۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
پتانسیل‌ها و برنامه تحول صنعت مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران، بهبود جایگاه و دستیابی به رتبه پنجم تولیدکنندگان مس را برای خود هدف‌گذاری کرده و برای این منظور، چشم‌انداز خود را افزایش ظرفیت تولید از ۲۵۰ هزار تن فعلی به یک میلیون تن کاتد در سال قرار داده است.

فردای اقتصاد: ایران با تکیه بر اکتشافات معدنی انجام‌شده توسط شرکت ملی مس، با بیش از ۵۴ میلیون تن مس محتوی منابع اندازه‌گیری شده و نشان‌داده شده، با عبور از کشور مکزیک و آمریکا مقتدرانه در جایگاه پنجم رده‌بندی کشورهای برخوردار از ذخایر معدنی مس جهان قرار گرفته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خرداد سال ۱۳۶۱، نخستین شمش آند در مجتمع مس سرچشمه تولید شد و از آن زمان تا سال گذشته ظرفیت تولید این مجموعه ۳۰۰ هزار تن بوده است. شرکت ملی صنایع مس ایران در طول ۶ ماه گذشته، برنامه جامعی را برای توسعه صنعت مس کشور، از اکتشاف تا صنایع پایین‌دستی، طراحی کرده است. به جرات می‌توان گفت در حال حاضر صنعت مس در ایران دچار ضعف شدید در توسعه است، زیرا در حالی که بخش متمرکز کمربند جهانی مس در ایران قرار دارد، تنها ۷ درصد از معادن ایران اکتشاف شده و توسعه متناسب با این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است.

با توجه به رشد روزافزون مصرف مس در جهان، بازار این فلز به بازاری استراتژیک و پررونق تبدیل شده است که این مسئله فرصت‌های بسیار مناسبی را برای کشورهای برخوردار از ذخایر معدنی مس فراهم می‌کند تا به نقش‎‌آفرینی در این بازار بپردازند. سطح بالای تقاضای مس در بازارهای جهانی، در کنار کیفیت مناسب محصولات تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران باعث می‌شود این شرکت با شرایط مناسبی برای فروش محصولات خود مواجه باشد، به گونه‌ای که مشتریان محصولات این شرکت را پیش‌خرید می‌کنند.

ایران در حال حاضر با برخورداری از ۱۹ میلیارد تن ذخیره مس، در رتبه پنجم دنیا، به لحاظ بهره‌مندی از ذخایر مس قرار دارد. با این حال، در رتبه‌بندی تولید کاتد، ایران در رتبه هجدهم جهان قرار دارد. این فاصله قابل توجه میان پتانسیل‌های موجود و عملکرد صنعت مس، فرصتی ارزشمند برای توسعه این صنعت، ایجاد اشتغال، ارتقای تولید و صادرات و استحکام بخشیدن به توان اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

در همین راستا، شرکت ملی صنایع مس ایران، بهبود جایگاه و دستیابی به رتبه پنجم تولیدکنندگان مس را برای خود هدف‌گذاری کرده و برای این منظور، چشم‌انداز خود را افزایش ظرفیت تولید از ۲۵۰ هزار تن فعلی به یک میلیون تن کاتد در سال قرار داده است.

باید توجه داشت کل صادرات ایران در سال گذشته ۳۴ میلیارد دلار بوده است، در حالی که تحقق برنامه‌های توسعه شرکت مس موجب می‌شود تا این شرکت قابلیت دستیابی به ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری را کسب کند که این مسئله زمینه تبدیل شدن شرکت ملی مس به پیشران رشد صادرات و ارزآوری به کشور را ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار