۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸

۳۲ درصد جمعیت کشور در محدوده بافت فرسوده زندگی می‌کنند

مهر: نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشورگفت: ۳۲ درصد جمعیت کشور در محدوده بافت فرسوده زندگی می‌کنند و ۲ میلیون بنای ناپایدار فاقد هرگونه سازه بتنی در کشور وجود دارد که باید بازسازی شود.

سیدعلی باب‌الحوائجی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی استان زنجان، افزود: متولی بازآفرینی بافت فرسوده و بافت ناکارآمد شهری متشکل از سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت تاریخی و بافت فرسوده شهری، شرکت بازآفرینی شهری کشور است.

وی اظهارکرد: بیش از ۲۰ درصد مساحت شهری کشور شامل بناهای ناپایدار است که در برابر زلزله و بلایای طبیعی پایداری و مقاومت لازم را ندارند.

باب الحوائجی با بیان اینکه ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده، از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های شهری است، ادامه داد: متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت در این بسته‌های تشویقی استفاده کنند.

وی گفت: بسته تشویقی مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران اقدامی موثر برای احیای بافت‌های فرسوده شهری است و باید تلاش شود بسته‌های تشویق در اختیار مردم قرار گیرد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور تاکید کرد: از ۲۰ آبان امسال مردم ساکن در محلات بافت فرسوده می‌توانند به شهرداری‌ها در سطح کشور مراجعه کرده و از مزایای بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ جان ساکنان بناهای غیر مقاوم یکی از اولویت‌های اصلی دولت است، گفت: در این راستا دولت سیزدهم ارائه بسته‌های تشویقی و مردمی‌سازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.

باب الحوائجی ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده به مثابه تیری با چند نشان است که در وهله اول باعث کاهش بناهای ناپایدار و ارتقای حفظ جان هموطنان در این محدوده‌ها می‌شود که این خود ضرورت اصلی در این حوزه است و در مرحله بعد مسکن مورد نیاز جامعه به ویژه مسکن برای اقشار کم درآمد را فراهم می‌کند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور گفت: همچنین با نوسازی بافت‌های فرسوده، فضاهای شهری بهبود و کیفیت زندگی ساکنان ارتقا می‌یابد.

باب الحوائجی یادآور شد: برای شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند ابزارهای مناسبی هستیم و نوسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی از توان دولت و شهرداری‌ها خارج است، در نتیجه باید مردمی‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد و مردم به عنوان نقش اول در میدان نوسازی حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید فضای اعتماد بین مردم و سازندگان را فراهم کند، افزود: در سند تحول دولت مردمی سیزدهم، نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی جزء یکی از چهار اولویت اصلی قلمداد شده است.

باب الحوائجی ادامه ادامه داد: در این سند به صورت راهبردی بیان شده که نوسازی محله‌ای و اصلاح محله باید با حمایت ویژه از توسعه‌گران و نهادهای واسطه بین مردم و دولت صورت گیرد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور، خاطرنشان کرد: براساس ماده چهار قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، شرکت بازآفرینی شهری ایران مجوز کارگزاری، تسهیل‌گری و توسعه‌گری را برای متقاضیان در محدوده بافت‌های فرسوده صادر می‌کند.

برچسب‌ها