون اعلام کرد که سهام Grubhub را می‌خرد قیمت سهام دورداش کاهش یافت.

نکته اصلی اما در این بازار به دست آوردن سهم سریع بازار است. هربرت هونکامپ یک پروفسور دانشگاه پنسیلوانیا  که روی نوآوری و انحصار تحقیق می‌کند می‌گوید نکته‌ای که در مورد این شرکتها وجود دارد این است که آنها هیچ پایگاه تکنولوژیکی ندارند که به آنها برتری نسبت به رقبا بدهد موضوع فقط سایز آنهاست.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار