۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

تسهیل و تسریع در تشریفات گمرکی و افزایش سرعت در ارائه خدمات گمرکی به چه امکاناتی نیاز دارد؟ چقدر هزینه دارد؟ آیا امکان فعال‌سازی ظرفیت داخلی در این بخش فراهم هست؟

فردای اقتصاد: گمرک ایران با هوشمندسازی به سمت تسهیل و تسریع در تشریفات گمرکی و افزایش سرعت در ارائه خدمات گمرکی گام بر می‌دارد.

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در آئین آغاز رسمی بهره برداری از ۴ دستگاه آشکارساز (X_Ray) گفت: براساس سیاست‌های وزارت اقتصاد و برنامه‌های مدون گمرک ایران برنامه‌ریزی شده تا در جهت هوشمندسازی و اعمال کنترل‌های هوشمندانه با هدف افزایش سرعت ارائه خدمات به صاحبان کالا، کاهش میانگین ساعت تشریفات گمرکی، افزایش دقت بازرسی‌ها و مبارزه موثر و هوشمندانه‌تر با قاچاق کالا و امکان تسریع در ظرفیت ترانزیت در کشور حرکت کنیم.

رضوانی‌فر افزود: از نصب اولین دستگاه ایکس‌ری در گمرک در سال ۸۲، به طور میانگین سالانه یک دستگاه ایکس‌ری در گمرکات نصب شده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام هزینه سرمایه‌گذاری هر دستگاه ایکس‌ری به میزان حدود ۱۰۰میلیارد تومان، اظهار کرد: با توجه به نیاز گمرک به ۵۰ دستگاه ایکس‌ری، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی است که این رقم از محل تامین منابع داخلی گمرک امکانش کمتر فراهم است و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: ظرفیت فنی، دانش و انگیزه برای ساخت دستگاه‌های ایکس‌ری در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و فقط باید با طراحی یک مدل تامین مالی مناسب و استفاده از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذار با همکاری وزارت اقتصاد نسبت به تهیه و ساخت دستگاه‌های ایکس‌ری برای نصب در گمرکات کشور اقدام شود.

برچسب‌ها