۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
هلدینگ خلیج فارس به دنبال احداث پارک علمی‌فناوری

همایش پتروفن، رویداد ارائه نیازها و توانمندی‌های حوزه نفت امروز با حضور شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های دانش بنیان در جهت افزایش بهره‌وری این صنعت برگزار شد.

همایش پتروفن، رویداد ارائه نیازها و توانمندی‌های حوزه نفت امروز  با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد و عسگری مدیرعامل علدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و عسگری مدیرعامل علدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس آغاز به کار کرد.

در حاشیه این همایش و در قالب نمایشگاه پتروفن، شرکتهای تابعه هلدینگ خلیج فارس آخرین اقدامات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند و سپس از فناوران و پژوهشگران برتر حوزه پتروشیمی و شرکت‌های تابعه برتر هلدینگ خلیج فارس تجلیل به عمل آمد.

 فوزیه مروت  مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه هلدینگ خلیج فارس و دبیر همایش در مورد مسیر رویداد پترو فن توضیح داد: رشد و توسعه در صنعت پتروشیمی بدون دانش روز میسر نخواهد شد، با حضور تیم مدیریتی کنونی صنایع هلدینگ خلیج فارس در هفت حوزه فرمت‌هایی طراحی کرده‌ایم تا رشد بهره‌وری را به تمامی شرکت‌های زیرمجموعه صنایع پتروشیمی برسانیم.

در مدت اخیر، اعلام آمادگی ۱۰۱شرکت‌های دانش بنیان منجر به دریافت ۳۷۲پروپوزال دراین مجموعه شد.

در ادامه نشان‌زاده، معاون برنامه ریزی و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز خبر از افزایش چشم انداز سطح تولید توابع هلدینگ خلیج فارس داد و گفت: ظرفیت نصب شده ۲۸ میلیون تن خلیج فارس در چشم انداز ۱۴۰۵ به ظرفیت ۴۰میلیون تن محصول خواهد رسید.

 وی در ادامه گفت:در حال حاضر پروژه گچساران با ۸۰درصد ظرفیت داخل تجهیز شده است تا نشان دهیم با حداکثر توان دخل می‌توان پروژه‌ها را پیش برد.

در ادامه نشست دهنوی عضو کمیسیون انرژی مجلس نسبت به برگزاری چنین همایش هایی که به پیوند دانش و فناوری و صنایع کمک می‌کند ابراز امیدواری کرد و گفت: دانش‌بنیان شدن صنایع و شرکت‌های بزرگ به گفته مقام معظم رهبری از اهم اهداف است؛ مهم‌ترین صنایع که باید دانش بنیان بشوند صنایع پتروشیمی و سپس صنایع معدنی است. ما امیدواریم به‌زودی اثر مثبت بهبود بهره‌وری را در افزایش تولید، کاهش انتشار کربن و…  را در صنعت پتروشیمی مشاهده کنیم.

دهنوی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تکمیل زنجیره با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان از طرف صنایع بالا دست به خصوص هلدینگ خلیج فارس با هدف خلق ارزش افزوده و فعالیت پیرامون این موضوع را بسیار مهم دانست.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با ابراز نگرانی از کاهش تولید گاز طبیعی و افزایش مصرف در کشور هشدار داد و توصیه کرد: ناترازی گاز در کشور و کاهش روند تولید گاز طبیعی کشور از ۱۴۰۵،  منجر شده است تادر صورت ادامه دار بودن این کاهش این احتمال به میان بیاید که شهرک‌های بزرگ پتروشیمی به شهرک های متروکه تبدیل شوند. وی در ادامه از علی عسگری تقاضا داشت: تقاضای من از آقای علی‌عسگری، سرمایه‌گذاری صنایع بالا دست پتروشیمی در حوزه تامین گاز است تا با قراردادهای بلند مدت مشکل گاز پتروشیمی ها حل شود. 

دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز با حضور در همایش از اهمیت توجه به صنایع پایین دستی و دستیابی به آن با کمک شرکت‌های دانش بنیان گفت: در سال‌های اخیر مشاهده کردیم که صادرات مواد خام بعضا تا ۷۰و ۸۰درصد حاشیه سود در پیش داشت. اما اکنون مشاهده می‌کنیم که با استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان و سوق دادن محصولات به سمت محصول مصرفی و انتهای زنجیره می‌توان بعضا تا چندین برابر ابتدای زنجیره حاشیه سود کسب کرد. 

وی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت نفت در این حوزه گفت: در چند سال گذشته صنعت نفت بالاترین آمار سرمایه گذاری یعنی حدود ۱۲۰میلیون دلار در حوزه بهره‌مندی از ظرفیت های داخل را داشته و این اقدام به ازای هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری ۸دلار بهره‌وری را به دنبال داشت.

فیروز آبادی همچنین گفت: ما به دنبال این هستیم با ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ پتروشیمی و نفتی بزرگترین غول‌های فناوری در کشور را در کنار میادین و واحد های پتروشیمی احداث کنیم.

هلدینگ خلیج فارس به دنبال احداث پارک علمی‌فناوری

علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در انتهای مراسم افتتاحیه با اشاره به پیش روی این هلدینگ با اشاره به افزایش بهره‌وری باوجود  مشکلات فراوان گفت:

افزایش تولید ناخالص داخلی ایران در اولویت ما و این مجموعه است. در سال‌های اخیر نیز با وجود مشکلات بخش انرژی، در جهت بهره‌ورتر کردن شرکت‌هایمان در جهت مصرف کمتر انرژی توانستیم پایداری و رشد در تولید را شاهد باشیم. به همین جهت برای بهره‌ورتر شدن شرکت‌هایمان که جزو غول ‌های پتروشیمی ایران شناخته می‌شوند باید از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. چون عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی به تدریج شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری را از چرخه پیشرفت خارج می‌کند.

وی در ادامه از اقدامات هلدینگ خلیج فارس گفت: از جمله اقدامات اخیر هلدینگ خلیج فارس معرفی شرکت کارون یکی از زیرمجموعه های خلیج فارس به عنوان شرکت پیشرو در حوزه دانش‌بنیان، امیدواری خوبی را در پیش‌روی دانش بنیان هلدینگ ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به صنایع پایین دست گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به سمت صنایع پایین دست حرکت نکرده ایم.  به همین دلیل یکی از استراتژیک ترین برنامه‌های ما توسعه هلدینگ به سمت صنایع پایین دست طراحی شده است.

علی عسگری همچنین خبر از برنامه‌ریزی برای احداث چهار پارک بزرگ فناوری که در دست بررسی و طراحی است در چهار منطقه پارسیان،مکران، عسلویه و ماهشهر این امید را داد که بتوان با استفاده از ظرفیت داخل، صنعت پتروشیمی را بهره‌ورتر کرد تا همزمان با کاهش مصرف انژی، تولید پایداری داشته باشیم.

   این همایش سه روزه، با حضور شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تابعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره محورها و موضوعاتی چون "توسعه سبد محصولات"، "دانش فنی و لایسنس"، "بومی‌سازی مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها"، "ساخت تجهیزات دوار"، "ساخت تجهیزات ثابت و ابزار دقیق"، "پوشش‌های نوین" و "بهبود و تحول در فرآیند" برگزار می‌شود. همچنبن نشست‌های B2B  بین شرکت‌های تابعه هلدینگ و شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش‌های جذاب این دوره از این همایش خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار