۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳

بازار نفت برای ۶ هفته متوالی است که رشد قیمت را به ثبت رسانده و حالا قیمت‌ها با حدود ۲۰ درصد رشد در بالاترین سطح از میانه‌های آوریل قرار دارد.

فردای اقتصاد: در واقع بازاری که تا همین اواخر نگران مازاد عرضه و ضعف تقاضا بود، حالا چشم‌اندازش تغییر کرده و نگران کمبود عرضه نفت است. از این رو است که گلدمن ساکس در آخرین یادداشت خود از رفع تمام نگرانی‌های کاهشی در بازار نفت خبر داده و اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از بهای نفت برنت را ۷ دلار افزایش داده و به ۸۶ دلار برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ رسانده است. در روزهای آتی هم دو گزارش ماهانه نفت آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک منتش خواهد شد که می‌تواند وضعیت بازار را بیشتر شفاف کند. 

تمدید کاهش تولید نفت عربستان و روسیه، ریسک‌های ژئوپلیتیک بعد از حمله پهپادی به یک نفتکش روسی و چشم‌انداز به اوج رسیدن نرخ بهره در آمریکا و دیگر کشورهای غربی از مهمترین عوامل افزایش قیمت‌ها در یک هفته اخیر است. این در حالی است که همچنان نگرانی‌هایی در خصوص چشم‌انداز تقاضای نفت چین وجود دارد و برآورد می‌شود که روند کاهشی موجودی انبارهای تجاری آمریکا به دلیل نزدیک شدن به پایان فصل سفرهای جاده‌ای متوقف شود.
 

برچسب‌ها