۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹

مطابق سند دولت مردمی، نخستین اقدام تحریم‌ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه انجام شد. از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند.

تسنیم: روز گذشته در بانک مرکزی قرارداد پولی بانکی میان ایران و روسیه امضا شد. با اجرای این قرارداد، ۵۲ شعبه بانک ایرانی و ۴ بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و ۱۰۶ بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می‌شوند. از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند. در فاز اول این بانک‌ها برای اجرای آزمایشی هستند و پس از مدتی، دیگر بانک‌ها نیز اضافه خواهند شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی: ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد

محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، در حاشیه برگزاری مراسم امضای قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان مالی بین ایران و روسیه، اعلام کرد: در یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های ایران و روسیه امضا و امروز نخستین اقدام از این سند عملیاتی شد. از امروز سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به هم متصل و این امکان فراهم می‌شود که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان بانکی ملی ایران، با همه بانک‌های کشور روسیه، تبادل پیام‌های استاندارد بانکی داشته باشند.

کریمی افزود: همه بانک‌های ایرانی در خارج کشور و تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل بیش از ۱۰۰ بانک در ۱۳ کشور خارجی است می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام بانکی داشته باشند.

وی اظهارکرد: بانک مرکزی امروز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کرد تا در این بستر تمام پیام‌های استاندارد بانکی شامل حواله، ال‌سی و ضمانت‌نامه بین بانک‌ها قابل تبادل باشد و این خدمات برای تجار و بازرگانان فراهم شده است.

معاون امور بین‌الملل بانک‌ مرکزی درباره امکان تحریم این سامانه بانکی، گفت: این اقدام تحریم‌ناپذیر و غیرقابل توقف توسط دشمنان هر دو کشور است و بنابراین بانک‌ها در یک زمین بازی ساخته‌شده توسط بانک‌های مرکزی دو کشور با یکدیگر تعامل دارند و زیرساخت‌ها به هیچ عنوان غربی و وابسته به نظام سلطه نیست.

کریمی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: مطابق سند دولت مردمی، این نخستین اقدام تحریم‌ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه بود.