۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲

دکتر موسی غنی‌نژاد در گفت‌وگویی مفصل با «فردای اقتصاد» سیر تحولات زندگی و کاری خود را تشریح کرده است.

دکتر موسی غنی‌نژاد در گفت‌وگویی مفصل با «فردای اقتصاد» سیر تحولات زندگی و کاری خود را تشریح کرده است. این گفت‌وگو یکی از گفت‌وگوهای مجموعه برنامه «چهره‌ها» است که در رسانه «فردای اقتصاد» تولید شده است.

در این گفت‌وگو، با موسی غنی‌نژاد به دوره نوجوانی و جوانی وی در دهه ۴۰ و ۵۰ سفر کرده و تأثیر مخرب محتواهای چپ و مارکسیستی بر ذهن و اندیشه جوانان و روشنفکران را مرور می‌کنیم. سفری که در آن، این اقتصاددان برجسته از علل گرایش اولیه خود به چپ‌گرایی و جاذبه‌های کاذب مارکسیسم می‌گوید و تاثیر مخرب این ایدئولوژی بر دور شدن جوانان از مطالعه ذیل عنوان دهن‌پرکن عملگرایی بازگو می‌کند. در ادامه، از اشتباهات حکومت شاه که باعث گسترش وسیع ذهنیت چپ در ایران شد سخن به میان می‌آید و اینکه رسوبات این رویکرد چگونه زندگی همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد. در همین گفت‌گو، دکتر غنی‌نژاد از سیر مطالعاتی خود که پوچی اندیشه‌های چپ را بر وی عیان کرد سخن می‌گوید تا به دوران کنونی می‌رسیم.

بیوگرافی دکتر موسی غنی نژاد

موسی غنی‌نژاد اهری (متولد ۱۳۳۰ در تبریز) اقتصاددان اهل ایران است. او عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت و استاد مدعو دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است. وی پژوهشگر حوزه فلسفه، معرفت شناسی علم اقتصاد و تاریخ عقاید اقتصادی است.

او کارشناسی خود را پیش از انقلاب در رشته حسابداری‌ از دانشگاه تهران گرفت و سپس با علاقه‌ای که به اقتصاد پیدا کرد به فرانسه رفت و در این رشته ادامه تحصیل داد. غنی‌نژاد کارشناسی‌ ارشد و دکترای خود را در رشته اقتصاد توسعه و در دانشگاه سوربن فرانسه گذراند. غنی‌نژاد همچنین اشاره می‌کند که دوره دکترای معرفت‌شناسی اقتصادی خود را در دانشگاه پاریس ۱ آغاز کرده بود ولی با بازگشتش به ایران، این دوره ناتمام ماند.