۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸

شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: تخلیه نامناسب پسماندهای ناشی از عملیات راه‌سازی و عمرانی در کنار رودخانه ها و مسیل‌ها بروز سیلاب را به همراه دارد.

 مهر به نقل از شرکت آب منطقه‌ای تهران: سیلاب اخیر در جاده چالوس مشکلات فراوانی را برای خدمت رسانی دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت خانه‌های نیرو، راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌ها ایجاد کرد که هر یک از دستگاه‌ها از لحظات اول وقوع بحران وارد میدان شده و با تلاش شبانه‌روزی اقدام به رفع مشکلات و موانع ایجاد شده و خرابی‌های ناشی از سیل کردند.

با این وجود در حین عملیات شاهد برخی اقدام‌های غیر اصولی و غیر کارشناسی بودیم که این موارد گرچه ظاهراً برخی مشکلات و موانع را به صورت موقت برطرف می‌کند ولی در نهایت چالش‌ها را از شکلی به شکل دیگر منتقل کرده که بالقوه خسارت بار و بحران زا برای آینده نزدیک محسوب می‌شود.

انتقال و ریختن گل و لای و سنگ‌های واریز شده به جاده‌ها بر اثر سیلاب و نخاله‌ها و پسماندهای ناشی از عملیات راه سازی از جمله این موارد است که مشکلات جدی برای لایروبی و پاکسازی رودخانه و مخازن سدها ایجاد می‌کند، ضمن اینکه هزینه‌های لایروبی و پاکسازی رودخانه‌ها و مخازن سدها به مراتب بیشتر از هزینه‌های پاکسازی اصولی راه‌ها می‌شود و در برخی موارد اجرای عملیات لایروبی اصولاً امکان پذیر نیست.
همچنین در سیلاب‌های بعدی گل و لای منتقل شده غیر اصولی به رودخانه‌ها و مسیل‌ها موجب تشدید سیل و نیز آسیب رساندن به تأسیسات راه‌ها از جمله پل‌ها، کالورت ها و غیره می‌شود.

براین اساس برای جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی و هزینه کردهای مضاعف و تکراری بهتر است دستگاه‌های متولی از حل مسائل و مشکلات به صورت موقتی و مقطعی خودداری کرده و اقدام‌های اصولی، فنی و مهندسی و استاندارد را سرلوحه برنامه‌های عملیاتی خود به ویژه در مواقع بحران قرار دهند.