۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸

آنطور که آمارها نشان می‌دهند اولین ماه از گرم‌ترین فصل سال چندان برای بورسی‌ها خوشایند نبوده و همزمان با افت شاخص‌ها، شاهد خروج سرمایه از تالار شیشه‌ای نیز بودیم. سهام برای خرید گرانند یا ماجرا چیز دیگری است؟

فردای اقتصاد: با مراجعه به نتایج تازه‌ترین نظرسنجی فردای اقتصاد میتوانیم جواب این سوال را بگیریم. شاخص اطمینان فردای اقتصاد به عنوان مهم‌ترین شاخص این نظرسنجی در تیرماه به عدد  ۵۴.۹ در تیرماه رسیده یعنی نسبت به دور قبلی نظرسنجی کاهشی بوده است. هر چند هنوز بیش از نیمی از مدیران بورسی انتظار دارند بورس در یکسال آینده بازدهی بالاتری از نرخ تورم داشته باشه باشد. شاخص دوم یعنی شاخص ارزندگی در تیرماه افزایشی بود و به عدد حدود ۹۶ رسید؛ یعنی بیشتر مدیران دارایی معتقدند قیمت‌ها در بازار سهام خیلی پایین یا نزدیک به ارزش ذاتی هستند. شاخص فرصت خرید اما در این ماه بدون تغییر عدد ۵۰ را نشان داد؛ این شاخص نشان می‌دهد نیمی از مدیران دارایی هر افتی را فرصتی برای ورود مجدد و خرید سهام تلقی می‌کنند و در نهایت شاخص احتمال سقوط آزاد که شانس مواجهه بورس با یک ریزش چشم‌گیر همانند اتفاقی که در دی ۹۲ یا مرداد ۹۹ رخ داد را نشان می‌دهد در تیرماه به ۱۹.۶ رسید. ۱۰ مدیر بورسی در این نظرسنجی احتمال ریزش بورس در ۶ ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد ارزیابی می‌کنند.

مرور همه این شاخص‌ها نشان می‌دهد که با وجود ارزندگی بالا و همین طور احتمال نسبتا پایین ریزش سنگین اما اعتماد به بورس کاهش یافته است. جایی که شاهد کاهش اطمینان بورسی‌ها برای زمین زدن تورم و همینطور کم شدن فرصت خرید هستیم. کاهش اعتمادی که به نظر به وقایع اخیر رخ داده در بازار سرمایه برمی‌گردد؛ اتفاقاتی همانند نامه معروف افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع که ریسک سرمایه‌گذاری را در نگاه فعالان بورسی افزایش داده است.


انتظار مدیران دارایی از بازدهی یکساله بورس

مدیران دارایی رقم منصفانه برای شاخص کل بورس تهران بر اساس مولفه‌های بنیادی را ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد اعلام کردند که حدود ۱۴ درصد کمتر از انتظار این فعالان حرفه‌ای بورس در نظرسنجی قبلی است. کاهشی که با توجه به افت شاخص کل طبیعی قلمداد می‌شود. شاخص ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی بورسی‌ها برای رقم منصفانه شاخص کل اما نسبت به سطوح فعلی این نماگر اختلافی حدود ۲۹ درصدی دارد. در عین حال بازده مورد انتظار این مدیران بورسی برای شاخص کل در یکسال آینده ۴۷ درصد اعلام شده است. این بازدهی در نظرسنجی قبلی ۵۲ درصد بوده که باز هم از کاهش اعتماد بورسی‌ها حکایت می‌کند. در این نظرسنجی ۵۱ مدیردارایی با متوسط پرتفوی سهامی ۲۷۶۵ میلیارد تومان و متوسط اوراق ۱۳۴۰ میلیارد تومان شرکت کرده‌اند. یعنی یک جامعه حرفه‌ای از سهامداران.