۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
محدودیت بورس کالا در کشف قیمت فولاد؛ حمایت یا دخالت؟

اقدام بورس کالا و هدایت قیمت ها برخلاف روند جهانی باعث برهم زدن تعادل بازار فولاد شده است.

فردای اقتصاد : از تاریخ دهم مرداد ماه بورس کالا در اطلاعیه ای قیمت پایه شمش بلوم را بر اساس بازه مثبت و منفی ۳ درصدی قیمت کشف شده دو هفته قبلی و بر مبنای عملکرد عرضه کنندگان محاسبه و اعمال کرد و این آغاز ماجرا برای واحد های پایین دست فولاد بود. شاید در ابتدا به نظر می رسید این اقدام سپر حمایتی بازار داخلی و تولیدکنندگان در برابر ریزش قیمت های جهانی باشد اما در ادامه  سبب ایجاد شکاف قیمتی بین بازار داخلی و جهانی شده و در نهایت صادرات نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

در همین راستا اباذر براری با اشاره به عواقب اقدام بورس کالا و تعیین مسیر قیمتی برخلاف روندهای جهانی  گفت: با این اقدام بورس کالا نرخ های داخلی نسبت به جهانی با شکاف قیمتی روبرو شده وبه نظر می رسد این اقدام در راستای منافع شرکت های بزرگ تولید کننده فولاد بوده است.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: این اقدام بورس کالا برخلاف قوانین و بدون اطلاع وزارت صمت و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و نهادهای مختلف ابلاغ شده، و در نهایت منجر به این شده که قیمت ها در داخل به صورت تصنعی و کاذب افزایش پیدا کند، این در حالی است که در دوماه اخیر روند جانبی قیمت ها نزولی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: رشد قیمت شمش فولاد در بازار داخل به رهبری بورس کالا درحالی رخ داده که بازار جهانی با روند نزولی مواجه شده و این اقدامی برخلاف سیاست های دولت سیزدهم در مدیریت قیمت ها و کنترل قیمت هاست در حالی که تولیدکننده ها در حال همراهی هستند.

براری تصریح کرد: این اقدام بورس کالا یک عمل خلاف بوده و باید این ابلاغیه ابطال شود چرا که علاوه بر اینکه قیمت ها را در داخل افزایش می دهد، مانع صادرات نیز می شود و واحدهای تولیدی را در عرصه بین المللی با چالش مواجه کرده و آنها عملا امکان صادرات را ندارند و این برای واحدهای تولیدکننده یک چالش جدیست.

براری اظهارداشت: به نظر می رسد که بورس کالا امپراطوری راه انداخته که بدون توجه به سیاست های کلان کشور و بدون توجه به منافع دولت و مردم گام هایی را در راستای افزایش قیمت ها برمی دارد و در مسیر صادرات نیز سنگ اندازی می کند و بدین ترتیب منابع ارزی کشور از محل صادرات محصولات فولادی تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: به نظر می رسد دولت باید اقدام قاطع و جدی در این زمینه انجام دهد و با بورس کالا به صورت جدی برخورد شود و جلوی چنین ابلاغیه هایی بدون هماهنگی و غیر کارشناسی حتما باید گرفته شود و ابطال شود و ضرر و زیان هایی که به تولید کنندگان از این وادی زده شده است حتما باید جبران شود و بورس کالا باید پاسخگو باشد و پاسخگویی آن باید به یک مطالبه جدی از سمت دولت تبدیل شود تا این نهاد در چارچوب ها و سیاست های کلان دولت حرکت و اقدام کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار